tilbage

Land Rover Forum  

Index
153218: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (25-03-2016 16:34:46)
Thomas Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.18.102)
Jeg har skiftet højre forhjulsleje i min Freelander 2.0 TD4 fra 2005.

I den forbindelse tog jeg en sort plastikdims med en ledning i enden af - formentlig en (laser)måler til ABS eller lign.

Det undrede mig, at den bare læser på den nøgne aksel, som ikke var særligt ren.
Og nu er bilen begyndt at melde 3 fejl: TC, ABS og den skrå bil - alle tre tænder samtidig. Og når de ikke er tændt, så bremser bilen mindre godt og hugger lidt.

Skal måleren ikke læse ind en plastikring eller noget andet med "tænder" ?

I øvrigt - kan jeg have ret, når jeg tror fejl stammer fra den dims ?

M.v.h.
Thomas
Index
153219: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (25-03-2016 17:26:00) (svar på 153218)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 178.157.249.251)
Hej Thomas

Du har helt ret. Det er en ABS sensor. Og den er signalgiver til ABS bremser, Traction control og Hill decent.

Når ikke den læser korrekt, så bremser din bil ikke korrekt.

Jeg ved ikke hvor den normalt læser, men jeg ville kigge på modsatte side af bilen, og hvis ikke du finder svar der, ville jeg suse på værksted.

Og man suse, mener jeg naturligvis meget langsomt, da din bil ikke bremser rigtigt.

Mvh. Brian Nielsen "der ikke har ABS bremser"
Index
153220: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (25-03-2016 17:52:53) (svar på 153219)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.214)
Du har enten vendt lejet forkert, eller brugt et forkert leje. Magnetringen til ABS sidder i lejet.
Index
153245: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (27-03-2016 16:14:00) (svar på 153220)
Thomas Meyhoff Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.145.18.102)
Hej Morten

Tak for svaret.

Jeg er 100 % sikker på, at lejet vender rigtigt .... ellers sad det gamle i hvert fald forkert. Og der var fejlen der ikke.

Men det kunne tyde på, at mit 999 kr. dyre leje er forkert. Øv.

I øvrigt er fejlen der ikke hele tiden. Først efter lidt kørsel.

Også tak til alle andre for svar.
Index
153265: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (29-03-2016 09:01:24) (svar på 153220)
Thomas Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.168.8)
Hej Morten

Hvordan sikrer jeg, at der er sådan en magnet-dims i lejet ? Det er der åbenbart ikke i det leje, som jeg har købt hos Thansen.

M.v.h.
Thomas
Index
153283: sv: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (29-03-2016 19:22:42) (svar på 153265)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.232)
Ftz eller Bertelsen har dem alternativt. Det er freelander fra 03 og frem som bruger dette leje. På værkstedet har vi et hjælpe værktøj fra skf. Til at lokalisere magnetringen, som kun er på den ene side af lejet.

Mvh. Morten
Index
153221: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (25-03-2016 18:13:21) (svar på 153218)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 185.37.87.172)
Jeg er ikke 100 % sikker, men jeg tror, at ABS læser på den takkede kant nederst på dette led (cv-joint. Ved ikke hvad det hedder på dansk): http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-TDJ100470P
Index
153222: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (25-03-2016 19:12:34) (svar på 153221)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Måske på sin plads at korrigere en udbredt misforståelse. Hvis ABS anlægget ikke virker på grund af en defekt sensor eller lign. har man stadig fuldt bremseanlæg på bilen, men ABS anlægget virker ikke.

mvh
Ib 0219
Index
153224: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (25-03-2016 20:25:42) (svar på 153222)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)
Ikke helt enig Ib. Vi har ved abs-lys på vor disco 1 fået den til at bremse "normalt" ved at fjerne sikringen til abs- systemet. Ellers gled den uden at bremse. Så det fysiske fejler ikke noget - det er sensoren der ikke registrerer at hjulet drejer og dermed lukker for bremsetryk hertil - fejlagtigt.
Index
153238: sv: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (26-03-2016 19:55:23) (svar på 153224)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Hej Claus

Vi ville være ilde stedt hvis bremseanlægget satte helt eller delvis ud fordi en eller flere ABS-sensorer uanset årsag holdt op med at fungere, og sådan er det da heldigvis heller ikke. Teknikerne der har udviklet det har heldigvis tænkt sig om :-)

ABS er et anti-blokeringssystem og hverken mere eller mindre, at det så i dag er i stand til at klare mange flere opgaver er en helt anden ting, så som Traction Control, ESP (DSC på vores biler), Torque Vectoring by braking, Hill Descent Control, Cornering Brake Control osv.

Har selv et par gange oplevet en ABS-føler der havde forskubbet sig og en ledning der var revet i stykker, i hvert tilfælde havde det ingen indflydelse på bremseeffekten og sådan skal det være.

mvh
Ib 0219
Index
153239: sv: sv: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (26-03-2016 20:47:46) (svar på 153238)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.253.119)
Mjjaee, ABS er et såkaldt passivt system, der skal gå i nul, hvis en eller flere komponenter svigter, men nu er ABS jo ikke hjulsensorer alene, men også div magnetventiler, omløb osv, og dersom styre-ecuen uforvarent sender strøm til en magnetventil, grundet fugt, tæring og ledningsfejl, kan systemet ikke tektere årsagen og nulstille. Men heldigvis er systemet jo min. firekreds, så skulle være underligt hvis pedal bare gik i bund, men mindst bremsede på et ell. flere hjul. At Claus har oplevet at der slæbes et hjul, kan sikkert skyldes ETC er gået ind og blokeret et hjul uforvarent og så sluppet igen ved fjernelse af pågældende sikring. Kernen, hovedomdrejningspunktet i ABS er en elektrisk højtrykspumpe, der fylder efter, når en magnetventil letter på tryk i en kreds, hvor hjul er blokeret og omvendt i forb. med ETC.
Index
153241: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (26-03-2016 20:55:03) (svar på 153239)
Ib Hammer #0219, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.242.113.30)
Ja - og dermed virker bremseanlægget uanset om en føler er gået i udu

mvh
Ib 0219
Index
153244: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (26-03-2016 21:59:59) (svar på 153241)
claus vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 82.198.103.6)
Hmmm Det er ikke mig, der oplever at et hjul slæber - det er abs systemet og derfor nedsætter det bremsekraften til det berørte hjul - som altså ikke yder den normale bremsevirkning. Jeg taler her om en D1 1997. Det er helt tydeligt, at man hører/mærker abs-pumpen og bilen trækker skævt. En abs-føler der svigter på et enkelt hjul giver altså skævbremsning fordi systemet tror, den skal holde hjulet i gang mens de øvrige hjul nedbremses.
Da vi i perioder bor på en bjergtop og gerne vil sikkert ned, har jeg ved den type abs-svigt opnået normal bremsevirkning på alle 4 hjul, ved at fjerne abs-sikringen. Og så fået det ordnet når vi kom tilbage til civilisationen igen. Men så er det bare en bil uden abs og det fungerer jo også.
Ved en anden lejlighed blev en bremseslange til venstre forhjul utæt - og heldigvis var det en go' gammel D1 med en ordentlig tromle-kardan håndbremse, der ku' holde bilen. Da det lokale værksted ikke kunne / måtte levere en ny slange var der ikke andet at gøre end sætte en udluftning skrue (lukket) i abs afgangen og tage ovennævnte sikring igen. Så bremsede den på 3 hjul og kunne køres med forsigtighed indtil jeg fik et komplet slangesæt tilsendt fra DK. Da vi skal ned af en ca 20% fald og yderligere sidehældende muddervej på en strækning, er der ingen tvivl om, hvorledes bilen opførte sig ved skævbremsning - men det var håndterbart.

Når jeg skriver "måtte" så er det fordi værksteder i ES ikke må lave bremserør, som vi gør i DK med at bruge flare-værktøj til at lave kraver og tilpasse bremserør. Det skal åbenbart være fabriksfremstillet.
Index
153548: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (04-05-2016 14:12:23) (svar på 153218)
Thomas Meyhoff Crone (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.198.168.8)
Hej alle sammen

1000 tak for gode råd. Som flere af jer var så venlige at skrive, så sidder der på en Freelander 2.0 TD4 fra 2006 en magnetdims i forhjulslejerne, som ABS-sensoren mærker.

Det er derfor MEGET vigtigt at købe de rigtige lejer - og Thansens er godt nok dyre, men har ikke magnet-dimsen. Dersmed jeg lige 2 x 999 kr. ud på ingen ting, og måtte skifte lejerne igen :(

Tak for hjælpen !