tilbage

Land Rover Forum  

151931: Motorblokvarmer DEFA (06-12-2015 22:00:53)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.77.83)
Kan nogen fortælle mig hvor og hvordan man monterer en dypkoger i blokken på en TD5?
Jeg tænker DEFA 411111 / DEFA 460367

Er det nemt at hive den prop ud som jo må sidde i blokken i forvejen?

Mvh, Lars
151932: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 13:20:40) (svar på 151931)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja hvis ingen andre tør, så tør jeg da godt. Og hvis det er helt ude i skoven så bliver jeg sikkert irettesat. :)

Altså hvis den der "dyppekoger" skal side istedet for en af de propper der lidt forkert kaldes "frost-propper" så er det i princippet let nok. Afhænger lidt af hvor meget plads der er i sådan en vogn. Det ved jeg faktisk ikke.

Men på selve spørgsmålet om det er nemt at hive proppen ud, der vil jeg svare ja.
Man tager en skruetrækker i passende størrelse og en tilstrækkelig tung hammer og drøner skruetrækkeren igennem proppen. Så kan man vrikke proppen ud. Lad vær med at tabe den ind i motoren, det kan blive besværligt.

Men med frostproppen ude burde der være et fint hul at montere varmelegemet i, sandsynligvis med noget tætningsmasse af en art.

Bon chance!

Mvh Niels
151933: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 13:30:45) (svar på 151931)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.100.143)
Iflg. værkstedsmanual skal der sidde en egnet frostprop i motorgavlen, som vender ind mod torpedoen. Hvordan man så får den ud, er op til temperament
På kassevogne med lign. skar man en firkant ud i torpedoen og monterede varmeren inde fra førerpladsen. Måske lige voldsomt at udtage motor.
Overall er et olie/benzinfyr nok en bedre option; eks. har Padborg Autoelektro oliefyr til nice-price, men ved "sælmontering"
151935: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 15:38:34) (svar på 151933)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Padborg Autoelektro har ikke det bedste ry og har bl.a. i forbindelse med et oliefyr solgt til eet af vore medlemmer fusket og sjusket så meget, at medlemmet måtte køre til Tyskland for at få fejlene rettet! Fejlretning kostede 6.000 DKK/ 800 EUR.

Mht. motorblokvarmer: den er nok billigere end et oliefyr fra Webasto eller Eberspächer, men du er altid afhængig af en stikkontakt i nærheden.

Har du forhørt dig over i Sverige, hvad en installation vil koste der?
151936: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 16:16:00) (svar på 151935)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.15.132)
Det sidste oliefyr jeg købte og monterede i egen RRC, var hos Amager-Møller, Boschværksted og gennem tidligere arbejdsplads; har aldrig selv handlet hos Padborg Auto, men kan se de er billige, går ud fra der er tale om nye fyr i forseglet indpakning. Ved selvmontering er der jo ingen garanti. Skal man have en Defa dypkoger med alt det nødvendige, så koster de jo stort set det samme som et fyr omtalte sted. Hertil skal man lægge omstændelig montering i en Td5. Hertil har jeg ikke særlig god erfaring med levetid mht. dypkogere i frostprop. Noget nemmere er det at montere slangevarmer, men disse er knapt så effektive.
151952: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 20:00:55) (svar på 151935)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 5.56.156.138)
Jeg troede ikke at man måtte hænge mekanikere/forhandlere ud her på forum? Jeg husker Steen Hansen blev irettesat fordi at han havde haft en dårlig erfaring med LR-parts. Så er der ændret på kodekxet eller er der forskellige regler for hvem der må hvad?
I tråden ” Meningen med foreningen” er der en længere forklaring på hvorfor man ikke må eller skal svine forhandlere/mekanikere.

Bill
151937: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 17:56:42) (svar på 151931)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Jeg har sådan en.

Frostproppen er ikke ret stor og er bøvlet at komme til, men det er muligt. Den sidder lige hen over motorophænget i højre side (under indsugningsmanifolden. Masser af lys og et spejl er en hjælp. Demontering af frostproppen (youtube søg: replace core plug). Slå midt på den med en dorn til den netop giver sig. Slå derefter i kanten så den vender rundt og pil den ud med en tang.

Effekten er ikke imponerende - slet ikke.

Kombinationen af overgangsstykke og den ret tynde model gør, at selve varmeelementet er meget lille og det kommer til at sidde uden for motorblokken. Vandcirkulationen omkring varmelegemet bliver derfor dårligt.

I mit tilfælde holdt den kun halvandet år!

For:
Relativt billig.
Relativt nem at montere.
Kan bruges i garagen!
Imod:
Ringe effekt.
Stor risiko for kort levetid.

Man skal op på 3 kW for at det har en brugbar effekt. Ja ja, jeg ved godt, at Defa'en tar den værste rå-kulde.

Som alternativ ville jeg kigge her:
http://www.owlheizer.de/epages/62795520.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62795520/Categories

eller
http://www.autoteileost.de/catalog/motorvorwaermer-standheizung-c-27.html

Vi har også oliefyr. DET virker! Så hvis økonomien kan bære det, så er det det eneste rigtige.

Hilsen
Ole


151938: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 19:28:12) (svar på 151937)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.33.190)
Kunne nu godt falde for Das Thermo-Teufel, med cirkulationspumpe, så kabine også bliver varmet op. Hertil nice-price. Men jo, oliefyr er det ultimative, ikke mindst den nye Eberspecher, hvor man enten kan vælge opvarmning af kabine eller motor som 1. prioritet. Ikke mindst til en Td5,
som det tager en krig at få op på driftstemperatur, hvis ikke der er opvarmet i forvejen. Men selvfølgelig skal den usle mammon jo være tilstede.
151942: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 21:40:36) (svar på 151938)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Der er et nyt produkt under udvikling. Det består af en 4 l dobbeltvægget termokande i rustfritstål.
Den indsættes i kølekredsen og opbevarer varmt kølevand, når motoren stoppes. Når tænding sættes på igen, åbner ventiler og pumper vandet ind i kredsløbet igen. Vandtemperaturen falder i løbet af natten ned til ca. 70 grader. Kan udbygges med en dybkoger. Kan forestille mig, at det er mere effektivt end med en blokvarmer.
151946: sv: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 08:10:26) (svar på 151942)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
@ Paul vedr. 'termokande'

Umiddelbart lyder det som en fin ide. Jeg tænker bare, at det rækker som en skrædder i helvede med 4 l vand til opvarmning af 13 l kølevand, godt 8 l olie og et par hundrede kilo metaller, som en Td5 motor består af... 40 l ville passe bedre ,-) Og er der gået en dag eller to, så må 'termokanden' være totalt virkningsløs.

I min verden er eneste alternativ oliefyret, mens anlæg af Hot Frog typen måske er et ok supplement hjemme i carporten.

/Jens
(med fastbrændsels fyr og 2,5 kubikmeter, 90 grader varmt vand i kælderen!)
151949: sv: sv: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 15:47:38) (svar på 151946)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
@ Jens S-P
Efter presseforlydender skulle de 4 l være tilstrækkelige, De bliver pumpet ud i topstykket for at give en hurtigere opvarmning. Der er dog intet til hindring for, at montere en lidt større 'kande', men 40 l er komplet overkill.
Som der også skrives kan systemet suplleres med en dypkoger.
Ganske tosset er idéen ikke, men helt klart og heller ikke afvist af mig, er et fyr det bedste valg.
151950: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 16:10:15) (svar på 151949)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.89.228)
Jow Paul, det er en ide, som alle er fulde af beundring over, men ingen køber. Ideen er nu gammel; nogle danske ingeniører lavede en termotank lige efter energikrisen i halvfjerdserne, dog med ca 10-15L. Slog aldrig an. Sikkert fordi den fyldte formeget i bagagerum. Hertil en tysk konstrueret Waerme-speicher, dog med opvarmet kerne, som kølevand skulle passere og udnytte den opakkumuleret varme. Tror vist endda nogle biler var monteret med en sådan "ab Werk"
151941: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 21:37:36) (svar på 151937)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.11)
Hot-Frog fra 4wd.nu evt?
151940: sv: Motorblokvarmer DEFA (07-12-2015 21:05:22) (svar på 151931)
lars larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.228.54.7)
et alternativ er et varme læme på bundkardet set hos padock spares kende ikke efekt men en mulighed
151943: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 07:41:49) (svar på 151931)
Lars Rindom Jensen #8410, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 109.202.136.200)
Tak for alle jeres input!

Jeg har allerede et oliefyr i bilen, men vil gerne have en 220v back-up til de kolde ture nordpå. Den skal således bare tage toppen af kulden.

En Hotfrog Truck er absolut interessant! Jeg må ha en snak med Hr Holten

Mvh, Lars

151944: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 07:56:04) (svar på 151943)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.252.198)
Ja du skal vælge "Truck-Heat" hvis du ikke har flere timer til opvarmningen. Jeg har på min 2.25 diesel monteret een af de små sorte. Den tændes i mindst en time før afgang. Er der meget koldt er den for lille, derfor anbefaler jeg den grønne. Min frø har kørt dagligt i et par år nu uden nogle hik.
Den er lynhurtigt monteret!
151951: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 19:54:54) (svar på 151944)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Hvad er forskellen på 0075 og 0075-S
151953: sv: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 22:30:27) (svar på 151951)
Christian Holten #2660, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.92.76.56)
Leif.. Hvad mener du
Mvh
Christian Holten
151955: sv: sv: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (08-12-2015 23:44:07) (svar på 151953)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 188.182.107.13)
Der findes 2 varenumre på truck modellen.

/Leif
151960: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorblokvarmer DEFA (09-12-2015 09:50:37) (svar på 151955)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Her er der nu kun en.
http://4wd.nu/
Den er på 2kW hvor de andre er på 1,2kW.