tilbage

Land Rover Forum  

Index
152095: Reg. afgift ved import af LR bus (18-12-2015 17:04:26)
Niels Henrik Bach #7155, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 109.57.186.23)
Hej Forum

Hvis man importerer en 110", der skal indregistreres som bus til privat kørsel, hvilken registreringsafgift vil den så blive berigtiget med? 60 %, som den er i dag (men jo ikke aktuelt for LR længere) eller følger afgiften årgangen, så den enten kan være 0%, 20% eller 60%?

Mlrh
Niels Henrik
Index
152096: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (18-12-2015 19:23:21) (svar på 152095)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det vil være 60% ! Det skal være en 110" med første reg. før oktober 2001.
Index
152107: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (20-12-2015 07:33:55) (svar på 152096)
Flemming Thomsen #6571, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.129.34)
Pas på!!!
Henrik Odgaard reg. Vestjylland hentede en bus i Tyskland, for efterfølgende at finde du af at den IKKE kan indregistreres i DK. Jeg husker ikke detaljerne, men det er noget med at der på de tyske papirer står 1950kg akselvægt og på de danske står der 1850 - selvom der er nøjagtig samme bil som de danske busser. Det hjælper ikke at prøve en anden synshal. Når det først er registreret popper det op ved samtlige synssteder.
Jeg anbefaler at du tager en snak med Henrik inden du går videre.
Mvh
Flemming
Index
152108: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (20-12-2015 21:29:53) (svar på 152107)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.136.90.119)
Interessant

Kan vi lokke Henrik Odgaard til at give historien om dette, her i tråden?

Index
152110: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (21-12-2015 19:51:44) (svar på 152108)
Henrik Odgaard #5892, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.100.185)
Kan godt lige dele min erfaring. Indkøb af defender til bus formål i dk. Så skal man lige kikke i typegodkendelserne til defender busser her i dk de siger Tilladt total vægt på 2950 kg og akseltryk på 2 aksel på 1750 kg. Det er dem man kan få på vejen som bus. Hvis man får en defender hjem med en totalvægt på 3050 kg de har en tilladt aksel tryk på 1850 kg på aksel 2. Det stemmer ikke ioverens med typegodkendelsen til bus selvom det er samme bil samme undervogn og samme bremser og bag aksel. Indtil nu har det vist ikke været et problem men det kan det blive ved den forkerte synshal. Men i dag når man ringer til en synshal og siger BUS så det første de siger Flammehastighed på sædder og om bilen passer til typegodkendelsen. Flammehastighed kan de stikke langt op når der ligger en typegodkendelse på bilen så er det ikke et problem. Men når man står med en bil der hedder Totalvægt på 3050 og importøren for dansk landrover ikke vil gøre noget ved det problem selvom det er samme bil som bilen med en total vægt på 2950. Vi fik spurgt om det var noget man kunne betale for at få lavet en bemærkning i de typegodkendelser der ligger til busser om at en 3050 også kunne være med var svaret det gad man ikke arbejde i.

Man kan så vælge at bruge noget der hedder dataerklæring istedet for en typegodkendelse. Derved kan man få barberet den ged og syntet bilen ved en sådan erklæring. I kan google Dataerklæring og læse hvordan.

Men alt det bøvl kan man undgå ved at man lige tjekker papir og typeskilt på bilen at den hedder totalvægt 2950 kg så er det ikke der man møder forhindringer.

Var det svar nok....

Mvh henrik odgaard
Index
152114: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (22-12-2015 14:08:10) (svar på 152110)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Henrik

Det er alment praksis at man ikke hænger navngivne firmaer ud på Forum, hvilket også gælder importøren af Land Rover.

Jo - der er forskel på en 110" med totalvægt på 2950 og 3050 kg.

mvh
Ib 0219
Index
152115: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (22-12-2015 14:54:58) (svar på 152114)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.20.115)
Synes nu ikke der er tale om at hænge nogen ud, men blot forbrugeroplysning. Der er ikke navngivne personer, hvilket gør forskel i henhold til lovgivning.
110" på 2950Kg og max akseltryk 1750Kg er fremstillet til persontransport og med ell. forberedt til automatisk nivaueregulring, derfor den lavere tilladte totalvægt og 3050Kg og max 1850Kg akseltryk er varetransport som hardtop ell. pickup indtil Td4 2007MY som er max 3050Kg. i henhold til brochure.
Men jo, forhørte for et par år siden om muligheder for totalvægt, i forb. med nykøb hos en autoriseret LRforhandler og fik samme svar som Henrik, at "Jeg kunne købe de modeller de havde, eller jeg kunne lade dem stå"
Tak til Henrik for udredning.
Index
152116: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (22-12-2015 15:58:47) (svar på 152114)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Ikke helt enig med dig Ib!

I dette tilfælde er det faktisk så godt som umulig, ikke at nævne importøren, da denne har kontakt til myndighederne og administrerer typegodkendelser m.v.

Men Henriks oplevelse med det firma, der repræsenterer vort elskede bilmærke, kan bekræftes med en samtale jeg havde med en sælger fra en autoriseret forhandler af omtale bilmærke, der heller ikke kunne få omtalte firma til at ændre typegodkendelsen fra 3.050 til 2.950 kg totalvægt, hvilket villle betyde et væsentlig større salg af 110".

En ansvarlig medarbejder i det firma, hvis navn ikke nævnes her, afviste at gøre noget ved sagen, da der ikke var tale om en 'moderne' bil!

Sælgeren og jeg blev enige om, at pågældende medarbejder må har siddet for længe på pinden,
især, hvis han modarbejder salget af et elsket produkt!

Jeg har dog set enkelte 110" Puma varevogne med en totalvægt på 2.950 kg.

Runde hjul* og Godt Nytår!

* Jeg undlader at nævne en religiøs begivenhed, for det kunne støde andre med anden religiøs opfattelse end gængse er i Danmark
Index
152117: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (22-12-2015 17:00:19) (svar på 152116)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Hej Paul

Så vidt jeg ved har du kun udlægningen af forløbet fra en side, og det er præcis det du plejer at bruge som argument for ikke at hænge nogen ud.

Uha-uha det kan blive en lang tråd :-) da vi står lige midt i det at have en hobby og drive et firma

Man kan ikke ændre en typegodkendelse uden at det medfører en masse arbejde - der skal faktisk en ny typegodkendelse eller et tillæg til, og man kan vel ikke med rimelighed forlange at et firma påtager sig et større arbejde med en model, der ikke optræder som en model på det danske marked og lægger alt andet arbejde til side. Danske typegodkendelser "læner" sig op ad de EU-godkendelser som fabrikken får udarbejdet og står inde for.

Er en specifikation, nævnt i EU-godkendelsen er det ikke muligt lokalt at ændre på dette, ikke engang vægten kan man ændre på, selv om dette her i landet ville være lækkert specielt i forbindelse med de modeller der lige ligger på den forkerte side af 3000 kg. At man så sidenhen, efter at bilen er indregistreret muligvis kan nedveje bilen er en helt anden sag.

Det samme gælder f.eks. bestoling som i længere tid også skal fremgå af typegodkendelsen. Betyder at Defender-modeller efter 2007 ikke kan godkendes med midtersæde foran, uanset hvor ønskværdigt det er. Det kan man heller ikke ændre på lokalt.

Typegodkendelsen på 110" Stationwagon har altid haft en totalvægt på 2950 kg, så hvorfor ændre på noget der allerede eksisterer.

Man kan ikke bare udstede en dataerklæring da en Stationwagon med 3050 og 2950 kg i totalvægt ikke har samme specifikationer, gør man det kan det gå gevaldigt ud over ens troværdighed overfor de offentlige myndigheder hvis det bliver opdaget.

Nu har jeg en fornemmelse af hvem den pågældende er, og har gennem tiden efterhånden hørt en hel del af hans udlægninger af den slags henvendelser. Jeg ved også at han gennem tiden har hjulpet rigtigt mange med både det ene og det andet, når man har henvendt sig fordi man havde et problem, også selv om der var tale om en privat importeret bil

De fleste henvendelser af den slags tror og forventer at importøren står gratis til rådighed for folk der selv har importeret en bil og går i sort når de hører at man beder om betaling for den ydelse der bliver bedt om, det har man slet ikke forståelse for, og det er her kæden engang imellem hopper af.

Vil du venligst uddybe hvad du mener med at pågældende modarbejder salget af Land Rover, så vidt jeg kan læse er der tale om en privat importeret bil og ikke et salg der har den store indflydelse på importørens virke og da slet ikke når der er tale om en model der ikke er en del af modelprogrammet.

I lige måde :-)

mvh
Ib 0219


Index
152120: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (23-12-2015 08:24:57) (svar på 152117)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det ville føre for langt, at uddybe tråden. Det ville ende med et længere foredrag om CR, strategier osv.. Følgerne af disse.
Det tror jeg ikke menigheden er interesseret i!
Index
152122: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (23-12-2015 10:56:17) (svar på 152120)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
hej Paul

Tror det er relevant for menigheden at få lidt info om hvordan tingene hænger sammen og du glemmer en meget væsentlig ting, der er tale om en model der på pågældende tidspunkt ikke har været på markedet i omkring eller mere end 10 år.

Du taler om at ændre på en typegodkendelse eller lave et tillæg til typegodkendelsen, som på det pågældende tidspunkt er fra slutningen af 90'erne og mere end 10 år gammel og på en model som ikke længere, siden 2001, kan sælges i Europa, da den for længst er overhalet af nye EU-normer. Selv typegodkendelser har en begrænset levetid, især når nye EU-normer træder i kraft. Det kan bare ikke lade sig gøre.

Hvad en "tilfældig" sælger udtaler sig om at ændre en typegodkendelse, vidner mere om at vedkommende ikke er bekendt med de regler der er på området. Den pågældende sælger er mere "skadelig" for mærket idet han udtaler sig om noget han tilsyneladende ikke har noget videre begreb om og giver mulige kunder et forkert indtryk af hvad der kan lade sig gøre og at det er importøren der ikke er samarbejdsvillig.

Som baggrund for en dansk typegodkendelse ligger den godkendelse fabrikken har opnået, og den kan der ikke ændres på. De data og specifikationer der er nævnt i EU-godkendelsen kan der IKKE ændres på i Danmark, uanset hvad en sælger eller hr. Dansker mener om dette.

Hvis man vil udstede en dataerklæring skal denne være understøttet af en typegodkendelse eller EU-godkendelse, hvilket den pågældende bil ikke var. At det er muligt i nogle lande at opnå godkendelse på ændringer i data/specifikationer hjælper bare ikke i DK, hvis det ikke er sanktioneret fra fabrikkens side.

Det er så let at udtale sig skråsikkert om hvordan tingene burde være eller kan fikses, man skal bare huske/vide hvordan tingene reelt hænger sammen. Det er ligeledes så let at "skyde" på og hænge importøren ud, det er bare ikke specielt fremmende for de indbyrdes relationer og klubbens omdømme når det sker på et forkert grundlag.

mvh
Ib 0219

Index
152123: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (23-12-2015 11:16:57) (svar på 152120)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Ikke undervurdere "menigheden"!!!
Jeg vil gerne høre mere, nu i jo er igang.
Glædelig Jul.
Index
152121: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (23-12-2015 09:15:19) (svar på 152116)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Hej Paul

[Runde hjul* og Godt Nytår!] Hvis du ikke tør, tør jeg godt, GLÆDELIG JUL og et godt nytår.
Index
152109: sv: sv: sv: Reg. afgift ved import af LR bus (20-12-2015 23:39:29) (svar på 152107)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Man skal blot være opmærksom på, hvad der står i den tyske registreringsattest/Fahrzeugbrief.
Evt. få sælger til at nedveje bilen til 1.850 kg.


Så vidt jeg ved, gælder de 1.950 kg for HD-versionen, mens standard var 1.850 kg.