tilbage

Land Rover Forum  

Index
152732: Dual batteri (08-02-2016 17:57:56)
Kim Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.248.251)
Hej er der nogen der har et diagram eller lignende der beskriver hvordan to batterier monteres på en 110 1987
Index
152738: sv: Dual batteri (08-02-2016 21:25:32) (svar på 152732)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.142.241)
+ til +
- til -
Index
152740: sv: Dual batteri (08-02-2016 21:56:47) (svar på 152732)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Bil batteri + forbrugsbatteri?
Med eller uden split lade relæ?
12+12=24?
Index
152745: sv: sv: Dual batteri (09-02-2016 07:53:44) (svar på 152740)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.16.156.13)
Tænker du hvor du evt. kan placere batt, jeg har bedst erfaring med at hvert batteri får sin gode lader, idet de billige batteri splittere ikke duede på mine biler.
Mit tidligere arbejde havde flere biler med smarte splittere, det holdt ikke i længden, det der virkede var gode ladere (itg) på hvert batteri.
Når bilen kører så sku den først lade bilens eget batteri op og dernæst forbrugs batteriet op, det duede bare ikke.
Vi fandt ud af at forbrugs batteriet sku være et rent forbrugsbatteri og jeg lærte at laderen skulle passe til det specifikke batteri, vi brugte også gel batterier så efter nogle år så kørte det.
Jeg gør det samme på mine biler også borgergryden.
Flere gange årligt bør man afmonterer kabelsko rengøre og indsmøre i akku fedt.samt div samlinger.
Lidt fra hverdagen, mon du fik svar på dine spørgsmål.
MVH Jens E i grisen
Index
152746: sv: Dual batteri (09-02-2016 08:36:17) (svar på 152732)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Tror du skal uddybe lidt Kim.

Hvorfor ønsker du to batterier ?

Er det bare for at have mere strøm til spil, og til start, så smid to ens kvalitetsbatterier i, og parallel forbind dem.
Plus til plus, og minus til minus.
Og så er den skid slået. Sådan er mange biler født, og det virker fint.

Ønsker du at have et ekstra forbrugsbatteri, til køleboks, eller lignende.
Så skal du have to gode batterier, og adskilt dem via et relæ f.eks. http://www.amazon.co.uk/Charge-Battery-Charging-Digital-Monitor/dp/B00ZCOME44

Så kan du aflade dit forbrugsbatteri, og stadig starte bilen.

Dette set-up har jeg kørt med i en årrække, og hvis du har to ordentlige batterier, så spiller det max.

1270
Paw
Index
152754: sv: sv: Dual batteri (09-02-2016 22:02:00) (svar på 152746)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.251)
Tak for alle svarene, det jeg gerne vil have er forbrugsbatteri og jeg mener at have fået svar på mine spørgsmål til at kunne gå videre med opgaven :-)
Index
152767: sv: sv: sv: Dual batteri (10-02-2016 22:16:59) (svar på 152754)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.144.84)
Har selv 2 batterier A 90amp. monteret i 110"eren og ingen splitcharge-ordning. Det er en god ide at- Pluskabel til pluspol på Nr. 1 batt. og Minuskabel til minuspol på nr. 2 batt. og så ellers forbind minus til minus og plus til plus på batterier; modsat vil det batteri, som er forbundet som sidetarm ikke rigtigt blive ladet op og hurtigt gå død. Skal jeg holde stille i længere tid/flere dage, med køletaske og øvrig forbrug, afmonterer jeg blot et af de kabler der forbinder batterierne indbyrdes. Hertil bør du tænke på om generator matcher den store batterikapacitet, det er hård kost for en eks. 45amp. generator at holde to batterier opladet; der skal køres 1/2-1 time efter koldstart, for at blæse batterier op igen; kan være nødvendigt at tilslutte en lader med jævne mellemrum og eller montere en større generator.
Index
152769: sv: sv: sv: sv: Dual batteri (10-02-2016 22:26:43) (svar på 152767)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Har samme opsætnng som Verner.
To stk røde Optima batterier i parallel under førersædet. Dertil et Ctek system så jeg kan tilslutte en solfanger når
jeg holder stille. Drømmer om et tredie batteri ( gul Optima ) som rent forbrugsbatteri under passagersædet.

Mvh Anders
Index
152774: sv: sv: sv: sv: sv: Dual batteri (11-02-2016 13:00:57) (svar på 152769)
Mads Jónsson #8925, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 78.143.88.181)
Hej Kasper
Nu fremgår det ikke klart af dit spørgsmål om montering af dobbelt batteri, hvad du skal bruge det til.
Skal du bruge det til fx drift af køleskab og lignende, kan jeg anbefale at du monterer en batteri separator - af flere grunde, du kommer ikke til at tappe dit startbatteri, du kan du bruge forskellige batterityper og der er minimal indgriben i bilens eget ledningssystem.
Jeg har monteret en Invatec BS 140 separator, se medsendte diagram, og det giver mulighed for, at du som forbrugsbatteri kan bruge et camping- eller marinebatteri. Fordelen ved denne batterityper er, modsat startbatterier, at de kan holde til en vedvarende belastning og dybdeafladning, og at batteriers levetid ikke bliver forringet af et sådant brugsmønster.
En direkte sammenkobling af forskellige batterityper går ikke.
I min bil har jeg, foruden startbatteriet på 90 Ah, via separatoren et 75 Ah marinebatteri (det var hvad der var plads til) med sit eget lille ledningssystem i 6 mm2. Dette forsyner primært et køleskab (med kompressor), og det kan køre i små 4 dage uden opladning. Min generator har rigelig stor kapacitet til at oplade begge batterier, hvilket jo selvsagt er nok så vigtigt.
Det har bare fungeret godt.
Hilsen Mads
Index
152777: sv: sv: sv: sv: sv: Dual batteri (11-02-2016 17:21:42) (svar på 152769)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.251)
Hej Anders, hvilken solfanger monterer du?
Index
152778: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dual batteri (11-02-2016 17:56:44) (svar på 152777)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.235.60)
Mine erfaringer man sagtens kan have forskellige batteri typer sammen, kender godt alle skræmme historierne, men. Jeg har både haft et yellow optima og et almindeligt koblet sammen i parallel uden split charge helvede :-) ja jeg er ikke så gode venner med det, men derfor kan andre jo godt have glæde af det. det setup virkede til spil og køleboks og What ever, startede med split charge men det røg i skraldespanden. har en klub kammerat med et red odyssey og et almindeligt koblet i parallel, med en hovedafbryder mellem batterier så han kan trække køleboksen i flere døgn på odyssey. Når han så kører kobler han batterierne sammen via hovedafbryder så det bliver ladet op igen. Har selv to varta g18 i parallel og der bliver spillet hårdt på dem i Polen. Det kan godt være de ikke holder lige så længe som alle de der deep cycle i fancy farver, men de koster jo det blege. Men engang hvis jeg vinder i lotto kan det da godt være jeg skal have 2 red odyssey i parallel. Bare min 50 øre.

Mvh
Mads
Index
152779: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Dual batteri (11-02-2016 18:34:30) (svar på 152777)
Anders Sune Jensen #8843, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.181.163)
Jeg har et 50 watt panel jeg sætter op når keg holder stille. Opgraderer nok til 2 stk.

Mvh Anders
Index
152783: sv: Dual batteri (11-02-2016 21:41:25) (svar på 152732)
Jes Lundber (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.134.134)
Hej Kim
Har gennem tiden prøvet lidt forskelligt på denne front. Har haft bedst resultat med at have alle 3 batterier parallel. Startede med gode kvalitets batterier og er end med de sidste par gange (bilen er fra 90) at købe dem man kan tjekke syre stand manual på (gamle model). Dem med grøn måler i (intern syrestand) har jeg ikke haft god erfaring med. Holder de i godt 5 år er jeg tilfreds. Bruges samme med spil og 2 gange olie fyr + en 2KW 220v AC forsyning samt køle/frys.
De gode batterier var 2 x 110 Ah placeret i batterikassen (de kan godt være der), et 80 Ah placeret i 110's højre bagende vedsiden af tank tilslutning (under sæderne). ialt 300Ah, aldrig kørt tom, 60A lader.
Husk at det skal være samme type og skiftes samtidig.
Husk batteri afbrydere på alle.
God kvadrat, så der kan startes selv på det i bag og der ikke tabes noget når spillet nu trækker de 500A!

Det blev en god forsikring da min generator stod af i Danmark en aften på vej på skitur til Norge, lidt hoved regning på færgen, bilen bruger 20-25 A (kørsel om natten) så hvis kun halvt opladet skulle det fin kunne lade sig gøre at køre i de 4-5 timer i Norge, det blev 6 timer da der havde været kraftig sne vejr, pragtfuld men glat. Blev så ladet op på skisport stedet, så hjemme kom der en ny lader på.

Ja brækker et ned må der lige afbrydes til det og man kørere vider på de 2 andre

Mvh Jes 2076
Index
152784: sv: sv: Dual batteri (12-02-2016 18:07:30) (svar på 152783)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.6.117)
Jo, der er mange måder at løse batterispørgsmålet/strømforsyning på. Man kan også læse hvordan en professionel mener det skal løses www.kjoeller.com og klik på "Strøm" og så på "strøm" i kolofonen til højre på siden- så batteritips ell. sammenkobling af batterier mv. Dermed ikke sagt dette er det endegyldige, egne erfaringer og situation tæller også.
Index
152785: sv: sv: sv: Dual batteri (12-02-2016 21:20:38) (svar på 152784)
Kim Sørensen #9221, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.251)
Tak for alle svarene, jeg er ved at have dannet mig et overblik over hvad jeg gerne vil have og ikke mindst hvordan.