tilbage

Land Rover Forum  

Index
151882: Lav driftstemperatur TD5 (01-12-2015 21:36:43)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.102.170)
Godaften.

Har længe haft en meget lav temperaturvisning, på vores Defender TD5, fra 2000. Troede det var instrumentfejl.

Nu har jeg monteret et eksternt termometer, der måler på topstykket, hvor øverste kølerslange tilsluttes.

Det viser mellem 60 og 65 grader, og aldrig mere.

Køleren er iskold, så termostaten åbner ikke.

Der er nok vand på.

Hvad dælen er det, som er galt, siden den ikke bliver varmere ??



1270
Paw
Index
151883: sv: Lav driftstemperatur TD5 (01-12-2015 22:17:21) (svar på 151882)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hvis olie termostaten står helt åben, kan det så holde den nede i temperatur?
Index
151884: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 07:14:52) (svar på 151883)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Olie termostat ??

1270
Paw
Index
151886: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 13:28:57) (svar på 151884)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.11.112)
Umiddelbart vil jeg skyde på kølevandstermostat er defekt. I den lille sidegren på termostaten, sidder en klap der er holdt lukket af en tynd fjeder, meningen er at sende kølevand til varmeapparatet og ellers gøre at motor varmes hurtigere op. Klappen åbner sig, når motoren får omdrejninger. Kan forestille mig at fjeder er knækket og klap står åben hele tiden. Kan også tænkes, hvis der er oliefyr, at dennes pumpe kører konstant og sender kølevand den forkerte vej rundt.
Index
151887: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 13:34:36) (svar på 151886)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Har fået ny termostat, uden det har ændret noget.
Og den er kold" i siden, ud mod køleren, så den lukker som den skal.

Fyrets pumpe kører kun når den skal.

Forvirringen breder sig...

1270Paw
Index
151888: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 16:38:59) (svar på 151887)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.169.174)
Jo, mystikken breder sig, er der varme i varmeapparat som følger motortemp. så def vandpumpe kan udelukkes; det er før set at møllen i vandpumpe er gået løs på aksel. Drejer viscosemølle for fuld skrue, sidder fast på akslen, selv om kold motor; jeg afmonterer møllen på egen Td5 om vinteren af hensyn til hurtigere opvarmning, mindre støj og (meget lidt) lavere dieselforbrug. Kører bilen normalt, så at tændingstidspunkt har flyttet sig, kan udelukkes. Dieseler med direkte indsprøjtning og (stor?) intercooler opbygger normalt kun lidt varme, men at der slet ikke kommer varme i køler er usædvanligt.
Index
151891: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 20:15:27) (svar på 151888)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.102.170)
Ja, der er varme i kabinen, i takt med at temperaturen stiger.

Har selv overvejet vandpumpe, men så burde motor i min verden overophede ?

Viskosenlæser sidder ikke fast. Kørte 40 kilometer uden denne i dag. Det gav cirka 5 grader højere temperatur i gennemsnit. Og ved lyskryds steg den 10 grader.
Og det selv om køler stadig var iskold. Så det må være nedkølingen af blokken der logger til grund for dette.

1270
Paw, stadig forvirret og snart frustreret.
Index
151890: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 18:24:36) (svar på 151884)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Ja, du ved sådan en der regulerer temperaturen ;-)
På min sidder der en termostat i filterhuset på forsiden (ind i mod rotorfilteret). Jeg tænkte at hvis den står fuldt åben at så pisser olien i gennem oliekøleren bag ved. Det kunne jo være at det kunne holde motortemperaturen nede. Det var bare et gæt. Jeg har ikke prøvet det!

Hilsen
Ole
Index
151892: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 20:16:13) (svar på 151890)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.102.170)
Kan ikke finde reservedelsnummeret på sådan en oloetermostat ??

1270
Paw
Index
151893: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 22:03:05) (svar på 151892)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Har du spurgt Google ?

td5 oil cooling thermostat part number
Index
151894: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (02-12-2015 22:10:06) (svar på 151892)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hmmmm... det kan jeg heller ikke. Gav vist om den så aldrig går i stykker?!
Kan de have fundet på at bruge en ERC5923?

Hilsen
Ole
Index
151896: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (03-12-2015 06:59:58) (svar på 151894)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Jeg tror ærlig talt ikke der sidder nogen olietermostat :-/

1270
Paw
Index
151897: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (03-12-2015 10:46:59) (svar på 151896)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.38.139)
Iflg. manual er der ikke nogen olietermostat. Heller ingen grund at have en sådan, da det er kølevandstemp. der bestemmer oliens temperaturen.
Hvorom alting er, så er der noget der tyder på kølevandstermostaten er defekt, selv om ny, at den står åben, siden temperatur stiger ved stilstand og ingen fartvind, når møllen er afmonteret.
Index
151898: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (03-12-2015 10:50:09) (svar på 151897)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Termostaten er IKKE defekt.

De to af slangerne er varme, den tredje iskold

Køleren er iskold.

1270
Paw
Index
151899: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (03-12-2015 13:50:08) (svar på 151898)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.37.136.172)
Har du prøvet at udlufte systemet ??
Index
151900: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (03-12-2015 14:08:54) (svar på 151899)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Ja, udluftet af flere omgange...

1270
Paw
Index
151901: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (03-12-2015 16:43:46) (svar på 151900)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvis det er muligt, at vende termostaten fejlagtig på hovedet ?

Eller har du måske stoppet twist ned i en køleslange og glemt at få det ud igen ?

Er der blevet brugt for meget flyende pakning og det har klumpet sig sammen.

Ny termostater kan også være defekte.

Er det en 50/50 kølevæskeblanding ?

Hvis blandingen har en højere vandindhold, får du en større nedkøling, dvs. at 60 - 70 grader ikke overskrides.
Index
151945: sv: Lav driftstemperatur TD5 (08-12-2015 08:07:18) (svar på 151882)
Axel Berger (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.161.162.114)
Hej
Har fuldstændig samme problem td5 fra 2000 begyndte for et par år siden skiftede termostat hjalp ikke skiftede ventilator uden effekt. Har efterhånden affundet mig men er bekymret for om der er en forstoppelse i en kanal et eller andet sted så der er forskellige motortemp. i systemet.



Index
151948: sv: sv: Lav driftstemperatur TD5 (08-12-2015 15:43:54) (svar på 151945)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.89.228)
Ak ja; her kører man rundt og er bekymret for en driftstemperatur på 90Gr. i henhold til Hawk-Eyen, sommer også vinter, når mølle er afmonteret :O)
Har set på div. australske foras og debatsider, at Down Under skifter man termostat i Td5ere, som til Freelander benziner, der regulerer ved et par grader lavere. Men det er jo generelt varmere der ovre især ude på landet.
Mit umiddelbare bud er at køler er kalket- irret til, så svag gennemstrømning af denne gør at kølevand søger andre veje uden om køler, eks. fra oliekøler, gennem nederste tilslutning på køler og så til matrix i varmeapperat og herfra videre til brændstofkøler og så tilbage til motor. Ikke mindst når man læser virkemåde i værkstedsmanual, at kølersystem og termostats virkemåde er baseret på gennemstrømning. I manual er det vist er DiscoIIs kølersystem, der er afbilledet, men sikkert samme virkemåde som Defender. Hertil er der forskel på Td5 kølesystem før og efter 2002, hhv euro2 og euro3. Men jo, det er et mystisk fænomen, ganske vist er man vant til TDIere med intercooler ikke udvikler særlig meget varme, men at motor kan klare sig uden køler er bemærkelsesværdigt.
Men problemet bør rectificeres, da lav temperatur slider betydelig mere på motoren end ved normal temperatur, hertil at diesel ikke forstøves helt og derfor kokser motor til, hvilket igen kan føre til stempler "sætter sig" altså brænder fast mod cylindervæg.