tilbage

Land Rover Forum  

Index
153652: Slør ved styrekugle (15-05-2016 11:56:39)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
Defender, TD5 foraksel, styrekugler, lejer, osv lige skiftet: intet lodret slør når jeg rokker i hjulet, vandret slør hvor hele "klumpen" kan rokkes lidt omkring styrekuglen. Hvad kan det mon være?
Index
153653: sv: Slør ved styrekugle (15-05-2016 12:39:53) (svar på 153652)
Jimmi Povlsen #7737, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.188.226)
Manglende opspænding af dine hjullejer?? Manglende spændeskive ind mod yderste hjulleje gør at du ikke kan spænde lejerne op.

Jimmi
Index
153654: sv: sv: Slør ved styrekugle (15-05-2016 13:17:58) (svar på 153653)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
Men det er ikke ude ved lejerne, det er omkring selve styrekuglen, hvor lejerne ikke har nogen indvirkning. Hvis det var lodret slør ville det være en skive der skulle tages ud ved øverste swivel pin. Men her er sløret kun på det vandrette plan.
Index
153675: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (16-05-2016 22:35:39) (svar på 153654)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.93.7)
Er det den udgave med railko-bøsninger, så er svaret "byt-til-nyt"
Index
153684: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (17-05-2016 19:05:47) (svar på 153675)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
Hej Verner, bøsningerne er nye. Har i dag haft den oppe og hænge hos mekanikeren. Der var en smule slør i bøsninger i den ene side, det blev strammet op, ellers intet at bemærke. Den hopper og danser stadig. Mvh Jakob
Index
153685: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (17-05-2016 20:19:33) (svar på 153684)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
Glemte at skrive at problemet er, at bilen indimellem ryster voldsomt i styretøjet, og sløret var det eneste unormale jeg kunne finde. Hjul er sporet og afbalanceret og alt burde være i orden.
Index
153696: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (18-05-2016 06:59:38) (svar på 153685)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Og det er ikke et kardankryds der driller ?

1270
Paw
Index
153698: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (18-05-2016 08:01:30) (svar på 153696)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
Hej Paw, det er jeg næsten sikker på det ikke er. Slip af gas og frigear ændrer ikke noget. Det ret underlige er, at de voldsomme rysteture kom efter jeg efterspændte hjullejerne, hvor der var lidt slup.Før jeg spændte dem op var der en lille smule at mærke i rattet, men ikke som nu.Og hele miseren er startet efter jeg skiftede klump, stikaksler/knokkelled, styrekugler (den store i hver side) og railko bøsninger. Mvh Jakob
Index
153704: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (18-05-2016 11:20:39) (svar på 153698)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 91.207.32.40)
Hej Jacob.
For mig lyder det mere som om at du nu har fjernet alt slør der før var rundt omkring i dit styrtøj. Derfor mærker du nu rystelserne direkte op i rattet, hvor de før ikke var at mærke pga. diverse slør.
Jeg ville få hjulene i ballance og kontrollere bøsninger ved styrtøjsdæmper og måske udskifte selve dæmperen også.
Mvh. Benny
Index
153705: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (18-05-2016 11:44:40) (svar på 153698)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Måske er det, som Benny skriver.

Men kan også mindes Jakob Geltzer oplevede "underlige ting" efter han havde skiftet til Britpart hjullejer.
Han endte med at skifte til andre lejer, og problemerne forsvandt.

(Frit efter min hukommelse)..

1270
Paw
Index
153706: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (18-05-2016 12:14:28) (svar på 153705)
Jakob Carlsen #5397, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 90.184.64.106)
Ok, jeg prøver afbalancering og styrdæmper. Mener du hjullejer eller Railko bøsninger/lejer, Paw? Jeg bruger Timken hjullejer,, men bøsningerne var Britpart.
Index
153708: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (18-05-2016 13:17:49) (svar på 153706)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Hjullejer..

1270
Paw
Index
153717: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (18-05-2016 21:51:59) (svar på 153708)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.194.8)
Kan tænkes lejering til hhv. railco i top og leje i bund ikke er presset på plads og nu rykker sig en bette smule hvergang der køres. Går ud fra fiberskiven i forb. med railcobøsn. er på plads. Hertil er kardanled i styreaksel fra rat til styrehus en investigation værd.
Index
153722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (19-05-2016 05:59:18) (svar på 153717)
ole reinholdt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.91.32.58)
Jeg ved godt de lyder skørt men har du prøver at bytte om på for og baghjul
havde en bil hvor det hjalp
det var en røsten som bare kom en gang i mellem


Mvh Ole
Index
153724: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (19-05-2016 09:03:20) (svar på 153722)
Thomas Asmussen #7880, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 46.32.50.186)
Det er vel ikke fordi den " vobler" dvs at hjulene får begyndt at ryste fra side til side i en selvforstærkende måde?Så er løsningen korrekt opspændt bøsninger / lejer og evt styretøjsdæmper.Hvis du tar så meget luft ud af hjulene så det lige kan ses de mangler luft og går tungt i styretøjet,så skulle problemet forsvinde.Dette er selvfølgeligt ikke en permanent løsning,kun en prøve!Jeg ved det fordi min gamle Jeep fra 1960 på østen militærdæk gerne vil gøre det hvis jeg har kørt over en ujævnhed .
Index
153738: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør ved styrekugle (19-05-2016 23:46:06) (svar på 153685)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)
Hej Jakob,
Jeg havde for 5-6 år siden lignende problemer med min RRC, ikke ligefrem "death wobble", men dog ret voldsomme rystelser. Efter at have været "hele turen igennem", skiftede jeg selve styrehuset (som var så slidt, at slør ikke kunne trimmes ud), og stillede pre-load igen, det hjalp. Det passer ikke med betragtninger om slør i "hele klumpen", som jo mere lyder som noget, der ikke er spændt rigtigt sammen?
Anyway, rigtig preload betyder rigtig meget for styrefornemmelsen og følsomheden for "huller i vejen". Husk at de 1-2 kg. der anbefales er uden de ydre pakninger med crom-kuglen, med alt monteret er 5-7 kg. mere rigtigt. Bare et skud...

Vink og blink
Bo