tilbage

Land Rover Forum  

Index
153117: højere trailer og traktor hastighed (17-03-2016 18:54:52)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.135.56)
Der er netop idag fremsat lovforslag om at hæve hastighedsgrænsen for trailere til 100 km/t på motorveje og 80 km/t på andre veje samt for traktorer til 40 km/t

Det bliver spændende at se om det bliver vedtaget og hvad de detaljerede krav til køretøjer og anhængere bliver.

http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/L84/som_fremsat.htm#dok

Index
153118: sv: højere trailer og traktor hastighed (17-03-2016 20:27:20) (svar på 153117)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Det bliver nok ikke ældre Defenders, der kommer til at trække afsted med Tempo 100. Ministeren lovede i høringsfasen, at DK ville følge D i de tekniske krav. Disse er mere omfattende end hvad lovforslaget bebuder.
Desuden er den danske trailerpark noget sørgeligt skrammel at se på.
Index
153119: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (17-03-2016 21:13:49) (svar på 153118)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)


← Anhængertræk – prisMiljømærker →
Tempo 100


Regler for Tempo 100-godkendelse
Hvad er Tempo 100?
Krav for Tempo 100-godkendelse
Ansøgning
Når du har fået Tempo 100-godkendelse
Pris






Krav for Tempo 100-godkendelse:

1) Trækkende køretøj skal være forsynet med ABS bremser
2) Køretøjets køreklare vægt skal være højere end eller lig påhængsvognens totalvægt
For traileren gælder:

3)Dækkene må højst være 6 år gamle
4) Dækkenes hastighedsmærkning skal være mindst “L”, der svarer til 120 km/t
5) Dækkenes belastningstal (load-indeks) skal svare til køretøjets tilladte akseltryk
6) Påhængskøretøjet skal findes egnet til køre 100 km/t
7) Større påhængsvogne (f. eks. campingvogne og hestetrailere) skal være forsynet med støddæmpere og bremser
8) Visse påhængskøretøjer skal være forsynet med en ISO godkendt stabiliseringsanordning (også kaldet “slingrekobling”)

Pkt. 6 var tidligere oplyst som, at producenten af traileren skulle give en godkendelseserklæring herfor

Det er nemmere i Frankrig - her må man køre op til 130 km/t hvis vejbanen ikke er våd
Index
153120: sv: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (17-03-2016 21:23:00) (svar på 153119)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)
Hov - kan man ikke rette sine indlæg - hvis der er kommet for meget med ?
Index
153122: sv: sv: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (17-03-2016 23:32:05) (svar på 153120)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.57.30)
He-he Claus, mener du at--- i Frankrig er der ingen særlig fartgrænse for køretøjer + campingvogn ell. trailer med en samlet totalvægt på 3500Kg og der under. I flg FDM. Har ikke umiddelbart kunne se det, men i Tyskland kan en trailer uden bremser tempo 100-godkendes, hvis vægten af trailer er max 30% af det trækkende køretøj, dog med skrappe krav til trailerdæk. Men jo, en betingelse for tempo 100 er bilen har ABSbremser.
Index
153123: sv: sv: sv: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (18-03-2016 00:35:21) (svar på 153122)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)
Verner - det er min faste overtro, at i Frankrig (på motorveje)er der ikke speciel hastighedsbegrænsning for trailere - på tør vej. Mit vogntog består af en D3 ca 3200 kg og specialbygget hestetrailer 2500 kg og vi kører når vejen er til det lige knap 100 km/time og passer selvf. på ned ad stejle bakker og opfører os som en tung lastbil (slæbespor osv).
Det er vor tunge trailer, jeg har interesseret mig for men ovenstående klip fra en synshal er det samme som FDM angiver for tempo 100 betingelser.
Da vor trailer er specialbygget og vor tidligere D1 "køreklar vægt" er mindre end trailerens totalvægt har vi ikke søgt om tempo 100. Den regel har de heller ikke i Spanien, så det er kun strækningen gennem Tyskland, der har været noget at hente. Så her lusker vi afsted med knap 90.
Men jeg vil da spørge i en synshal, hvad der skal til mht om de finder traileren egnet til tempo 100 (papir fra producent ?)og så skal støddæmpere eftermonteres.
Bil og trailer skal i øvrigt ikke synes sammen i følge FDM. Det er ens eget ansvar, at trækbilen har den rigtige vægt og bremser.
Index
153131: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (18-03-2016 14:11:35) (svar på 153118)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 91.207.32.40)
Det skal der nok blive ryddet op i med de nye regler om periodisk syn.

Her er lige et klip sat sammen fra forslaget:

I lov om godkendelse og syn af køretøjer, jf.lovbekendtgørelse nr. 959 af 24. september 2012,foretages følgende ændringer:

§ 2. Trafikstyrelsen kan indkalde følgende køretøjer til periodisk syn:
1) vare- og lastkøretøjer,
2) personbiler,
3) udrykningskøretøjer
4) biler og motorcykler, der benyttes erhvervsmæssigt til befordring af personer, udlejes uden fører eller benyttes til øvelseskørsel, og
NY-5) Campingvogne og andre registreringspligtige
påhængskøretøjer til bil.
Index
153133: sv: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (18-03-2016 14:29:35) (svar på 153131)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.17.166)
Ja, ok, det måtte jo komme; skal blive interessant at se om synsassistenten kan finde rusthuller i forskærmen på min MC :o< Flere afgifter ind ad bagdøren.
Index
153121: sv: højere trailer og traktor hastighed (17-03-2016 21:56:24) (svar på 153117)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.104.198.88)
Inden vi glæder os alt for meget over de nye regler om hævet hastighed som måske kommer, så følger der jo nogle betingelser med i forslaget.
- Køretøjer der skal tempo 100 godkendes, skal være synet sammen. Dvs. at bil med en anden trailer, eller trailer efter en anden bil ikke er tempo 100 godkendt.
- Køretøjer der er tempo 100 godkendt bliver sammen underlagt periodisk syn. Så alting har sin pris.

Mvh. Benny
Index
153124: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (18-03-2016 01:44:23) (svar på 153121)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
I Frankrig 130 km/h , men de ses sjældent. Hverken franskmænd eller tyskere er trailerfolk som danskerne.
Index
153128: sv: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (18-03-2016 10:02:51) (svar på 153124)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)
Fordelen for det danske trailerfolk - i Tyskland er, at man lovligt kan følge trafikken af tunge lastbiler, der ligger lige omkring 90 km/time så man undgår de lange overhalinger, hvor et sæt på måske 7 lastvogne dels kører meget tæt op bag een og dels svinger ind foran og tager ens sikkerhedsafstand. En i længden "beklemmende" oplevelse.
Vi kører derfor gennem Tyskland lø/sø og undgår det meste af den tunge trafik.
DK har mange motor-trafikveje hvor der er skiltet 80 eller 90.
Her må trailere kun køre 70 og giver anledning til lange køer og hasarderede overhalinger, så her vil det være en fordel at få hævet hastigheden til 80 (og det kræver jo nok ikke en tempo 100 godkendelse, da det i forvejen er hastigheden på motorveje :)
Index
153132: sv: sv: sv: sv: højere trailer og traktor hastighed (18-03-2016 14:21:32) (svar på 153128)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.17.166)
Selvfølgelig glædeligt DK endelig hæver fartgrænse for campingvogns- og trailertræk til 80Km. på landevej; latterligt DK i mange år har stort set været ene om dette misforhold med max 70Km/t. Mht. tempo 100 i Tyskland kan sku næsten være ligemeget iflg ADAC, har der aldrig været så meget "umbau" af Das Autobahn som nu, med max 80Km. timen, har endda oplevet at køre med max 60 som højst tilladte hastighed en strækning på mange kilometer, så kan man jo ligesågodt køre ad landeveje. Billede er fra Reg. SSJs kontingent på vej til tysk Land Roverclubs 40års jubilæum. Nok de forhold, der oftest møder vejfarende gennem Tyskland.