tilbage

Land Rover Forum  

Index
153524: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 11:05:30)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Hej alvidende klubkammerater,

Jeg bøvler lidt for tiden med manglende ladning på generator. Problemeet er at der ikke er strøm på d+ (tynd brun/gul ledning) på generatoren når jeg sætter tænding på bilen. Ladelampen lyser heller ikke instrumentburdet. Jeg har konkluderet at strømmen allerede er manglende ved det punkt. Jeg forestiller mig derfor at det er resistoren RESISTOR-IN-LINE (G101) som driller, da der udover denne ikke kan være så mange andre fejlkilder!? Jeg har dog ledt og ledt efter denne fætter, men kan simplethen ikke lokaliserer den. Er der nogen der har lignende erfaringer? Er det resistoren jeg skal lede efter, og i givet fald, hvor finder jeg den?

Håber i kan hjælpe

Mvh Chr. 7999
Index
153525: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 11:06:36) (svar på 153524)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
... og her med en tegning af herlighederne...
Index
153526: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 12:31:07) (svar på 153525)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.117.253)
Det kan være pæren i ladelampen der er brændt over, strømmen går jo fra tændingslåsen gennem ladelampen og ned til generatoren og derved starter generatorens elekltronik op og den begynder at lade og så slukker ladelampen.
Hvis der ikke kommer strøm gennem ladelampen så sterter generatoren ikke op.
Det kan også være ledningen samme vej der er knækket.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
153527: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 12:43:12) (svar på 153526)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Hej Kenneth,

For det første har jeg tjekket pæren i ladelampen, og den fejler ikke noget. For det andet tror jeg ikke du har ret hvad angår om strømmen 'går igennem' pæren. Så vidt jeg kan se sidder den parallelt og ikke i serie når man kigger i diagrammet (og i virkeligheden)

Men tak
Index
153528: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 12:44:59) (svar på 153527)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
... men det kan være mig der ikke helt forstår hvordan strømmen løber? Pæren er ihvertfald ok...
Index
153529: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 13:06:55) (svar på 153528)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.63)
Hvordan med dioden (G126)??

Der må jeg indrømme at jeg er så lavpraktisk, at jeg ikke aner hvilken funktion den har.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
153530: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 14:53:56) (svar på 153527)
Alexandar Thomsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.44.135.10)
Hej Christian
Lige hvad angår det med pæren har Kenneth fuldstændig ret.
Hvis pæren er defekt for du ikke magnetiseret generatoren og så lader den ikke.

Men når du ved det ikke er pæren. Så ville mit bud være en dårlig forbindelse enten i soklen/printpladen eller en knækket ledning mellem pære og generator.
Du kan evt måle om du har 12v på den ene siden af pæren og stel på generator siden altså fra pæren.

Det kan selvfølgelig også være en defekt generator men så plejer ladelampen stadigvæk at lyse.
Index
153531: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 16:34:54) (svar på 153530)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Tak for svar begge

Jeg har både målt på pæren, samt byttet lidt rundt på pærene for at se om det gjorde en forskel. Generatoren burde være ok - jeg tog en fungerende 65amp generator ud for at erstatte med en 100amp - troede så at 100amp ikke virkede da ladelampen ikke lyste efter jeg havde byttet rundt, monterede derefter 65amp generatoren, stadig uden ladelampe.

Har forsøgt med voltmeteret at måle i punktet C230-5 (på kobberet hvor ledningerne er samlet) og her fik den ikke strøm.

Ikke heeeelt sikker på jeg forstår hvordan strømmen virker, og hvorfor lampen slukker når generatoren kører (sikkert noget med hvordan strømmen løber ift resistor og diode)

Da der ikke kommer strøm til dioden (som jeg har fundet i ledningsnettet) går jeg ikke ud fra at denne er gået...

Jeg har muligvis haft tænding på bilen mens jeg nussede med at skifte generatoren - dette kan have medført en kortvarig kortslutning, som jeg mistænker kan have udløst 'fejlen' hvor end den befinder sig...
Index
153532: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (03-05-2016 16:46:39) (svar på 153530)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.194.16)
Gætter på moderfartøjet er en Disco? Men setup`et virker på den måde- når der sættes tænding på, kommer der strøm til ladelampe, som får stel gennem rotor i generator- når der startes og generator forhåbentlig lader- så er der + på begge sider af ladelampe, som derfor så skal slukke. Den svage strøm fra ladelampe til rotor i generator, under opstart, laver for-magnetisering og ladning kan begynde, når der startes. Udu kan skyldes der ikke er gennemgang i omtalte diode eller ledning fra tændingslås er knækket. Generator kan snydes igang ved at sætte strøm til hvor brun/gul ledning er tilsluttet og på den måde kontrolleres om god. Ladelampe/pære skal være med anvist wattbestykning.
Index
153545: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (04-05-2016 09:35:58) (svar på 153532)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 91.142.136.254)
Hej Verner,

Tak, jeg tror jeg begynder at forstå hvordan strømmen løber. Fra folkeskole fysikken huske jeg at erindre at dioder har den karakteristika at de kun lader støm passer en vej, hvorfor det giver mening at det vel er den der 'lukker' når generatoren lader?

Da der er lys i forvarmer-lampen, som får hvid plus samme sted som ladelampen, er det måske ikke helt usandsynligt at det er dioden som er brændt af. Jeg må se om jeg ikke kan at udskifte denne - jeg har som sagt lokaliseret den, så mon ikke det er ned hos en elektronik-bix og se om de ikke kan levere en sådan løsdel..?

Kan man som en midlertid løsning - uden at ødelægge noget - give d+ en fast +, ved eksempelvis as lave en lus fra det brune ladelkabel/b+ på generatoren?
Index
153553: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Hjælp til strøm/ladeproblemer på 300tdi (04-05-2016 19:55:24) (svar på 153545)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.21.167)
En "lus" er kun nødvendig til at slå ladning igang og bør fjernes straks efter, da der ellers vil være fuld/max ladning fra generator konstant. Om det er af hensyn til følsom elektronik at der er omtalte diode ved jeg ikke, men der var ingen diode i tidligere generatorer, kan dog være som erstatning for den såkaldte vandrebeskyttelsdiode, der forhindrede strømspidser ved opstart. Vær opmærksom på en diode har en specifikation/ydeevne. Om diode er def. kan måles med gennemgangsmåler eller voltmeter med diodetester.