tilbage

Land Rover Forum  

152305: Varmeapparat II (12-01-2016 10:04:55)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.105.173.114)
Bilen ( karosseriet) er RR start 80
152306: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 11:16:53) (svar på 152305)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Så spørgsmålet er?
152307: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 11:47:02) (svar på 152306)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.53.115.116)
Spørgsmålet lyder sikkert - i forlængelse af den anden tråd f- hvordan man kommer ind til varmeapparatet:
Det er ganske enkelt: ud med hele instrumentbordet....

gå ind på google med følgende søgeord: range rover classic heater access - og der kommer videoer samt skrækbilleder op....

Ligner noget af et hel weekendprojekt!
152309: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 13:03:07) (svar på 152307)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 2.110.151.55)
Det halve af mit indlæg forsvandt, så jeg forstår undren. Der er ingen varme, blæseren kører, der er masser af kølervæske.
152310: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 13:19:08) (svar på 152309)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.53.115.116)
Det er nok en luftblære eller -lomme, der har dannet sig og sat sig fast.

Det er i al fald den billigst fejl, som du kan 'reparere' ved at finde et sted, hvor du kan forende så højt op, at ekspansionsbeholderen sidder højest i vandkredsløbet.

Fjern køler/beholderdækslet og kør med varieret tomgang/belastning for at få boblen til at løsne og forsvinde.

Det kan også være, at varmelegemet er stoppet...
152311: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 16:35:38) (svar på 152310)
Alexandar Thomsen #8982, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.104.127.106)
Og kan man ikke lige finde en måde at hæve fronten på bilen eller den side hvor ekspansion beholderen sidder. Kan jeg ihvert fald på min rrc løsne en bolt eller møtrik og så løfte ekspansion beholderen op.

Hvor holder du til i det østjyske. Jeg har adgang til trykprøvning af kølesystem i Aarhus.
152312: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 16:56:54) (svar på 152311)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Jeg takker for tilbuddet, jeg kommer ret ofte til Aarhus. Men det kunne da være sjoverere og mere lærerigt at fikse det selv. Jeg forstår ud af det i skriver, at ekspansionsbeholderen er en del af kølevandskredsløbet? Jeg har altid opfattet den som et reservoir til brug i tilfælde af overophedning.
Min ekspansionsbeholder er knastør, det er måske det som er problemet?

VH Børge Rosenberg
152313: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 17:49:57) (svar på 152312)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.167.153.158)
Det er næsten med 100% sikkerhed det der er problemet. Nu ved jeg ikke hvordan du har konstateret at der var kølervæske på hvis det ikke var ved at sikre at niveauet var det rigtige i ekspansionsbeholderen!!!???

Den fuldstændigt korrekte procedure finder du i en manual MEN, jeg plejer at fyldekølervæske på ved at fylde ekspansionsbeholderen, udlufte køler og termostathus, kører motoren i tomgang, og efterfylde i takt med at luft i systemet forsvinder.

Køb en manual inden du ødelægger din bil fordi du ikke ved hvad di laver ;)

Mvh
152314: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 18:13:18) (svar på 152313)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Takker for dit input, skønt jeg helst havde været det foruden.
152315: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 19:08:50) (svar på 152314)
Casper Kofoed (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.105.20.194)
Kunne det ikke også være den lille ventil, som skal lukke varmt vand ind til blæserens varme element der driller lidt ??

B og v
Casper
152316: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 19:34:42) (svar på 152315)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Er det en magnetventil ?

VH Børge Rosenberg
152317: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 19:39:51) (svar på 152316)
Casper Kofoed (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.105.20.194)
Nej den er manuel. Den har direkte kontakt til varmevælgeren i indstrument panelet via en wire. Måske er wiren knækket eller også skal det hele bare smøres op så alt bevæger sig som det skal.

Casper
152408: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (17-01-2016 10:55:55) (svar på 152316)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.250.168)
I den udgave af varmeapparatet, der sidder i årgangene 86-94 er der ikke sådan en ventil. Værkstedshåndbogen skriver: "As water is circulated through the radiator continously, selection of hot or cold air is achieved by the operation of air flaps which direct the air flow through the unit". Her radiator=heater matrix.
For 1995-udgaven (soft dash) er varmeapparatet ændret - det kan man let finde manualer til på nettet. Før 1986 fungerede det muligvis også anderledes, men jeg ville nu gætte på, at den samme filosofi har gjort sig gældende helt fra 1970 - altså konstant gennemløb af kølevand i varmeapparatet.
Værkstedshåndbogen giver virkeligt gode tegninger af hele systemet, så man fatter, hvad der foregår. Man kan nok bede klubbens tekniske bibliotek om en kopi af de relevante sider. Manual LHA WM EN A02 afsnit 80 har supergode tegninger og forklaringer. Haynes manualer er ret nytteløse i denne sammenhæng.
152322: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 21:58:27) (svar på 152314)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Børge
Første tegn på der mangler vand på kølesystemet er at der ikke er varme på. Og du siger selv at ekspansionsbeholderen er knastør.
Fyld vand på og så skal du se, så er der sikkert varme på igen efter en kort køretur.

Jimmi
152325: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 22:56:08) (svar på 152322)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Siden jeg skiftede vandpumpen har jeg ikke haft brug for at efterfylde, har blot sikret mig at blandingsforholdet var frostsikkert. Jeg checker altid på selve køleren, da jeg her får den bedste fornemmelse af evt. luft i systemet. Det har fungeret fint indtil nu, temperaturen går aldrig over 80 gr. C ikke engang på min nys overståede odyssé til hovedstaden. Og varmeapparatet har spillet fint. Så selv om det ha været en fejl ikke at have kølervæske i ekspantionsbeholderen, har det ( hvis det er det der er problemet) ikke betydet noget før nu. Men selvfølgelig vil jeg hælde mere vand på : first thing in the morning.

Tak til de fleste af jer for jeres indspark.

VH Børge Rosenberg
152327: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (12-01-2016 23:36:11) (svar på 152325)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.144.245.5)
Hej Børge,

Hvis jeg ikke fejltolker dit svar, fornemmer jeg en hvis uforskammethed overfor for folk der kun har de bedste intentioner om at hjælpe dig!?

Jeg håber selvfølgelig at det er mig der læser forkert når du skriver 'Tak til de fleste for jeres indspark' og du ikke insinuerer at det ikke er alle du ønsker at takke for at de har brugt tid på at prøve at afhjælpe dit problem!?

God aften
152328: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (13-01-2016 00:30:33) (svar på 152325)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.14)
Hej Børge
Jeg tror som Christian beskriver det at folk herinde prøver at hjælpe dig, så nu satser jeg også på at du bare har udtrykt dig uheldigt.

Det er vigtigt at ekspansionsbeholderen er fyldt korrekt op dvs. ca. (som jeg husker det lidt over halvt fyldt), der skal være plads til luft og at kølevandet kan ekspandere når det bliver varmt. Når der ikke er nok kølevæske på vil trykket fjerne væsken fra de steder der er længst væk fra køleren (altså radiatoren til varmeapparatet og siden hen til de højest liggende steder).

Som jeg husker det er der mærker på ekspansionsbeholderen som indikere hvor man skal fylde på til. Gøres det korrekt vil man i de fleste tilfælde opleve at systemet selv får fyldt ud der hvor der mangler vand når bilen bliver varm. Herefter er det bare at efterfylde når bilen er blevet kold igen.

Først hvis ovenstående ikke virker kan du i enkelte tilfælde få brug for at køre forhjulene op så forenden af bilen står højere end vandret. Jeg har købt en gennemsigtig ekspansionsbeholder så er man aldrig i tvivl om hvornår man skal påfylde.

Mvh 7830 Bill
152329: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (13-01-2016 10:14:44) (svar på 152328)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.16.156.13)
Hej Børge, ja det er fedt selv af rode med bilen men endnu mere fedt at gøre det sammen med andre laro folk, jeg har lært en masse ved at være sammen med andre der hjalp mig ud i mindre rep af bilen.Og den beholder er een af mine ugentlige start eftersyn ( ja erhvervs skadet )så kører det.
God fornøjelse og vi ses derude.
MVH Jens E. i Grisen den flyvende.
152360: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (14-01-2016 20:06:26) (svar på 152329)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 176.21.3.174)
Hej Igen!

Som beordret fyldte jeg så kølervæske på ekspansionsbeholderen, men der er ikke nogen som helst chance for at denne beholder kan indgå i kølervandscirkulationen. Den er, som jeg sagde, alene en overløbsbeholder.
Så problemets løsning skal desværre findes et andet sted.

VH Børge Rosenberg
152364: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (14-01-2016 21:11:40) (svar på 152360)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.115.243)
Rør til venstre for dæksel går ned til bund i tank og derved sørger for der kun suges væske tilbage til kølesystem når motor stoppes og system afkøles; men kun hvis tank er halvt fuld, som anvist- modsat vil luft cirkulere i system og derved ukontrollerbar opvarmning.
Du har 99års uforfalsket krigstidsgaranti for at- hvis en del ikke er nødvendig er den ikke monteret i bilen.
152368: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (15-01-2016 00:18:57) (svar på 152360)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.14)
Nogle gange er det bare klogt at høre hvad folk siger!

Som Verner siger, plastik dunken er jo ikke bare noget de havde i overskud på fabrikken, den har faktisk en funktion.

Bill
152402: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (16-01-2016 10:47:52) (svar på 152360)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
Hej Børge
Vi har ikke rigtig hørt mere. Hvordan gik det efter du hældte vand på systemet? Fik du varme på kabinen?
Det er jo altid rart at en tråd sluttes med resultatet så man i fremtiden kan bruge søgefunktionen endnu mere herinde.

Jimmi
152403: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (16-01-2016 12:04:03) (svar på 152402)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Hej Jimmy!
Helt enig, det er almindelig høflighed at give feedback når folk har ulejliget sig med ens problemer. Når der ikke har været meldt tilbage herfra endnu, skyldes det at situationen endnu er uafklaret. Hhv. arbejds-og sygdomsramt har jeg kun fået toppet op på ekspantionsbeholderen; men ikke haft mulighed for en længere køretur.

VH Børge Rosenberg
152404: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varmeapparat II (16-01-2016 16:45:39) (svar på 152403)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.14)
Vi krydser fingre for at problemet er løst når du får kørt bilen godt gennem varm. God bedring med sygdommen.
Mvh. Bill
152405: sv: Varmeapparat II (16-01-2016 19:00:20) (svar på 152305)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Den ser iøvrigt en smule "brun" ud, farven på dit kølevand.
Med vejrudsigten lige pt ville jeg personligt foretrække en grønlig, blålig eller rødlig(alt efter motor) kulør på kølevandet. Rigeligt med frostvæske forståes :-)
152527: sv: sv: Varmeapparat II (25-01-2016 15:09:05) (svar på 152405)
Børge Schou Rosenberg #7589, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.9.211)
Så er det vist på tide at jeg får svaret på al jeres hjælpsomhed. Først vil jeg sige, at jeg kan da godt finde ud af at gøre som der bliver sagt, specielt hvis anvisningerne kommer fra folk som er mere vidende end jeg selv er. Men jeg er den der irriterende type der også gerne vil have en grund så jeg, i den udstrækning jeg evner det kan blive lidt klogere. Om den ekspansionsbeholder havde en funktion eller ej var aldrig spørgsmålet, det gik alene på hvilke(n) funktion. Verner satte med forbilledlig pædagogisk sans en værkstedsfinger på det rigtige sted.
Jeg stak så min finger ned i beholderen og kunne konstatere at det rør ganske rigtigt gik diagonalt til bunden.
Bilen blev stillet med snuden godt opad, beholderen løftet op af holderen så den var over køleren og så gik den bare med varierende omdrejninger og påfyldninger. Det kan konstateres at selv om kølervæsken er brun kan den sagtens være frostsikker, min holder ned til -17,5 gr. C. Så jernoxid farver bedre end glycol!
Efter denne kur kørte jeg en længere tur, og kunne konstatere at problemet ikke var afhjulpet. Det virker som om der kommer koldt luft iblandet den luft der kommer til fødderne. Hvis jeg retter luftstrømmen opad mod forruden kommer der er en hed og kraftig luftstrøm. Så min teori er, at der kan være et problem med klapperne?

Venlig Hilsen Børge Rosenberg