tilbage

Land Rover Forum  

Index
152816: abs bremse problem (16-02-2016 14:35:00)
Miki Gamanovic (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.170.144)
Hej
Jeg har et stor bremse problem på min Lanrover Freelander 2.0td 4x4 fra 2001
til at starte med skiftede jeg bremse forstærker der abs slog til lige så snert jeg bremsede,det viste sig at der var forkerte dæk på jeg skiftede dæk til den rigtige størrelse og bilen bremser ved hårdt opbremsning.
Men mit problem er nu at lige så snart jeg setter foden på bremsen for at bremse stile og roligt så aktivere absen og man kan høre skrabe lyde fra den.
Jeg har skiftet abs ringe,abs sensore og udloftet mange gange uden nogen resultat.
Er der nogen som kan hjælpe mig med mit problem.
Index
152817: sv: abs bremse problem (16-02-2016 15:47:58) (svar på 152816)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Ring efter Falck og få det lavet på autoriseret værksted..
Index
152818: sv: abs bremse problem (16-02-2016 16:46:48) (svar på 152816)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 94.145.227.48)
Når den aktiverer ABS'en, selv ved en let bremsning, så vil jeg tro at bilen tror, at der er hjul, der ikke kører rundt.
Det betyder et et af hjulene ikke giver besked til computeren. Det kan være en defekt føler, et dårligt stik, en knækket ledning, en føler der ikke er tæt nok på en ABS-ring. Hvis der tilsluttes en computer eller en fejlkodeudlæser, så vil det være nemmere at finde ud af hvilket hjul der driller.
Den tror at hjulet står stille. Derfor løsner den bremsen på det hjul. Kan du mærke om den trækker i rattet ved en hård opbremsning?. Hvis ikke, så er det måske et baghjul. Har du prøvet at bremse hårdt på en grusvej?
Giver baghjulene samme spor?
Index
152822: sv: sv: abs bremse problem (17-02-2016 07:42:53) (svar på 152818)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 185.16.159.252)
Du skal straks få den på et godt værksted det sparer dig for flere bekymringer, men det vigtigste er din og andres sikkerhed.
Som jeg fornemmer så er du ude i en manøvre der tager tid og koster penge, så alt i alt er det billigere at få den på operations bordet.
MVH Jens E i grisen en freelander, som er under streng kontrol.
Index
152846: sv: sv: sv: abs bremse problem (18-02-2016 20:18:04) (svar på 152822)
Miki Gamanovic (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.170.144)
Tak for det gode råd,bilen køre ikke på vejen der jeg ved at det er uforsvarligt.Jeg har sat følerne på 1mm er det for tæt på abs ringene er der nogen der kan sige hvad afstanden skal være.
Og nej jeg har ikke kørt på grus vej men jeg har prøvet at bremse på våd asfalt og den bremser på alle fire hjul uden at der trekker til nogen sider,alle føler giver godt udslag samt ledningerne ud til følerne.
Jeg har godt tænkt på at aflevere den på værksted men tænker at det koster en bondegår for at for det lavet nogen der kan sige om hvad det vil koste.

MVH
Miki
Index
152853: sv: sv: sv: sv: abs bremse problem (19-02-2016 00:41:26) (svar på 152846)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 82.143.245.157)
Næ ikke rigtigt før der bliver fejlsøgt metodisk..
Hvis man ikke rigtig aner hvad man laver, så burde man måske søge professionel hjælp. Specielt med bremser...
At sidde bag tastaturet og guide en "novice" udi fejlretning på komplicerede bremsesystemer og problemer, er nok ikke vejen frem.. Du må til muldvarpen, eller måske en expert der vil komme og måle??
Index
152858: sv: sv: sv: sv: abs bremse problem (19-02-2016 11:15:41) (svar på 152846)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.251.108)
På min RRC skal man iflg. værkstedsmanualen trykke abs-følerne helt i bund, så de rører ved signalringen. Når hjulet så drejer rundt, vil føleren blive skubbet væk fra signalringen, og efterlade føleren i passende afstand. Det vil sige betydeligt mindre end 1 mm. Det behøver jo ikke gælde for din bil, men det kunne da være, det var det samme.
Index
152861: sv: sv: sv: sv: sv: abs bremse problem (19-02-2016 13:16:40) (svar på 152858)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.75)
Hej,

Fandt denne lille advarsel mod at gøre som ovenstående.

Hi all

Just thought that I would post this on here as a bit of a warning to anyone fitting replacement ABS sensors on their Freelander.

Having gone to extremes to get the little bleeder out on my X reg TD4 finally - I installed 1 x new sensor and sensor bush.

Pushed them home until (as the manual says) they contact the ring on the end of the driveshaft.

Reassembled - drove away and 3 amigos disappeared. UNTIL TONIGHT!

Thinking that the wheel I had been working on was a good place to start a multimeter across the replaced sensor soon showed it had packed up.

Extracted it - and because I had pushed it 'home' the end of the sensor had been cut away and knackered the sensor.

So...as a word of warning to anyone doing this repair - my tip would be.....remove the old sensor. Get a drill bit and MEASURE the depth to the reluctor ring. Mark this on the new sensor and press it into the hub until near the measured mark. Refit wiring connector and wheel and go for a drive. If the lights don't go out then wheel off and press in a bit more BUT DO NOT!!! press it all the way in till it will go no further - mine was that tight a fit the reluctor ring didn't push it back into the hub as it should to set the air gap.


Messing about maybe - better on the bank balance - without a doubt!



Oh!!! and to get your sensors out - they do just pull out - you may find it easier to use a 17mm open ended spanner and tap it onto the sensor behind the black plastic cap and lever slowly forward. When it starts to move put a 19mm spanner behind the 17mm and continue.

Anyway rambled on enough - hope it helps someone out there.

MLRH.
Kenneth
Index
152862: sv: sv: sv: sv: sv: sv: abs bremse problem (19-02-2016 13:40:17) (svar på 152861)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.75)
Lidt mere info.

I set mine up with a maximum of .006" to .010" gap, and rotate the driveshaft thru 360deg to ensure that this gap is maintained as a minimum, because there can be some distortion on the reluctor ring.

However from what I understand the way the Landrover manual says fully seated I take this means touching the reluctor ring !!!! Have you noticed that the bottom of the sensor has a dimple protruding from the middle of its face, which may make the end of the sensor thicker and may help allow for the inevitable shaving material of the bottom of the sensor when the reluctor turns? Maybe this is part of the design?

Det vil sige 0,15-0,25mm luft.

Måske det virker?

MLRH
Kenneth
Index
152875: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: abs bremse problem (20-02-2016 03:18:50) (svar på 152862)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.74.148)
I flg. manual til Disco 1 skal sensor trykkes i, så den rører den tandede ring; så vil der automatisk skabes den korrekte afstand, når bilen har kørt lidt. Dog skal bøsningen, hvori sensor er monteret, skiftes hver gang sensoren har været ude og hertil skal siden på sensor smøres med eks. siliconefedt ved genmontering.
ABS virker på den måde, når pågældende sensor registrerer et eller flere hjul er blokeret, åbner en magnetventil til pågældende bremserørsstreng sig og trykket falder, så hjul drejer rundt; for ikke pedal skal gå i bund, pumpes der bremsevæske ind i bremserørsstrengen(e) således bremsetryk opretholdes (den enkle version) På Disco 1 er ABS uvirksom under 7Km/t.
Fejlen kan skyldes def. ventilblok, eller ledning til sensorer er gnavet igennem, så der kortsluttes eller forkert afstand på sensor. Kan være nødvendigt at slette fejlmelding, få fejlmeldingslampe til at slukke igen, med diagnosetester. Meld evt. hvor bilen står, så værksted kan anvises.
Index
153105: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: abs bremse problem (15-03-2016 15:38:16) (svar på 152875)
Miki Gamanovic (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.90.170.144)
Tak til alle med det gode rod men iser tak tak tak til Kenneth med det indlæg som
løste mit problem.
Jeg fik sat følerne på 0,20mm og vupti så virkede mine bremser uden flere fejl,så dem der har bøvl med ABS er det moske en løsning.
MVH
Miki