tilbage

Land Rover Forum  

Index
151954: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (08-12-2015 23:31:36)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Hej kloge folk.

Jeg står med en nedslidt kobling i min 1996 110" 300tdi og skal derfor i gang med den store operation.

Mit spørgsmål går ganske enkelt ud på om det er nemmest/hurtigst at tage motoren ud eller gearkassen ned.
Jeg har motorkran og grav til rådighed, ingen lift.

En "klog" mand fortalte mig for 10 år siden, at det bestemt var hurtigst at tage motoren ud. Når jeg nu står og kigger ned i motorrummet, bliver jeg i tvivl..

Hvad gør I andre?

Hilsner
Jesper
Index
151956: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 08:40:40) (svar på 151954)
Adam Malling #9424, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 90.184.30.195)
da jeg skiftede kobling i min for nogle år siden tog jeg gearkassen ned efter samme overvejelse som du har kunne ikke overskue at tage motor ud
Index
151957: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 08:42:59) (svar på 151954)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Da jeg skiftede på vores TD5, tog jeg gearkassen ned.

Du undgår at dræne motor for kølervæske, med udluftning til følge.
Du undgår at afmontere brændstoftilførsel, ligeledes med udluftning.
Og du undgår alle de øvrige tilslutninger.

1270
Paw
Index
151958: sv: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 08:53:26) (svar på 151957)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Gearkassen ud - det er det hurtigste!
Index
151959: sv: sv: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 09:40:12) (svar på 151958)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Jeg har lavet operationen et par gange og det er stort arbejde.

Jeg tror klart det er lettere at tage gearkassen ned end at tage motoren ud. Man skal dog have alt af nedenunder, kardanaksler, håndbremse, travers under gearkassen, bundplader og gearkassetunnel i kabinen og meget mere.

Begge gange har vi skilt hovedgearkasse og reduktionsgearkasse fra hinanden for at få vægten ned. Det tager ganske lidt ekstra tid, men gør gearkassen nemmere at håndtere. Opgaven blev lavet på lift med en gearkassedonkraft, men det kan også lade sig gøre med en strop om gearkassen med en giraf. Hvis gearkassen hænger i en strop kan man måske undgå at skille gearkasserne ad (og tappe olien af reduktionsgearkassen).

Det tog os ca. 15 timer første gang, selvom vi var 2 mand.

Mvh. Lars
Index
151966: sv: sv: sv: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 20:43:17) (svar på 151959)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 152.115.87.164)
Husk at skifte den bagerste pakdåse ved krumtappen når du nu har det skilt ad

LUF100430G
Index
151969: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 22:05:56) (svar på 151954)
Jesper Ellegaard #4686, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 194.239.117.22)
Tak til jer alle sammen for svar og gode råd.

Jeg så i dag på et udenlandsk forum nogen skrive om 5 timer for at få motoren ud. Det lyder unægteligt mere tillokkende med 2x5 timer + 1 times tid for skift af reservedele end 15 timer for 2 mand. Jeg får trods alt 4 timer til at drikke kaffe i :-)

Og det som tiltaler mig mest er nok, at hovedparten af arbejdet forgår oppefra.

Hmm.. óvervejer stadig om jeg skal give den en skalle og lave danmarksrekord i koblingsskift på tid.

Der kommer en update med resultatet senere..

Hilsner
Jesper
Index
151970: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 22:10:09) (svar på 151954)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.213.98.103)
Hej Jesper

Hvis det er en giraf du råder over, ville jeg bestemt pille motoren ud.
Du slipper for afmont. af kardaner og jonglere med en tung gearkasse.
Motoren er nem at styre med en giraf.

Mvh AP
Index
151971: sv: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (09-12-2015 22:26:40) (svar på 151970)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.155.19)
Har også hvergang taget motor ud (og fjernet køler) ganske vist mere simple motorer uden motoroliekølere, men man undgår at blive hedning ved at skulle følge alle kardanbolte helt ud, hertil umage nemmere at skifte kobling, når motor hænger i motorkran. Så ligger en 300tdi langt fremme, så med 3 albueled kan man vel udskrue bolte i kransen oppefra og dermed undgå at fjerne gulvet. Og en oplagt chance at efterkomme servicekrav om skift af kølervæske med 8 års mellemrum ;O)
Index
151972: sv: sv: sv: Skift af kobling 110 300tdi, motor ud eller..? (10-12-2015 08:46:27) (svar på 151971)
Claus Johansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.160.197.250)
Enig med Verner, Ud med motoren!

Fjern køler, udstødning og div. slanger og ledninger, der ser værre ud end det er. Hæng motoren i kranen og fjern motorophængene fjern evt. også travers under gearkassen. Med kranen kan motor/gearkassen nu vippes op og ned, hvilket gør det lettere at komme til boltene og skille koblingshuset fra motoren. Ret motor/gearkasse op og understøt gearkassen med en donkraft inden de sidste 2 bolte fjernes. Fjern de sidste 2 bolte og vupti motoren er ude.
Husk at skifte koblingsarmen (til en forstærket udgave måske) og evt. det beslag den vipper over. Det er træls at armen bliver slidt igennem 14 dage efter du har skiftet kobling ;-)

Brug evt. en topnøgle-forlænger og noget malertape til at lave en dorn til brug når den nye kobling skal monteres. Hvis den ikke sidder lige er det umulig at samle motor og gearkasse. Det er slemt nok at få strålerne til at passe. ;-)

God arbejdslyst. Det kan godt laves på en dag af en mand.

Mvh Claus