tilbage

Land Rover Forum  

Index
151767: "fuld choker på V8ér" Update (20-11-2015 18:02:03)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
I dag har jeg arbejdet med bilen det meste af dagen og bla. monteret en termostat på kølersystemet som manglede.
Efter montering af termostaten startede jeg bilen og lod den gå i tomgang til temperaturviseren stod lodret, hvorefter jeg kørte en tur.
Turen begyndte rigtig fint med perfekt motorgang/moment osv., men efter lidt landevejskørsel faldt temperaturviseren til minimum, og motoren mistede totalt moment, indtil jeg gav den meget choker.
Under 30 kilometers blandet landevejskørsel var temperaturmåleren på nul, bortset fra længere ophold for rødt lys hvor temperaturen steg.
Den går fint i tomgang uden choker, men under kørsel skal jeg konstant finde det skiftende korrekte chokerpunkt.
Hvordan får jeg en konstant acceptabel drifttemperatur på motoren ?
Index
151777: sv: "fuld choker på V8ér" Update (21-11-2015 12:48:54) (svar på 151767)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
Jeg har lige checket kølervingen som ved koldstart kører rundt og ikke kan stoppes med "pindtesten"
Hvis jeg skifter viscosekoblingen vil motoren sandsynligvis fortsat have en for kold drifttemperatur, da termostaten styrer motortemperaturen.
Hvis termostaten er lukket vil motoren blive varm, hvilket min også bliver, men når jeg kører bliver den igen kold, hvilket efter min opfattelse ikke burde forekomme hvis termostaten virker korret.
Eller har jeg misforstået "kølekonceptet" ???
:-)
Index
151784: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (21-11-2015 20:51:27) (svar på 151777)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Kunne tyde på en defekt vandpumpe. Evt. også en luftblære i kølevandet eller en defekt toppakning.
Remskive på vandpumpen kan også sidde løst.

Hvis møllen drejer hele tiden, nedkøles maskinen konstant og under normal driftstemperatur. Thermostat åbner måske ikke.

Skifter du til en intakt viskokobling, vil motoren blive varm hurtigere og thermostaten vil arbejde.
Hvis motoren alligevel bliver kold: se indledningen for oven!

Jeg går ud fra, at der er vand/kølevæske på systemet.

Index
151785: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (21-11-2015 21:36:10) (svar på 151784)
Henrik Duus Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.59.208)
Møllen drejer hele tiden, og der manglede 1.5 l. kølervæske efter mekanikeren havde monteret termostaten. Efter opfyldning af kølervæske er problemet det samme.
Købes viskosekoblingen seperat, eller sammen med vandpumpen fx. hos Paddock ?
Hvordan checker jeg for luftblære og defekt toppakning ?
:-)
Index
151786: sv: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (21-11-2015 21:53:48) (svar på 151785)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Jeg handler hos Meldgaard i Herning, har ikke tid til at søge på nettet. er kan jeg altså ikke hjælpe dig...

Defekt toppakning kan testes på flere måder: sætte tryk på kølesystemet med en trykmåler. Har alle værksteder.

Eller den simple, men ikke 100% sikre måde: fyld kølevand op til toppen. Start motoren og giv gas - få en hjælper til at trykke op og ned på speederen - bobler kølevandet, er det fordi der kommer tryk ud i vandet.

Men inden du gør ovenstående, råder jeg til, at du udlufter kølesystemet ved at toppe op med vand og finde et sted, så du kan få den side af forenden, hvor ekspansionbeholderen sidder så højt op som muligt, så luften kan slippe ud. Kør med varieret tomgang - op og ned osv.

Brug en ti minutter på det. Kør en tur for at finde ud af, om det har hjulpet... ellers laver du toppakningstesten...
Index
151794: sv: sv: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (22-11-2015 15:50:11) (svar på 151786)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.26.248)
Noget tyder på der mistes kølervæske, sandsynligvis ved en def. vandpumpe, ud gennem afvandingshullet på undersiden af pumpen. Efterfyld, udluft og sæt kølerdæksel, så det kun har fat i første hak på studsen og dermed undgå der opbygges tryk i systemet. Mangles der kølervæske, vil temperaturføleren ikke give noget udslag, da der skal være væske omkring den, ligesom termostat ikke vil åbne. Viscoseblæser kan købes som nav ell. mølle hver for sig, men har ikke den store betydning kølermæssigt om den er fast ell. er "nedgearet" ved kold motor; termostaten åbner/lukker bare det tidligere ell. senere. Kan man, ved kold (og stoppet motor ;O) dreje møllen med en finger, men ikke spinne den, er den ok.
Index
151809: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (23-11-2015 16:42:12) (svar på 151794)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
I morges købte jeg hos Harald Nyborg en lækker vindtæt sort 40x60cm dørmåtte med et flot "Welcome" logo på til kr. 29,95, som jeg monterede mellem køler og kølergril, hvorefter jeg kørte en længere tur.
Temperaturmåleren røg hurtigt i lodret position, hvor den stod stabilt under hele turen. Motoren kørte rigtig fint, men skulle fortsat have lidt choker for at trække optimalt, og tomgangen steg fra 800 - knap 1000.
Da jeg kom tilbage luftede jeg kølersystemet ud, hvorefter standen i kølerbeholderen faldt ca. 1 cm.
Nu venter jeg på at posten kommer med en ny viscosekobling og vandpumpe.
Jeg søger stadig efter specialværktøjet til at justere dysen i bunden af Strombergerne, så den får den optimale blanding.
:-)
Index
151812: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (23-11-2015 22:08:11) (svar på 151809)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Nå, det tyder på, at der er isdannelse i karburatoren... måtten hæver temp og isen smelter...
Index
151813: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (24-11-2015 10:49:28) (svar på 151809)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.74)
Hej Henrik,

Jeg tror jeg har sådan et værktøj et sted. Jeg vil kigge efter det og se om ikke jeg kan finde det.

MLRH
Kenneth
Index
151814: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (24-11-2015 10:53:42) (svar på 151813)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.199.42.32)
hej kenneth.

super hvis du kan finde værktøjet.

hilsen henrik
51280864
Index
151816: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: "fuld choker på V8ér" Update (24-11-2015 16:59:38) (svar på 151814)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.26.171)
Ville nu nok sikre mig at benzintilførsel og mængde i svømmerhus var i orden, inden der skrues på indstilling.