tilbage

Land Rover Forum  

Index
151903: klonk (03-12-2015 20:16:28)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.167.201)
Ved tilkopling høres nu pludseligt et "klonk"-det kan ellimeneres ved tøsetilkopling.Har undersøgt drivaksler for slør-det er ikke dem. Hvad er vi ude i?? Gearkasse! eller hvad.
Hilsen Finn Thomsen
Øh det er en 88" s3 fra 73
Index
151905: sv: klonk (03-12-2015 20:25:39) (svar på 151903)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.63)
Slipper håndbremsen helt?
Har du kontrolleret kardankryds med håndbremsen sluppet? (og klodser for hjulene) Ellers kan de sidde i spænd, når de skal holde bilen.
Er der meget slør i dine drivflanger?
Er der slør i håndbremsetromlen - op og ned? (det kan være møtrikken bag kardanen)
Er der slør i dine differentialelejer ved kardanen? (møtrikken bag kardanen)
Er dine stikaksler meget slidt i strålerne?

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
151913: sv: sv: klonk (03-12-2015 20:44:55) (svar på 151905)
Finn Piil Thomsen #4651, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.167.201)
chekker lige!
Finn Thomsen
Index
151907: sv: klonk (03-12-2015 20:28:05) (svar på 151903)
Jakob Arthur Andersen #8253, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 2.110.134.103)
Svært at sige - det kan være alt fra kardaner til diff. til kobling eller gearkasse.

Hvis den ellers kører uden problemer når du er oppe i fart, er det næppe gearkassen.

Koblingen/udrykkerarmen eller trykfoden kan være et bud. Ryster koblingen på noget tidspunkt?

Start med lige at undersøge begge dine kardaner - det kan være du er så heldig det blot er noget udefra der skal skiftes eller strammes.

MVH Jakob - Med det kulsorte 200DI S3 Uhyre :)
Index
151909: sv: klonk (03-12-2015 20:32:35) (svar på 151903)
Benno Søndberg Clausen #5329, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.58.208.158)
Hej Finn.

Det er ikke altid man kan se det på kardanerne, prøv at smøre dem godt igennem og kør en tur igen, gør det nogen forskel?

Prøv også at slække håndbremsen nede på kardanen, hvis den holder en smule fast kan det godt gøre en forskel (bliver det for meget kan hele bilen ryste og stor-klonke)

men når du mener det det er opstået så pludseligt vil jeg da også gætte på du skal kigge efter en defekt, et defekt kardankryds/kardan, noget er `måske gået løst?
Index
151914: sv: klonk (03-12-2015 21:22:58) (svar på 151903)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.252.198)
Lige til det med håndbremsen. Det kan godt være svært at se om den binder, men hvis den er VARM efter en køretur - så GØR den :-)
Jeg hopper i med kardannerne!!
Der ligger ikke en donkraft eller lign og støder på i værktøjsrummet?
Index
151917: sv: klonk (05-12-2015 16:27:55) (svar på 151903)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.167)
Det gør min 110" fra 1987 også.
Det opstår hvis jeg kører min LR som jeg kører hverdagsbilen, med hurtige gearskift og tilkoblinger.
Altså for hårdt.....

Løsningen i mit tilfælde er at jeg skifter gear lidt mere nænsomt, og så kører den uden klonk lyde ved tilkobling.
Index
151918: sv: sv: klonk (05-12-2015 17:14:18) (svar på 151917)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.252.198)
Klonk i en Seriebil kan være meget forskellige end dem fra en Boingy :-)
I Boingien er det tit bøsningerne i Panhard rod eller A-frame der giver klonkene.. Disse har seriebilen ikke.
Index
151924: sv: sv: sv: klonk (06-12-2015 00:28:08) (svar på 151918)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.167)
så må det være nogle andre klonk jeg taler om selvom symptomerne er ens.
Index
151925: sv: sv: sv: sv: klonk (06-12-2015 08:46:03) (svar på 151924)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Hvis det er kardankrydseklonk (3K), er symptomerne de samme....
Index
151926: sv: sv: sv: sv: sv: klonk (06-12-2015 08:52:09) (svar på 151925)
Klaus Fisker #8974, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.255.84.2)
Det skulle vel aldrig være en fjeder der flytter sig ...prøv at efterspænde dem .
Index
151928: sv: sv: sv: sv: sv: klonk (06-12-2015 14:01:47) (svar på 151925)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.252.198)
3k ??
Index
151929: sv: sv: sv: sv: sv: sv: klonk (06-12-2015 16:30:23) (svar på 151928)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Kardan = 1K
Krydse = 1K
Klonk = 1 K
---------------
i alt = 3K
Index
151934: sv: sv: sv: sv: klonk (07-12-2015 13:49:09) (svar på 151924)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.100.143)
Affjedring og undervogn på seriebiler og 90-110-RRC osv. er betydelig forskellig. Klonk på eks. 110" stammer ofte fra slidt kugleled på V-stangs-armen/bagaksel ell. slidte stråler hvor højgearsakslen har fat inde i transen, men de ting er ikke på en seriebil.