tilbage

Land Rover Forum  

Index
153392: Gul motorlampe TD5 (13-04-2016 20:04:02)
Flemming Sørensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.101.84.228)
Gode råd søges…
På vej hjem i dag tændte den gule motorlampe på vores Disco2 ... ”LYNX”-computeren siger ”Fault code: 3120 High speed crank synch loss, Logged” og ” Fault code 3129 Road speed missing fault, logged”

Når jeg starter bilen kører den fint I tomgang I ca. 1 – 2 minutter og så går den ud og hvis den startes igen kører den igen ca. 1 – 2 minutter og går ud? Bilen drillede også i påsken, og kom med en fejlkode med ”Air flow low”. Bilen har i weekenden fået skiftet luftfilter(til et KN), Luftmasseføler, Ledningsnet til indsprøjtningsdyserne og fået renset den olie af som var nået op til motorstyringen.
Er der nogen som har erfaringer med disse fejl?
Index
153393: sv: Gul motorlampe TD5 (13-04-2016 20:35:45) (svar på 153392)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.216)
Hej Flemming

Skal din beskrivelse af problem forstås sådan, at du har olie i ledningsnettet der går fra dyser og til bilens ECU ? for det kan give nogle "sjove" fejl
Index
153394: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (13-04-2016 22:28:41) (svar på 153393)
Flemming Sørensen #9184, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.101.84.228)
De har været olie helt fremme ved og i det røde multistik på ecu. Jeg har renset alt synlig olie (omkring stikket) væk og udskiftet den del af ledningsnettet som går til dysserne inde under dækslet. yderligere er luftfilter og luftmasseføler skiftet.

Forhistorien til dette, er at i påsken kørte vi med vores campingvogn, og lampen tændte og bilen gik ud...... vi blev hentet af svensk vejhjælp. Vores venner kom over og hentede vores CV og vi kunne køre hjem solo uden problemer ( ca. 150 km ) LYNX´en kom med fejlkode om "lavt luft flow" og derfor valgt jeg at skifte ovennævnte reservedele.

Efter udskiftningen har jeg udover en god prøvetur ( på ca. 15km), kørt til og fra arbejde ( 2 x 45 km ) så i runde tal 100 km efter reperation. Og bilen kørte mærkbart bedre end den har gjort tidligere imens vi har haft ejerskabet.

Og så i dag, lige før parkering ved hjemkomst.... begynder lampen at lyse igen og motoren slukker kort tid efter..... dette er fuldstændig det samme som sker i påsken.

På LYNX´en kan jeg aflæse de koder som er beskrevet i mit første opslag. Men det som undre mig er, at der kun kommer loggede fejl frem og ikke aktuelle, når jeg nu tester med motoren startet.

Det skal måske lige tilføjes at der inden for det sidse år, har været en håndfuld gange hvor motoren ikke ville starte... på trods af, at starteren kørte rundt på normal vis.
Index
153395: sv: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (14-04-2016 01:03:27) (svar på 153394)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.130.243.133)
Hej Flemming,

Jeg har haft lignende fejl for nyligt på min td5 defender. Da jeg købte den fortale sælger at den til tider gik ud under kørsel - og med lysende gul motorlampe. Jeg troede (fejlagtigt) at det var det kendte olie-i-ledningsnet problem, hvorfor jeg skiftede dette som det første.

Efter jeg havde kørt nogle dage gik den stort set helt død. Jeg kunne godt starte den, men den kunne maks holde ca. 1200 rpm inden den gik ud med tændt gul motorlampe.

Angiveligt kan den kondensator/capacitor der sidder i ECU'en, som som forsyner dysserne med impulser blive træt. Fejl på denne kan give den fejl du beskriver. Jeg ville prøve at låne en ECU, bikse lidt med nogle alarmkoder, og se om det ikke løste problemet.

Et sympton som bekræftede dette på min var at forvarmer lampe lyste i utrolig lang tid inden den slukkede når man satte tænding på. Angiveligt er det den samme kondensator der levere strømme til denne. Hvis det er samme fejl du har, er jo dog ikke sikker på at du vil opleve dette på din, da det lyder somom at der lidt mere liv i din end der var på min da jeg observerede dette...

Oplever du ujævn motorgang mellem at lampen lyser og motoren sætter ud?

Mvh

Chr 7999
Index
153397: sv: sv: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (14-04-2016 13:53:11) (svar på 153395)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.52.4)
Er stelforb. til ECUen på plads og i orden? Har før givet problemer med en
ugod stelforb. Kører dieselpumpe i tank som den skal, kører i 20-30 sek.
når tænding sættes på alene og skal køre konstant når motor er igang.
Kan være den såkaldte væltesikring der driller, sidder i motorrum på torpedo på Defender, men hvor i Disco? Har du haft låget af på ECUen og se om oliespor, det plejer sjældent at ske, men plejer lever som bekendt ikke evigt. CPK, crankshaftpos-sensor sidder på svinghjulshus ved starter- ledn. eller denne kan være def.
Kan ofte være nødvendigt med flere fejlsletteforsøg, men fejlkilde skal jo afhjælpes først.

Index
153425: sv: sv: sv: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (17-04-2016 21:03:12) (svar på 153397)
Flemming Sørensen #9184, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 78.111.169.40)
Hej alle

Har lige været væk fra computeren i et par dage... derfor denne lidt sene tilbagemelding på jeres gode input, tak for dem.... de skal afprøves :-)

Til Christian:
Gik di bil ud med det samme når du nåede de "høje" omdrejninger?
Jeg sagtens give den 3000 rpm uden problemer...

Til Peter:
Skal man åbne ledningsnettet op og afrense hele vejen imellem ECU og dyser, eller burde det være nok at rense "lige før" og i selve stikket?

Til Verner:
Der er ikke synlig olie i ECU og Pumpen kører som du beskriver.... Så et større systematisk arbejde ligge forude :-)

mvh.
Flemming
Index
153427: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (18-04-2016 02:46:45) (svar på 153425)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.144.245.6)
Hej Flemming,

Min havde først nogle periodiske udfald som ekspempelvis kom ved acceleration eller motorvejskørsel. Det var ihvertfald hvad sælger fortalte. Jeg oplevede selv at den 'tabte' et par cylindre ved omdrejninger omkring de 2500-3000 da jeg prøvede den første gang.

Efter jeg overtog den kørte jeg et par 100km uden problemer, så gik den helt død og kunne slet ikke startes et par dage, så var der liv i den igen et par dage, og så gik den død igen. Den sidste gang kunne den startes, men døde som sagt ved de ca. 1200rpm som beskrevet.

For at være helt ærlig aner jeg ikke hvad der går galt inde i kondensatoren der får den til at fejle... Jeg har dog fået par stykker hjem, og har planer om forsøge at reparere min ECU, således at jeg forhåbenlig har en funktionsdygtig ECU liggende i reservedelslageret :).

Mvh
Index
153445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (19-04-2016 21:34:39) (svar på 153427)
Casper Heintzelmann (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 78.156.116.26)
Kondensatoren kan tørre ud og vil derfor ikke længere have den nødvendige kapacitans. Temperaturen har en del at sige for elektronikken og det vil derfor være meget forskelligt hvornår der opleves problemer med f.eks. ECU.

Jeg kan desværre ikke hjælpe med ECU problemet, men jeg ville da lige hjælpe med lidt baggrunds info omkring kondensatoreren og hvorfor det er en reel fejlkilde.
Index
153446: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (19-04-2016 21:40:09) (svar på 153445)
Flemming Sørensen #9184, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 78.111.169.40)
Hej Casper

Tak for info..... det er lidt uden for mine spidskompetencer :-)

Til Christian.... det luder jo faretruende meget om det samme :-( ..... jeg har nu fået en masse gode input som skal kontrolleres..... Tak for alle samme..... jeg vil vende tilbage når jeg ved mere. :-)

Index
153571: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Gul motorlampe TD5 (06-05-2016 15:46:42) (svar på 153427)
Flemming Sørensen #9184, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 91.101.84.228)
Hej Christian

Efter jeg har skiftet krumtapsensor får jeg stadig når omdrejningerne kommer op på ca. 2700 - 3000 omdrejninger :-(

Jeg kan køre langt med lave omdrejninger f.eks. 90 km/t..... men ved en overhaling eller hvis jeg holder den i 1. gear. så tænder motorlampen ved ovennævnte omdrejninger.


Christian..... hvor købte du den nye ECU ? :-)

mvh.
Flemming