tilbage

Land Rover Forum  

Index
151626: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (08-11-2015 22:49:24)
Stephan Winther #9231, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.210.17)
Hej.

Jeg har en 90" fra 88 med en 200tdi motor, hvor jeg gerne vil have justeret lidt på koblingspunktet.
Koblingen fungerer fint, men koblingspunktet ligger meget højt. Den tager først ved lige inden pedalen er helt oppe.

Efter lidt søgning herinde, har jeg fundet ud af, at der er en lille boks i motorrummet - helt oppe i hjørnet tættest ved førerpladsen - som kan åbnes med seks skruer, hvorved man så får adgang til en gevindstang, hvor man skulle kunne justere på koblingspunktet.

Jeg har fundet denne boks og det er også lykkedes at få den åbnet, så jeg kunne se gevindstangen, som der skal justeres på, men så stoppede det også der.

Der var ikke plads til at jeg kunne få noget værktøj ned på en måde så jeg kunne flytte på møtrikkerne.

Min spørgsmål er, om der er nogen herinde, som med succes har fået justeret koblingspunktet på denne måde.

Hvis der er - hvor meget måtte I så skille ad for at kunne komme til?

Og hvis det er lykkedes uden at skulle fjerne en masse komponenter for at komme til, hvad blev der så brugt af værktøj?

Håber der er en som kan dele ud af lidt erfaring.

/Stephan
Index
151628: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (09-11-2015 07:22:39) (svar på 151626)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.252.198)
Du KAN faktisk godt justere på møtrikkerne med en 13mm nøgle. :-)
Pedalen skal have en vis frihøjde over gulvet og herefter skal der være en vis frirum.
Værdierne findes i værkstedsmanualen for din bil.
Om der er issues vedr den uoriganale motor ift årgang aner jeg intet om.
Index
151632: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (09-11-2015 10:58:02) (svar på 151626)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Det er heller ikke den nemmeste operation du kan komme ud for. Skurken i eventyret er at din bil er venstrestyret så koblingsarrangementet så ender ude under forskærmen.

HardCore mekanikere tager en vinkelsliber og skærer lidt ud i skærmen så man bedre kan komme til. Bagefter dækkes begge overskærme med dørkplade udskåret og solgt til formålet af stort set alle parts-pushere.

Men altså 2 stk. 13 mm. nøgler og lidt god karma = vupti

mlrh Claus
Index
151633: sv: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (09-11-2015 11:18:59) (svar på 151632)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg ved ikke om det lader sig gøre på en Defender-ting men på en serie-bil er der en meget nem løsning.

Jeg skal ikke sige hvad hardcore-mekanikkere gør, men jeg har set hvad en udlært mekanikker gør når han skal justere koplingen. Det er faktisk ret nemt, og man skal ikke hen og skære i skærmen!

Man skruer simpelthen bremse-hovedcylinderen af bremseforstærkere. Den sidder med to bolte. Så skruer man hele bremsekonsollen af, den sidder med en seks-otte møtrikker på den indvendige side af torpedoen, lige til at komme til med en skraldenøgle. Min mekanikker brugte en luft-drevet nøgle, det gik stærkt. Ligeledes løsnede han også koplingskonsollen og med bremsekonsollen af vejen og koplingskonsollen vippet lidt ud mod lyset, var det relavtivt enkelt at justere koplingspedalen op så der var den foreskrevne frigang.

En simpel "bolt of-bolt on" opgave overstået på mindre end en halv time og vi havde ingen brug for at forsøge at skrue skærmen af, endsige skære grimme huller i den.

Mvh Niels
Index
151635: sv: sv: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (09-11-2015 12:24:54) (svar på 151633)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Jamen det har du da ret i Niels. Det er også nemmere på en Serie I 80" og på en 110" Forward Control. Og nemmest af alt er en Light Weigth.
Men det er ligesom med de gule 88" ...en helt anden historíe :-) :-)
Index
151634: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (09-11-2015 11:25:35) (svar på 151626)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Jeg har været ude i samme operation på min TD5, og det lyder til at være det samme. Her blev en fastnøgle slebet til så den kunne komme ned og få fat. Altså den blev slebet smallere. Kan det evt være en løsning?

Jesper
Index
151643: sv: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (09-11-2015 19:00:55) (svar på 151634)
Stephan Winther #9231, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.210.17)
Tak for svarene!

Havde håbet på "det er meget nemt - du skal bare lige..." :-)

Men det lader desværre ikke til, at der et nemt trick, så det er bare på med arbejdstøjet og så prøve igen.

Jesper beskrivelse med en fastnøgle, som er slebet lidt til, lyder som noget jeg muligvis vil prøve når der bliver tid og vejr til at arbejde på bilen igen.

Lykkedes det ikke, så ender jeg sikkert med at betale mig fra det hos en af de professionelle.

/Stephan
Index
151644: sv: sv: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (09-11-2015 20:39:18) (svar på 151643)
Søren Thorup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.176.64.28)
Du kan med held 'ofre' en 13mm nøgle. I den 'runde' ende skærer du en slids svarende til gevindstangens tykkelse. Så kan nøglen få fat og du kan justere koblingen. Det er lidt omstændigt/langsommeligt, men det er jo en englænder........
Index
151686: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (12-11-2015 23:14:51) (svar på 151626)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.249.230)
Fjern skruerne så pladen kan fjernes.
træd koblingen lidt ned så du kan komme til med en nøgle i enden.
Jeg bruger en skraldenøgle + en smal 13".

Det er uhyre nemt, og kan gøres på 1/2 time.

Undgå at skære hul i pladerne, det er ikke nødvendigt.
Index
151692: sv: sv: Justering af koblingspunkt på 90" 200tdi. (13-11-2015 07:18:30) (svar på 151686)
Stephan Winther #9231, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.69.148)
Tak for indsparket Kim.

Det skal jeg da vist lige have kigget på.

/Stephan