tilbage

Land Rover Forum  

Index
152438: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (19-01-2016 21:46:13)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.147)
Jeg har et problem med min 90" V8 fra 86.

Motoren har i en periode været svær at starte når den havde stået i nogle dage. Min mistanke var at ventilløfterne stod og tabte olien og de ikke blev fyldt igen ved start. For at forsøge noget skiftede jeg olien fra 20w50 til 10w40. Dette hjalp betydeligt på starten, men gjorde en lille tikken til en mere tydelig tikken. Det lyder som om det kommer fra ventilerne i venstre bageste side af motoren. Jeg forsøgte derfor at skifte olien igen til en 20w50, men den tikker stadig. Den tikker ikke i tomgang, men tydeligt når der er omdrejninger på motoren (ikke kun når den får gas - har checket manifold for utætheder).

For at få en ide om hvor lyden kom fra demonterede jeg ventildækslet og der er meget tørt. Olien lugtede brændt og gammel, på trods af at den har fået skiftet olie 2 gange indenfor den sidste uge. Der var intet olie ovenpå ventilfjedrene, kun i hjørnerne af topstykkerne.


For at udelukke manglende olie pga. en stoppet sugesi har jeg taget bundkaret af, men sien er ren og fin og sugerøret har ingen belægninger.

Er der noget jeg kan gøre for at få mere olie til toppen, eller er man nødt til at skille alt ad og rense kanalerne?

Jeg har ikke målt olietryk, men olielampen slukker med det samme motoren tørner.

Mvh. Lars
Index
152442: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (20-01-2016 08:18:10) (svar på 152438)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.74)
Hej Lars,

Du kan prøve at købe noget rense olie (kan bla. fået i Biltema) og følge forskrifterne for dette. Du kan købe adskellige additiver som også skulle kunne hjælpe på at løsne op forskellige steder i motoren. Skift også Oliefilter evt. til originalt eller ihvertfald til en OEM kvalitet.
Tag evt. bundkar af og tjek for slam her i, samt på sien til oliepumpen og rens.
Jeg mener også at fuldsyntetisk olie har en rensende effekt.

MLRH
Kenneth
Index
152443: sv: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (20-01-2016 09:29:50) (svar på 152442)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
Men, kan en fuldsyntetisk olie ikke være ret hård ved pakningerne, hvis de ikke er beregnet til fuldsyntetisk olier.

Det vil være sur røv at skulle skifte alle pakninger efterfølgende.
Index
152451: sv: sv: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (20-01-2016 12:45:19) (svar på 152443)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.167.75)
En god ide at få trykprøvet- om olietryk er ok; ca.2 bar. Hertil er der jo en procedure mht. olieskift i V8erer af hensyn til ansugning. Videre er det før set at stemplet i oliepumpens overtryksventil har sat sig fast i åben tilstand således der ikke opnåes tryk.
Index
152457: sv: sv: sv: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (20-01-2016 13:22:58) (svar på 152451)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Hej Verner,

Jeg har sørget for at skifte olie og filter separat, med en opstart hvor olielampen slukker imellem.

Jeg har bestilt pakninger mm. som kommer i morgen og min plan er pt. følgende.

Måling af olietryk på oliepumpen med manometer.
Hvis olietrykket er ok og der stadig ikke smøres i toppen vil jeg afmontere vippetøj og oliepumpe og forsøge at blæse baglæns i systemet og se om der er blokkeret. Efterfølgende skylle baglæns med olie for at forsøge at skylle urenhederne ud gennem oliepumpen.

Lyder det som en dårlig plan?

Jeg er lidt tilbageholdende med oliebaseret motorskylning, da jeg er bange for at den allerede er så stoppet at opløsningsvæsken ikke kommer frem til de værste forstoppelser, men er det værd at prøve i kombination med ovenstående?

Mvh. Lars
Index
152462: sv: sv: sv: sv: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (20-01-2016 22:58:16) (svar på 152457)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.148.117)
Lyder som fint tiltag- at afmontere nederste del af oliepumpe og så vippetøj; vippetøj bliver smurt via en kanal gennem lejebukkene i hver ende af topstykke. Kan være en ide at bruge sprayflaske eks. WD40 med mundstykke der slutter tæt til kanal i topstykke og på den måde trykke evt. slam og fastpartikler ud gennem oliepumpe. Når du har oliepumpe ude, er det en god ide at undersøge overstrømningsventil for slid. Det er bare sur rxx hvis den er slidt, de er svære at skaffe.
Index
152466: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (21-01-2016 09:21:26) (svar på 152462)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.151.144.212)
Hej Verner,

Jeg går ud fra at det er ventilen/stemplet med nr. 5 på billedet du mener. Den kunne jeg bestille ved Williams. Ved ikke om de har pumpehuset, hvis det er det der er slidt.

Mvh. Lars
Index
152467: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (21-01-2016 09:46:52) (svar på 152466)
Jens Modin #1833, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 152.73.73.1)
prøv med en stål tråd ned gennem smører kanalen når vippe tøjjet er afmonteret og tørn så motoren. der skal komme olie op.god lyst
Index
152475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Stoppede smørekanaler på 3,5 l V8 (21-01-2016 21:50:00) (svar på 152467)
Lars Hermansen #3160, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.101.214.147)
Så er der gang i systemet igen. Efter jeg samlede bundkaret og satte ny pakning i sugerøret kom der faktisk olie ud ved vippetøjet, men ikke ret meget. Olietrykket på pumpen var meget stabilt omkring 2,25 bar.

Jeg demonterede vippetøjet og det var fyldt med noget der mindede om konsistensfedt. De blev renset og smørekanalerne blev blæst igennem og så kom der olie igennem ved vippetøjet.

Alt virker som om det kører bedre nu, og tikkelyden ved landevejskørsel er stort set forsvundet, så jeg tror der har været et problem med pumpen eller sugesien, der har gjort at den ikke kunne lave olietryk. Jeg er spændt på om mit koldstartsproblem også er løst.

Tak for de gode råd.

Mvh. Lars