tilbage

Land Rover Forum  

Index
153038: TD5 køler, varme, og vandmangel... (08-03-2016 09:15:53)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Foranlediget af de mange tråde, omkring TD5 motorer der bruger vand. Ikke sender varme til varmeapperat, ikke bliver varme. Bliver for varme, etc., etc. syntes jeg lige at jeg vil dele mine erfaringer.

Efter at have konstateret at min TD5 bruger vand, og da jeg endnu ikke er "klar" til at skifte topstykke, eller hele motoren, gik jeg på jagt efter nogle hjælpemidler.

Hos en af mine leverandører, fandt jeg vedhæftede smarte "dims", som kan rigtigt mange ting.

Den giver lyd, når der er luft ved øverste kølerslange. Det er ofte her vandet forsvinder, før ekspansionsbeholderen bliver tom.

Den viser motortemperaur, målt på blokken, og giver lyd når (valgfri) makstemperatur overstiges.

Den kan styre en elektrisk kølerblæser, hvor man trinløst selv vælger hvornår blæser skal starte og stoppe, i stedet for dem der skal monteres ved at skære slanger over.

Den giver lyd ved lavt olietryk.

Monteringen tager kun et par timer.

Den koster i omegnen af kr. 2.500,- med moms.

Jeg syntes det er en billig livsforsikring til motoren, som også kan hjælpe med fejlsøgning.

Just my 2 cent`s

1270
Paw
Index
153048: sv: TD5 køler, varme, og vandmangel... (09-03-2016 00:34:04) (svar på 153038)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.136.90.119)
Ja genial, simpel instrument til bilen.

Egentlig burde alle biler være standardudstyret med akustisk alarm for overophedning og lavt olietryk.

Faktisk synes jeg det er direkte tarveligt af fabrikanten, at undlade dette. Det ville havde reddet mange motorer.

Tror jeg vil bestille en med det samme på Ebay....