tilbage

Land Rover Forum  

Index
151382: kølervæske i dækket (18-10-2015 10:04:42)
claus pihl #6639, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.57)
Er der nogen der har erfaringer med kølervæske til afbalancering af Store 4x4 dæk.
Jeg ved det bruges på lastbiler m.m.

Jeg har et hjul der var så skævt at der ikke var plads til flere klodser.

Man kan bruge sand og soft air kugler.
Men væsker skulle være mest effektiv.
Kan kølervæske ødelægge gummiet?

Se her: http://www.ride-on.com/tire-protection-system.html

Claus Pihl
Index
151388: sv: kølervæske i dækket (18-10-2015 11:52:07) (svar på 151382)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Claus
Inden du kaster dig ud i dette, hvad så med klodser til alufælge? De kan jo stables og derved er de langt mere effektive end gammeldags klodser.

Jimmi
Index
151399: sv: kølervæske i dækket (18-10-2015 20:30:23) (svar på 151382)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.111.86.220)
Nu siger du store 4x4 hjul. Bruger du dem også til hverdag på asfalt?

Personligt ville jeg aldrig bruge tid på at afbalancere et dæk som skal ud og kører i mudder, så snart du har været gennem det første vandhul sidder der mudder inde i fælgen, i dækmønsteret osv. Så hjælpe en afbanlansering lige fedt. Afbalanceringsklodserne gøre bare at mudder nemmere sætter sig fast.

Hvis ellers du sætter dækket på ud for ventil-mærket burde det være godt nok til at du kan kører med det uden det ryster nævneværdigt.
Index
151435: sv: kølervæske i dækket (20-10-2015 23:43:33) (svar på 151382)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.170.27)
Hej Claus

Jeg køre med kølervæske på min mud-racer... har gjort i 2år nu... det dur..!

Mit udgangs punkt var/er - simex extreme trekker 35/11.50x16 med internal beadlock på mach 5 stålfælg - det kan vel regnes for kategori M/T ;)

Netop pga. internal beadlock ville jeg ikke benytte balancing beads.. hvad enten det micro stål eller plastik kugler eller sand... det vil med hast fremskynde sliddet af inner beadlock...!

Derfor søgte jeg ligesom dig "liquid tire balance" som er meget brugt "overthere" (US) på truck tires... ville oprenliget have indkøbt Esco Liquid Tire Balance - det viste sig bare umuligt at finde en forhandler i EU... og prisen med fragt/importafgift/DK-moms gjorde det urentabelt som privatperson at gennemføre -

Da jeg var bekendt med at mange landmænd fylder deres traktor bagdæk med enten sprinklervæske eller kølervæske for at øge vægten (ikke afbalancering) - gik jeg den vej... men man skal blot ikke bruge sprinklervæske... da det er alt for aggressiv overfor gummiet - kølervæske indeholder blandt andet også rubber conditioner til at opretholde gummislangernes elasticitet... derfor er kølervæske nok den bedste erstatning for "tire balancing fluid" når det originale ikke kan opdrives på hjemmemarket...!

Man kunne advokerer for en normal simpel løsning som vægtklodser (alu-vægtklodser bedst)... men de bliver bare slidt af i forbindelse med seriøs offroad overtid... så skal man re-afbalancerer igen og igen... ligeledes kunne man også advokerer for at behovet ikke rigtig er påtalt ved lav terrænfart - men det findes løb hvor hastigheden er af en sådan kaliber at afbalancering er en hel klar nødvendighed...!

Jeg brugte den her som inspirationskilde - https://youtu.be/94-CdexJ3Xk - iblandet dog ikke vand, men 100% ren kølervæske ... og kalkuleret mængden iht. KTB´s tabel - http://ktbproducts.com/id3.html - jeg startet med 250ml på mine baghjul for at vurderer effekten (var naturligvis skeptisk ;)..) ende pt. på 500ml på alle hjul...

Det umiddelbart smarte ved en dynamisk balancering er at den konstant tilpasser sig (ubalancen) mængden af mudder på dækket... indtil det er slynget af... samt man ikke skal re-balancere konstant...der er naturligvis begrænsning i effekten - når dækket er helt pakket med mudder..! men hvem har ikke oplevet det...! - men det er nu langt den bedste løsning jeg pt. har oplevet mht. balancering af en mud-racer... totalt lav-teknologisk samt billigt - et evt. alternativ til de bekostlige "Dyna Bead" kan være det helt fine akvariegrus... har kendskab til en som er ligeså glad for den løsning på hans mud-racer (udvendig beadlock) som jeg er for kølevæske-modellen på min.

Just my two-pennies-worth
Index
151437: sv: kølervæske i dækket (21-10-2015 08:27:23) (svar på 151382)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Hvis din fælg er "så skæv" så ville jeg få den rette.
Jeg har tidligere med stort held fået rettet en fælg som var VILDT skæv.

Og hvis de har den til at stå, og kan tage den når der er tid, er de også til at snakke pris med.

www.gummiværkstedet.dk

Ligger i Horsens

//Brian