tilbage

Land Rover Forum  

Index
151288: Motorhjelm til reservehjul, '85 90" (10-10-2015 11:26:11)
Thomas Færch-Jensen #9416, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 62.199.50.194)
På vejen ved siden af min, "bor" en 90" med reservehjul på motorhjelm.
Jeg ved godt at konceptet ikke er helt så godt integreret som på en serie-model, men jeg kunne godt tænke mig at få hjulet op på alligevel.
Kræver det en hjelm med særlige forstærkninger, eller er det "bare" at bore huller og montere holder, eller findes der en særlig hjelm?
Index
151291: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (10-10-2015 12:40:25) (svar på 151288)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.48.177)
Da din forklap ikke er stærk nok til at bære reservehjulet, så skal der et forstærkningssæt til, det inderholder også selve holderen oven på klappen til at holde hjulet:

http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-STC7633

Dette er det originale fra Land Rover, surf lidt rundt på nettet og du kan måske finde noget billigere - men nok ikke noget bedre. ;)

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
151332: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (14-10-2015 19:52:35) (svar på 151291)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg husker et stativ, der var hængslet på torpedoen og som hvilede på forkanten af hjelmen. Så lå hjulet på stativet og hjelmen var hverken belastet eller gennemhullet. Men jeg kan ikke huske hvor jeg så det. Det var ellers smart.

Mvh Niels
Index
151333: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (14-10-2015 22:02:12) (svar på 151288)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det går mest ud over hængslerne, at have r-hjuet liggende på motorhjelmen. Det andetsteds omtalte sæt forstærker ikke hængslerne, men de kan fåes.

Ulempen ved at have hjulet liggende på motorhjelmen, er, at de tager meget af udsynet og af samme grund har jeg ikke r-hjulet liggende der.


Læg lige hjulet op på hjelmen og sæt dig ind bag rattet for at vurdere, om det er det, du ønsker.

Fordelen er, at vindmodstanden bliver mindsket, du har noget, at stå på, hvis du skal højere op, og at du får mange gode armkræfter ved mange gange at åbne hjelmen for oliecheck etc. pp. Der beskytter dig mod flyvende cyklister, knallerister og motorcyklister.
Index
151340: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (15-10-2015 11:48:26) (svar på 151333)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det er jo ikke et spørgsmål om sikkerhed, men et spørgsmål om stil. En ordenlig Land Rover har reservehjulet på hjelmen, eller "kysen" som den hedder på engelsk.
(Bonnet)

:)

Mvh Niels
Index
151342: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (15-10-2015 18:17:11) (svar på 151333)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.110.198.252)
Jeg syndes nu ikke at hjulet tager så meget af udsynet, og en landrover skal have hjulet på hjælmen
Index
151346: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (15-10-2015 23:37:02) (svar på 151342)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.68)
En LR skal have hjul på hjælmen :-) og mit tager ikke ret meget udsyn, og det jeg ikke ser for dækket, det tager affjedringen perfekt :-)
Index
151347: sv: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (15-10-2015 23:58:06) (svar på 151346)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
# Kim...

rart at vide, at din LRs affjedring kan afbøde skader på det lille barn, du ikke kan se komme fra højre pga. r-hjulet...
Index
151348: sv: sv: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (16-10-2015 11:22:54) (svar på 151347)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Problemet er at en firkantet Land Rover faktisk ikke er særlig sikker. Hverken for de andre trafikanter eller for personer inde i bilen. Bliver du ramt af en Land Rover så er der intet andet end alu'en i sig selv der afbøder slaget, og den er for høj til at man kan rulle over hjelmen. Og ja, dækket på hjelmen tager lidt af udsynet, men kommer et barn ud for an bilen så sent at hjulet dækker, så ville man ikke kunne nå at standse selvom man ikke havde hjulet på og nåede at se barnet.

Kører man ind i noget der er hårdere end ens egen Land Rover, så slår man sig ganske alvorligt, da der ikke er nogen stødabsorberende front til at tage fra, og bliver man påkørt fra siden så vil det andet køretøj måske først blive standset af chassis-rammen, og der har man passeret forsædet. Dørpanelerne standser ikke noget.

Kort sagt, en Defender er en anakronisme og der er måske en grund til at den snart går ud af produktion og salg i Europa. Den er langt fra sikker nok til moderne trafik.

Faktisk sidder det vigtigste sikkerhedaggregat ca. 40 cm fra rattet. Det er chaufførens hoved. Og en Defender og i særdelshed en seriebil kræver at man bruger øjne og ører, er opmærksom og kører efter forholdene og køretøjets beskaffenhed. :)

Mvh Niels
Index
151349: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (16-10-2015 12:31:53) (svar på 151348)
Thomas Færch-Jensen #9416, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.229)
Udsyn med hjul
Index
151350: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (16-10-2015 12:32:55) (svar på 151349)
Thomas Færch-Jensen #9416, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.229)
Udsyn uden …
Index
151351: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (16-10-2015 14:30:43) (svar på 151350)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.21)
# Paul

Så er det vel heller ikke mere alvorligt med et dæk på køleren, end at det er godkendt og lovligt.

Det er også rart at hvide at du mener et dæk på køleren Citat: "beskytter dig mod flyvende cyklister, knallerister og motorcyklister."

Det har jeg dog aldrig prøvet eller hørt om.

Mht affjedringen har jeg kun prøvet at køre i et hul med højre forhjul og lidt senere over en halvstor kampesten med højre baghjul fordi jeg var uopmærksom på en meget mørk privat markvej, om det skyldes dækket på køleren, det er uvist.
Index
151373: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorhjelm til reservehjul, ´85 90" (17-10-2015 22:01:23) (svar på 151351)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Nu lærer jeg af erfaringer, hvorefter jeg vil have bedst muligt udsyn!

Det er også derfor, at jeg har monteret bak- og dødvinkelkamera på min OneTen.

Men som jeg længere oppe i tråden også påpeger, er der også fordele, men om de så opvejer ulemperne, må enhver afgøre med sig selv.

Det er nok ikke 'godkendt' med r-hjulet på motorhjelmen, men det er heller ikke forbudt. Til gengæld er det ikke lovligt at køre rundt uden r-hjul, hvis beslaget sidder på hjelmen.

Det frembyder en skadesrisiko.

Det samme gælder bag på bilen. Der skal sidde et hjul i holderen!