tilbage

Land Rover Forum  

Index
152794: nyt og brugt dæk på samme aksel (14-02-2016 21:13:49)
Henrik Duus Nørgaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.199.35.63)
jeg har på min 90" ødelagt det ene dæk (BFG 235/85-16) med ca. 50% mønster, og vil erstatte det med reservehjulet (samme model/årg. dæk) som aldrig har været brugt.
Er det ok på trods af nogle mm. i forskel på slitagen ?
Index
152795: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (14-02-2016 23:20:02) (svar på 152794)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.162.91)
Så længe du IKKE aktiverer centerspær, er der ikke noget problem. Kører du på løst underlag, kan centerspær aktiveres, men skal straks deaktiveres, når fast grund nåes. Går ud fra der ikke er akselspær.
Index
152797: sv: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 08:58:15) (svar på 152795)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 194.182.139.194)
Centerspær har da INGEN indflydelse på hjul på samme aksel.
I en hjulspind situation vil dækket med mest mønster naturligvis gribe bedst fat. Men det samme gør sig da gældende hvis man køre i et spor med greb i den ene side, og mudder i den anden.

Jeg ville ikke bekymre mig meget om det uens mønster, men det kunne måske få VLADO op at lænestolen.

INGEN TVIVL om at ens mønster på alle 4 futter er bedst.

Mvh. Brian Nielsen #8657
Index
152796: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (14-02-2016 23:26:48) (svar på 152794)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.175)
Køb et nyt dæk og sæt det på samme aksel som r-hjulet. Det ledige hjul bruger du som r-hjul. Det er den rigtige måde , at gøre det på. Forskellen i dækhøjde/omløb kan skade differentialet. Af samme grund skifter vi altid alle fire dæk på trækakslen af vore busser.
Index
152800: sv: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 15:38:55) (svar på 152796)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.48.180)
Du vrøvler Paul, et moderne automobil, selv en Land Rover, er udstyret med differentiale netop for at modvirke skader ved uens hjulhastighed i forb. med ovenstående og kørsel på kurvede veje. At omtalte hjul kan gå som reservehjul? jamen så holder din filosofi jo ikke længere, da et reservehjul til en hver til skulle kunne løbe sammen med resten af køretøjets hjul, ellers gælder særlige regler for de såkaldte nødhjul. Og Brian har da ret, sålænge det kun er et hjul, som afvige i rullediameter er det uden problemer. Dog har hverken Håndjerns-Vlado eller Roterblink-Claus noget at komme efter mht. forskellig nedslidningsgrad af dæk, så længe der er min. 1,6mm. slidbane og ellers max.5% forskel i rulledia, se 8.02 i Regler for syn af køretøjer.
Index
152803: sv: sv: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 17:27:26) (svar på 152800)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.175)
Det er udmærket, at du bruger ordet nødhjul. Verner. Det er til at humpe hjem på, men ikke til at køre på i al evighed...
Ens størrelse har nu altid været god skik... Det har intet med vejledning om syn af køretøjer at gøre.
Index
152801: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 16:41:35) (svar på 152794)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Prøv det her fremover.. Man kan jo lige så godt slide på reservehjulet også!!
Så passer det også når det skal bruges.
Index
152802: sv: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 16:43:05) (svar på 152801)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Arrgh, man kan ikke lægge pix op fra mobillos 😳
Ej heller rette indlæg... Billedet ryger op på fjæsen..
Index
152806: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 18:30:37) (svar på 152794)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.151)
Du kan sagtens køre med det, men du sætter differentialet på den berørte aksel, og center diff i gearkassen på permanent arbejde, og dermed vil det blive slidt hurtigere end nødvendigt.
Når bilen har permanent har det altid været en uskik at køre på forskellig hjulstørrelse.

Den rigtige løsning vil være at få hjulet raspet ned, eller 3 nye...

Men som du nok allerede har opdaget er der flere opfattelser af dette, så du må gøre som du syntes penge pungen tillader, men husk at det kan bare blive dyrt at vælge den billige løsning.
Index
152807: sv: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 18:44:15) (svar på 152806)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.90.38)
Det har du da nok ret i Jan; når har man kørt 3820444Km. med hjulforskel, vil der da nok kunne spores en vis grad af slitage. Ved få procent af hjulforskel dreje diff-tandhjul og krydspind tilsvarende med rundt i samme procentandel, som hjulforskel i hjul ved lige-ud-kørsel.
Index
152809: sv: sv: sv: nyt og brugt dæk på samme aksel (15-02-2016 19:10:55) (svar på 152807)
Jan Højmark #8402, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.248.151)
Som jeg antyder, så er der åbenbart ikke en enkelt gylden løsning, vi er vist ude i et religions spørgsmål. Som det kan være svært at dokumenterer de direkte konsekvenser af.

Jeg kan bare sige at det ikke kommer til at ske på min Defender.

Så nu har jeg givet min mening til kende, og jeg føler ikke trang til at stå stejlt på at det er den eneste rigtige løsning ;)