tilbage

Land Rover Forum  

148370: TD5 køler problem - Hjæææælp (29-03-2015 18:30:20)
Nikolaj Weldingh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.110.74.189)
Kære Land rover folk jeg håber at der er nogen her der kan hjælpe mig med min Defender TD5 årgang 98. Jeg har massive problemer med den..... :-(

Det er en lang og sørgelig historie....
Top køler slange sprang for noget tid siden (efter ca 100Km på motorvej med god fart). Jeg lavede en nødlapning og fyldte ny kølervæske på (tror ikke den var kørt tør og temperaturen steg aldrig). Herefter kørte jeg lidt forsigtigt rund og påfyldte jævnlig vand indtil jeg fik en ny slange hjem og skiftede den.

Den næste uge gik fint, men så revnede den nye slange (igen efter ca. 100 km på motorvej og uden at temp. steg). Endnu en nød lapning og listede den hjem. Jeg lavede en bedre lapning og kørte forsigtig i bilen et stykke tid men ny begynde den at presse vand ud af ekspansion beholderen. Jeg regnede med at det var en dårlig slange så fik en ny og satte den på. Samtidigt skyllede jeg systemet igennem. Jeg skifte også dæksel på ekspansion beholder da gummi pakninge var i stykker (var ligesom blevet for stor).

Det gik fint i en uge, men så en morgen da den var kold observerende jeg væskestanden i ekspansion beholderen var højere en normal. Desværre lidt dumt kørte jeg i den den morgen og efter 20km røg top slangen igen.......

Så fik jeg den bugseret til det lokale værksted og her blev vi enige om at det nok var en defekt toppakning som gav for meget tryk i systemet. Så han tog toppen af, men pakningen så ikke defekt ud. Så blev topstykket trykprøvet, også iorden og slebet. De sagde at toppen var lidt skæv i planet so måske det var derfor. Resten så ifølge mekaniker find ud, inklusiv cylindere osv.

Jeg henter så bilen i fredags og køre hjem (ca. 30km), tjekker og vandstand i beholderen ser fin ud. Om lørdagen køre jeg igen ca. 30km og tjekker bagefter og vandstand ser fin ud, men kan høre at de "fiser lidt" fra beholderen. Køre så de 30km hjem og hjemme ser jeg at der nu løber vand ud af beholderen....

I morges da den var kold tjekker jeg og kan konstatere at der ny igen er høj vandstand i beholderen...... Jeg suger en halv liter op så vandstand er lige under mærket og køre en tur. Langsom landevejs/bykørsel. Efter 20km ser det fint ud men kan igen høre at der siver luft ud ved beholderen. Køre videre og ca. 15 efter tjekker jeg igen. Vandstand er ca. 3 cm. under dæksel. Efter yderlige 15 km tjekker jeg igen og nu løber der vand ud... Jeg tager dæksel af og kan se at der ikke kommer bobler eller noget i beholderen. Jeg lader nu bilen køle af i ca. 45 minutter og lister de sidste 10km hjem. Og hjemme fosser der så igen vand ud...

På intet tidspunkt har temp. måleren indikeret at motoren er for varm. Der står altid på ca. 10% under midtermærket når den er varm. Jeg har gennem hele dette forløb kørt forsigtig og hold øje med olie og vand. Og der er ikke vand i olien og tror heller ikke den bruger vand (er lidt svært at vurdere når der er en kendt utæthed). Så jeg er temmelig meget på bar bund nu.

Det virker som om der kommer luft i systemet, men det er ikke toppakning eller topstykke. Jeg forstår heller ikke hvordan der kan komme mere vand i beholderen når den er kold? Og motoren starter og køre perfekt både kold og varm. Nogen der har en ide om hvad der sker?

Slangerne bliver hårde når den er varm, men ikke mere end hvad jeg ville forvente. Og de er bløde igen når den er kold. Jeg notere idag at køleren ikke var særlig varm og bund slangen nærmest kold.

Når motoren er varm hvor højt bør vandet så stå i ekspansions beholderen? Kan det tænkes at mit termometer ikke virker og motoren bliver for varm?

Alle forslag og tips modtages med største taknemmelighed....



148371: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (29-03-2015 19:14:09) (svar på 148370)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Som jeg læser det, så har du samlet set overskud af kølervæske (bortset fra når slangerne er sprunget)? Jeg ville starte med at checke, at der er hul i gennem den tynde slange fra køleren til ekspansionsbeholderen.

Du skriver at pakningen til dækslet på ekspansionsbeholderen er blevet for stor. Måske lidt svampet? Det lugter af diesel i kølervæsken - om man så må sige.

Lugter kølervæsken ikke af diesel?

Diverse fora på nettet beskriver lignede fænomener. Det er et kendt, omend sjældent fænomen, at der kan komme diesel i kølervæsken. Det kan ske internet i topstykket især på de første årgange TD5 som din jo er. Det kan også ske hvis brændstofkøleren bliver utæt indvendig.

Jeg har desværre oplevet, at et par timers test på et koldt topstykke IKKE er ensbetydende med, at det er tæt og uden revner!
148372: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (29-03-2015 20:10:59) (svar på 148371)
Nikolaj Weldingh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.110.74.189)
Hej Ole

Tak for dit svar. Jeg har også tænkt over om det kan være brændstofskøleren. Men det er ikke fordi at jeg mærker et øget diesel forbrug og synes ikke det ser ud til at der er diesel i kølervæsken. Det kan være jeg må til at gennemgå alle køler slanger.

Den tynde slange du nævner er det overløbs slangen fra køleren. Hvad sker der hvis den er stoppet?
148373: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (29-03-2015 20:36:34) (svar på 148372)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.53.250)
Hvis der kommer luft/gas ud i køleren så skal det kunne undslippe tilbage til ekspansionsbeholderen, ellers stiger væskestanden i ekspansionsbeholderen samtidig med at der kommer luftlommer i motor og/eller køler. Det kan også give et fænomen i stil med det du beskriver, men ligefrem en sprungen kølerslange, tvivler jeg dog på.
148374: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (29-03-2015 20:47:48) (svar på 148371)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.51.5)
Kølersystemet i Td5eren er mere komplext end på tidligere Land Rovere.
Har selv en af slagsen. Stol ikke på termometeret i instrumentbrædt, da det er elektronikken der styrer det. Bruger selv et IRtermometer til at måle med, hvis jeg er i tvivl. Som du beskriver, kan det meget vel være termostat, der ikke åbner, sidder på højre side af køler, set forfra. Koster ikke alverden, men er lidt besværlig at skifte. Termostat er af bypass-typen, tregrenet og vandstrøm skal åbne bypass-funktion ved ca. 1000-1200omdr. Har selv købt en termostat som til Freelander benziner, den åbner ved 2-3gr. lavere end TD5eren, men det er en anden historie. Kan også være "møllen" i vandpumpe, der sidder løs på aksel.
Husk at udlufte ved prop på afgangsslange øverst på motor. Når vandstand er korrekt, skal det gå til midt på ekspansionstank ved kold.
Kan også være diesel, der presser sig ud i kølersystemet, kommer m. 4Bars tryk fra pumpe i tank, men så vil kølevæske lugte af diesel. Kan være via dieselkøler, sidder under indsugningsmanifold. Hertil vil dieselforbrug bære præg af dette.
152628: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 14:57:46) (svar på 148374)
Kurt Hansena (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.235.94)
Hej Verner

Du skriver at det er lidt bøvlet at skifte termostaten,
i mit tilfælde tror jeg at jeg har et problem da der er ikke kommer varme ned efter termostaten, selv efter en kørsel 30 km.
Det er en Defender TD5 110 fra 2002

Den ryger til min lokale mekaniker der bor lige om hjørnet.

Har du et fif til hvordan man lige skifter den ?

I nogle tilfælde har jeg læst at man skal havde viskosemøllen afmonteret
med brug af specialnøgler ??

Med venlig hilsen
Kurt Hansen
Taarbæk
152629: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 15:21:29) (svar på 152628)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Der skal jo kun komme varme "efter termostaten" (ud mod køler), hvis vandet er varmere end xx grader, så det er jo ikke sikkert, der er noget galt.

Må tilstå, at jeg ikke kan se det store problem i at skifte en termostat, på en Defender TD5.

1270
Paw
152630: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 15:49:10) (svar på 152629)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.235.94)


Hej Paw

Takker for dit indlæg.

Men efter 30 km. motorvejs kørsel og den stadigvæk er kold, er det ikke der mam starter med fejlsøningen ?

Kurt Hansen
152631: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 15:56:59) (svar på 152630)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Jo, MEN

Hvis det er siden mod køleren, så SKAL den jo være lukket/kold, hvis ikke motoren er (for) varm ??

Bliver køleren varm ?

OG

Hvordan ved du at den ikke bliver varm ??

Kold luft i kabinen ?

Lav udlæsning på termometer ??

Eller ??

Jeg har selv et lignende issue, se evt. http://www.dlrk.dk/s/r.asp?w=103&indslagid=151882#151882

152635: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 17:17:05) (svar på 152631)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.235.94)
Hej Paw
Tak for deltagelsen.
Det startede med at den smed kølevand ved øverste køleslange ind mod motoren, dette er blevet repareret.

Køleren bliver ikke varm men der varme i kabinen.

Termometret står som normalt, knapt halvt, selv om den har fået godt med gas i 3. og 4. gear over nogle kilometer.

Jeg starter med at prøve med at skifte termostaten.

Tak for tilbagemeldinger.

Vender tilbage når dette er sket.

Mvh. Kuet Hansen


152636: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 17:17:05) (svar på 152631)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.235.94)
Hej Paw
Tak for deltagelsen.
Det startede med at den smed kølevand ved øverste køleslange ind mod motoren, dette er blevet repareret.

Køleren bliver ikke varm men der varme i kabinen.

Termometret står som normalt, knapt halvt, selv om den har fået godt med gas i 3. og 4. gear over nogle kilometer.

Jeg starter med at prøve med at skifte termostaten.

Tak for tilbagemeldinger.

Vender tilbage når dette er sket.

Mvh. Kuet Hansen


152637: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 18:05:59) (svar på 152636)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.126)
Jeg er forvirret.

Du har varme i kabineluften, og termometer står normalt.

Hvorfor er det, at du tror der er noget galt ??

1270
Paw
152639: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (01-02-2016 20:28:56) (svar på 152637)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.235.94)
Hej Paw
Årsagen til at jeg tror der er noget galt med termostaten, er at den er meget varm på øverste køleslange og kold under termostaten, og det var der den har lækket vand da den var for varm og lige kom op i det røde felt, det er sådan en spøjs 3 vejs ventil, der sidder på køleslangen.
Måske det er blæservingen der kan holde motoren nede i temperatur men ville da tro at køleren skulle blive lidt varm efter 30 km. kørsel ?

Mvh Kurt Hansen


152644: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (02-02-2016 07:00:11) (svar på 152639)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Jeg tror din bil opfører sig helt normalt.
Termostaten skal jo kun åbne når vandet bliver "for" varmt, så hvis ellers dit instrument måler rigtigt, og viser middel varme, så behøver termostaten jo ikke åbne, for at køle vandet yderligere ned.

1270
Paw
152645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (02-02-2016 08:19:22) (svar på 152644)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Paw har sikkert ret i sin diagnose.
Når motortemperaturen ikke overstiger 80 grader, behøver thermostaten heller ikke åbne..
Du kan evt. montere et ekstra thermometer, der er mere nøjagtig end det originale.
152646: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (02-02-2016 09:28:08) (svar på 152645)
Kurt Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.178.235.94)
Takker!
Det vil jeg prøve, har et godt termometer som bliver tapet på øverste kølevandsslange.
/Kurt Hansen
148378: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (30-03-2015 00:03:05) (svar på 148370)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.126.114)
nogen af de første modeller er bygget med 2 diesel kanaler i topstykket,disse har været en svaghed for man har valgt på de nyere at køre den ene i en returslange på ydersiden, af topstykket. min frygt på dine vegne kunne gå lidt i retning af en revnet top mellem noget kølekanal og diesel kanal.

mit råd vil være at finde hjælp på et værksted, hvor de kender de her tossede TD5 maskiner.
148379: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (30-03-2015 00:27:18) (svar på 148378)
Nikolaj Weldingh (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.110.74.189)
Hej

Tak for rådene.

Vedrørende topstykke så har jeg jo netop fået det trykprøvet hos Landrover mekaniker (Box auto) og det viste ikke nogle problemer. Jeg vil ringe til mekanikeren imorgen og høre hans vurdering. Mit problem er at det jo unægteligt begynder at løbe lidt op i reparation og reservedele.... Så håber virkelig at jeg kan finde årsagen og den ikke ligger i topstykket.

JEg vil også tjekke kølevæsken igen for diesel.... Og så skaffer jeg mig et termometer så jeg kan måle den rigtige vand temp. og ikke bare stole på temp måleren i instrument brættet.
148380: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (30-03-2015 08:31:35) (svar på 148379)
Christian Glerup Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.155)
Et td5 topstykke kan godt bestå en trykprøvning selvom det er revnet når det er koldt, som du selv skriver er det først efter god køre tur, og alt efter hvor meget det har været skævt, er det heller ikke godt at plane, da knaster så vil få et skævvrid.
med venlig hilsen
Christian Glerup
148381: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (30-03-2015 08:38:32) (svar på 148379)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
En overophedet motor vil lugte af kølevæske og ventilatormøllen vil køre for fulde omdrejninger, hvis viskoskoblingen ellers virker.

Kølevandet vil koge og damp træde ud.

Hvis kølevandet ikke lugter af diesel og brændstofforbruget ikke har ændret sig, vil jeg udelukke brændstofkøleren.

Jeg ville holde mig til een mekaniker i denne sag, så udgifterne ikke løber løbsk.

148383: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (30-03-2015 10:47:15) (svar på 148381)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.113.236)
Det var ikke for at "over-rule" Oles einwurf, men Ole nåede at trykke på "send" før mig. Som andre er inde på, kan det være svært at afsløre revner/utætheder i topstykke, da aluminium udvider sig en del når det bliver varmt. At pakningen i dæksel til ekspansionsbeholder har udvidet sig, svampet op, kunne tyde på diesel i kølervæske; det er ikke al gummi der tåler olie. Ville nok følge revnet topstykke-sporet. Det er meget vigtigt at holde de nederste 10cm af køleren ren, da det er den del, der sørger for dieselolien bliver kølet ned.
148385: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (30-03-2015 11:56:09) (svar på 148379)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.55.215.80)
Uden at skulle gøre mig klog på din motors problem, så havde jeg lidt samme problem for 1-2 år siden. Jeg valgte at kassere motoren ( den havde gået 400.000 km. ) og bestilte en "ny" hjem fra England, den havde gået 80.000 km. Og kostede 12.000,- med moms og fragt. Den er nem at skifte, og man får ikke lavet meget topstykke for de penge, jeg har hørt om regninger på 18.000-28.000,- for et nyt topstykke monteret. Det ville jeg ikke ofre, men nu havde min bil jo også kørt langt i forvejen.
Vh.
Jacob
148387: sv: sv: sv: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (30-03-2015 16:34:29) (svar på 148385)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Jacob har en pointe her: et nyt topstykke koster ca. 12.500 DKK plus VAT hos Turner i UK.

Prøv Colin White Service http://www.cws4x4.co.uk/engines

De tilbyder brugte Td5 for 10.000 incl. moms plus fragt ( c. 1.100 ).

Jeg købte en fabriksreneveret 200 tdi hos dem for 15.000 DKK incl. moms og levering... Maskinen var komplet med alt.

Kender flere, der er tilfreds med at handle hos CWS.

Du kan efterfølgende strippe din gamle maskine og få lidt penge ind der.
148529: sv: TD5 køler problem - Hjæææælp (04-04-2015 23:41:59) (svar på 148370)
Carsten Pedersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.203.137)
Du beskriver måske selv årsagen med din bemærkning "notere idag at køleren ikke var særlig varm og bund slangen nærmest kold"

Du beskriver jo nærmest en stoppet køler, med reduceret cirkulation vil du få en overophedet motor der danner luftlommer i motorblokken, overtrykket presser vandet op til ekspansionsbeholderen.

Hilsen Carsten