tilbage

Land Rover Forum  

Index
153880: USB stik i serie 1. (01-06-2016 10:52:18)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.107.82.206)
Hej
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor det ikke lykkes mig at sætte et USB stik til strøm i min Serie 1. Det stik der går i "cigarettænderen" bliver "brændt af" når jeg tænder for strømmen. Det virker i min 110" før, men virker ikke efter at det har været i 80". Skal køre til England slut juni og vil gerne ha´ lidt hjælp fra en GPS da jeg ikke ønsker at køre motorvej.
På forhånd tak
Verner
Index
153882: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 11:17:33) (svar på 153880)
Arnth Jørgensen #1851, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 92.243.249.23)
Kan det evt. være at + polen på batteriet er til stel?
Index
153883: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 12:09:56) (svar på 153880)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
Du må jo starte med at verificere at der er +12 V i bunden af cigartænder fatningen og stel på 'kappen'. Det gøres nemmest vha. et voltmeter/multimeter med tænding på bilen - antager, at strømmen afbrydes fra cigartænder, når tænding er afbrudt.

Det kan evt. også være at + og - er ombyttet i cigartænderen? Det er dog naturligvis ikke muligt, hvis den er stellet direkte til hullet, den er monteret i.

Har din USB-adapter overhovedet virket, mens den sad i Serie-bilen - eller døde den først, da bilen blev startet?? Man kunne måske forestille sig ladefejl og deraf følgende overspænding; evt. i form at spidser. Tror bare ikke, at det er særligt sandsynligt da det nok ville have udløst fejl andre steder i køretøjet.

/Jens
Index
153885: sv: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 12:37:23) (svar på 153883)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.107.82.206)
Tak for god råd og tanker, problemet løst. Der er i øvrigt ikke cigarettænder i en 1950, men et strømudtag.
Oprindeligt strømudtag var fejl forbundet plus var minus og omvendt, skulle nok lige have målt efter først! Tror den er klar til træf i England.

Tak Verner
4586
Index
153886: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 12:43:01) (svar på 153885)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 193.89.221.64)
God Tur ,-)

/Jens
Index
153889: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 19:35:19) (svar på 153885)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.140)
Det er ikke en fejl Verner. Serie I har plus til stel 🇬🇧🇬🇧
Index
153890: sv: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 19:43:03) (svar på 153889)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.20)
Medmindre bilen er blevet ompolet, har Serie I og II plus til stel. Hvornår Serie II fik minus til stel, ved jeg ikke, men en 1965 var stadig med plus til stel.
Index
153891: sv: sv: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 21:40:14) (svar på 153890)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.252)
Man overgik til negativ stel i april 1967. Det var samtidigt med at forlygterne kom ud i skærmene på de amerikanske modeller. På det europæiske og afrikanske marked blev lygterne først flyttet i 1970

Mlrh Claus
Index
153892: sv: sv: sv: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (01-06-2016 22:22:16) (svar på 153891)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det er ikke helt korrekt Kjøller.

Det er sandt at lygterne blev flyttet ud i skærmene på US-modellerne, men "Homemarket" fulgte efter i 1969

Fra Wikipædia:

"From February 1969 (home market), the headlamps moved into the wings on all models, and the sill panels were redesigned to be shallower a few months afterwards.

Og fra "the Dunsfold Collection"
"with the Suffix G models in April 1969 came a switch to wing-mounted headlights"

Når vi nu skal tælle nitter. :)

Mvh Niels

Index
153893: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (02-06-2016 00:26:05) (svar på 153892)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.140)
Ja, home market, det er korrekt. Med det "europæiske marked" mente jeg "the continental market"
Beklager....

Ivrigt lidt sjovt at "nittetællerne" ikke er enige med hinanden.... februar eller april

Man ændrede også frontgitter, ventilationsflaps og panelerne i de måneder.

Jeg er den glade ejer af en bog der kun er trykt i få tusinde eksemplare. Den indeholder oversigt over alle ændringer der blev foretaget på serie I og II måned for måned. Sjov læsning for nørder og nittetællerne

Claus

Index
153896: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (02-06-2016 08:44:23) (svar på 153893)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Hej Claus

Ja det er morsomt at nitte-tællerne ikke er enige. Jeg vil dog fastholde at briterne var de sidste til at få Land Rovere med lygterne i skærmene. Alt andet ville simpelthen være u-britisk. :)

Mvh Niels
Index
153894: sv: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (02-06-2016 07:36:41) (svar på 153889)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 2.107.82.206)
Endnu engang tak til alle for input. Claus, strømudtaget på en S1 er, som du ved, to stik, et sort og et rødt. Det røde var forbundet således at det var minus og det sorte var plus. Derfor skrev jeg at det var en fejl i strømudtaget. Fik lavet presenning til "rear tub" så jeg kan køre åben vogn og samtidigt beskytte mine ejendele på turen.Soft top og bøjler er dog med hvis det bliver rigtig slemt.
Index
153895: sv: sv: sv: sv: sv: USB stik i serie 1. (02-06-2016 07:39:08) (svar på 153894)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Åårh! Den er fed :-)