tilbage

Land Rover Forum  

Index
153053: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 10:19:29)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Jeg har netop erhvervet mig en TD5 - en dejlig bil, bortset fra at den ikke kan køre.

Første symptom var en motor der fra tid til anden satte ud på en eller flere cylindrer, indtil den gik helt ud. Med lidt venten kunne man få liv i den igen.

Jeg forsøgte herefter at udskifte dyssenettet, om end der ikke var tydelige tegn på olieudspil fra dette. Ingen bedring.

Pludselig blev problemet markant værre - bilen gik ud under motorvejskørsel og jeg kunne ikke få mere liv i den end et par sekunders tomgang inden den, efter først at gå ud på en eller flere cylindrer, gik helt ud.

Slæbt væk fra nødsporet og hen et sted hvor der kunne skrues, blev batteriet igen fuldt opladt efter alle de mislykkedes startforsøg.

Jeg har målt modstanden i ledningerne mellem ECU og dyssenettet - og her er der umiddelbart ikke noget at observere.

Jeg har loddet den eftermonterede tuningsboks af dysseledningerne, og forsøgt at genetablere isolationen hvor kobberet var blottet på de gule dysseledninger. Jeg oplever at dette havde den effekt at bilen nu 'springer igang' og kan holde sig selv i tomgang (som lyder fuldstændig rolig og normal). Ved speederpåvirkning sætter den ud ved ca +1000 omdr.

Jeg har aflæst fejlkoder, og udover en bunke fejl der relaterer sig til åbne kredse på ekstraudstyr der ikke er monteret, melder den (25,8) INJECTOR TRIM DATA CORRUPTED.

Jeg har bestilt nye flammeskiver og og o-ringe til dysserne, som er næste punkt på agendaen... Men lyder det plausiblet at det er der problemet ligger? Efter dette vil jeg forsøge mig med at sætte en anden ECU på.

Er der nogen der har gode forslag til hvad problemet kan være?

På forhånd tak!

7999 Christian
Index
153054: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 11:03:53) (svar på 153053)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.98.103.160)
Brændstofpumpe der ikke giver nok tryk

Hilsen
Struntze
SSJ 2005
Index
153055: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 11:12:21) (svar på 153054)
Henrik Nielsen #6878, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 37.128.211.132)
Hej

Har været ude for samme problem.
Her var det møg i tanken, filter ved brændstofpumpe i tanken var tæt af møg. Skulle bare renses, så kørte den igen.

Mvh

Henrik Nielsen
Bornholm
Index
153057: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 11:29:14) (svar på 153055)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Tak for gode inputs! Det kunne godt lyde rigtigt...

Jeg havde faktisk selv overvejet om fejlen kunne stamme fra for lav dieselfødning. Jeg vil se om jeg kan finde et måleur og sætte på systemet, således at jeg kan finde ud af om pumpen trykker det den skal...

Mvh Chr
Index
153060: sv: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 11:42:08) (svar på 153057)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Hvad med blot at prøve med et nyt brændstoffilter ??

1270
Paw
Index
153065: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 12:40:04) (svar på 153060)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Tak for flere gode input!

@Paw - det var da i grunden en god ide. Filteret sidder nede på vangen tæt på tanken på en TD5'er så vidt jeg ved? Sidder vandudskiller seperat, eller er det en del af dette filter?

@Ole - ville fejl i tændingsbundstykke udmønte sig i de symptomer jeg beskriver? Den starter fint, og løber fint i tomgang - og så længe det skal være. Jeg kan ikke helt se sammenhængen til tændingsbundstykkets funktion eller mangel på samme?

Mvh
Index
153066: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 12:45:04) (svar på 153065)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Ja, filter med indbygget vandudskiller sider på rammen bagerst i passagersiden.

Når du monterer et nyt, så fyld det helt op med rent diesel, det letter udluftningen en hel del :-)

1270
Paw
Index
153069: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 15:30:45) (svar på 153066)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.67.134)
Husk at filter skal være specifikt til Td5. En rettesnor om snavset filter kan være en støjende dieselpumpe. Hvis pumpe "pjatkører" er det sandsynligvis def. pumpe eller som Ole anfører, manglende strøm, dog er strøm til pumpe relæstyret.
Index
153058: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 11:33:35) (svar på 153055)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.55.234)
Hej.

Det er godt nok lidt langt ude, men det er ikke sådan at det er bundstykket i rattet til nøglen den er gal med?

har tit været udsat for at de tyske biler har døjet med at enten nøglen eller bundstykket var i udu. og det gør at bilen ikke vil starte..

Det er sikkert ikke det. Men syns efterhånden jeg har lært at man skal kigge alle andre steder end der hvor man tror problemet er på en land rover.

Ole.
Index
153059: sv: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (09-03-2016 11:41:21) (svar på 153058)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.55.234)
Hej igen.

Glemte lige og sige at når jeg har oplevet den er gal med de tyske biler især, så starter bilen i ca 2 sek også går den ud. Andre gange kører den bare i starten uden og komme igang.

Ole.
Index
153082: sv: sv: sv: sv: sv: TD5 vil allerhøjst køre i tomgang (11-03-2016 01:40:53) (svar på 153059)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 213.83.152.28)
Hej alle med gode inputs,

Fejlen viste sig at være ECU'en der havde givet op.

Jeg har lånt en disco-ECU og nu spinder den som en mis!

Nu går jagten ind på en NNN ECU, så jeg også kan få fartpilot eftermonteret ;)

Tak for ideerne

Mvh

Chr