tilbage

Land Rover Forum  

Index
154358: freelander kobling (11-07-2016 21:44:25)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Jeg har en freelander 1,8 2000 - problemet er koblingen. Hvis jeg med møje og besvær for den i gear kobler den ikke ud, dvs den trækker selvom koblingen er tråd i bund. Bakgear er fuldstændig umulig. ALT vedrørende kobling er skiftet til nyt. Nogen der har forslag til løsning af problemet?
Ps. Er lige meldt ind, og har derfor ikke noget medl.nr. endnu :-)
Index
154359: sv: freelander kobling (11-07-2016 22:01:01) (svar på 154358)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Der mangler koblingsvæske... eller der sidder en luftlomme et sted i sysmet
Index
154360: sv: sv: freelander kobling (11-07-2016 22:13:31) (svar på 154359)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Har købt ny master/slave cylinder, så jo er en lukket enhed. Kan det lade sig gøre at lufte den ud så?
Index
154361: sv: sv: sv: freelander kobling (11-07-2016 22:29:07) (svar på 154360)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.117.203)
Nej den kan ikke udluftes. Beslaget til slavecylinderen, plejer at knække. Således at det giver efter ved udkobling, med dårlig/ingen udkobling til følge.
Index
154362: sv: sv: sv: sv: freelander kobling (11-07-2016 22:42:56) (svar på 154361)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Dette beslag er også skiftet.
Index
154367: sv: freelander kobling (12-07-2016 10:11:22) (svar på 154358)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 2.106.221.20)
Prøv at se her:
https://www.youtube.com/watch?v=1kMTDoih_zc

Han har de samme symptomer.

Index
154368: sv: sv: freelander kobling (12-07-2016 10:23:05) (svar på 154367)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Har set den ;-) - Men jeg har jo skiftet både beslag og cylinder. Er der nogen der på "fritidsbasis" tager ud og reparerer? Bor i Haderslev-området.
Index
154375: sv: sv: sv: freelander kobling (12-07-2016 13:08:09) (svar på 154368)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Master slave cylinderen er købt hos shop4autoparts i england. Nogen der har erfaring med dele derfra? Tænker på om den måske ikke virker...
Index
154377: sv: sv: sv: sv: freelander kobling (12-07-2016 13:51:39) (svar på 154375)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.189.85)
Kan være den klassiske fejl: at hovedcyld. er monteret skævt i forhold til koblingspedal, således aktiveringspinden sidder skævt for stemplet og får dette til at kæntre ved udkobling. Der er, på den baggrund udviklet et stykke værktøj til hjælp ved centrering af ovenstående, dog er LR-værksteder nok ikke tilbøjelig til udlån.
Kan selvfølgelig være det ny-indkøbte er def.
Bemærk- Land Rover-klubben/ mange medlemmer er på Facebook.
Index
154428: sv: freelander kobling (14-07-2016 02:18:25) (svar på 154358)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.136.90.119)
Hej Randi

Kan se der er lidt forvirring om hvilken aktiveringssystem der sidder på grisen.
1,8 og TD4 kører ikke med det samme system. (Videre kan TD4eren køre med 2 forskellige gearkasser)
Jeg går ud fra du kører med 1,8 benzin hvor hoved/rør/slavecylinder er en enhed som ikke kan udluftes?
På dette system sidder slavecylinderen heldigvis udenpå gearkassen.
Så start med at få en til at aktivere koblingspedalen, mens du iagttager, om cylinderen bevæger sig.
Index
154437: sv: sv: freelander kobling (14-07-2016 19:04:09) (svar på 154428)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Hej Anders. Det er korrekt det er et lukket system. Pinden i cylinderen presser på armen,når jeg kobler ud, men umiddelbart ikke nok. Hvis jeg med en tang presser armen 1 cm mere fremad, kobler den fint ud.
Index
154438: sv: sv: sv: freelander kobling (14-07-2016 20:06:04) (svar på 154437)
Anders Poulsen #6320, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 83.136.90.114)
Ok. Nu er jeg ikke lige i nærheden af en Freelander 1,8 benz.
Men på de fleste biler kan du justere hvor meget frigang du skal have på koblingspedalen. ( og hvor meget vandring den trykker på udrykkerarmen)
Prøv at kigge indvendig ved pedalen om du kan justere længden på den pind, der trykker på hovedcylinderen.
Men husk at du skal have lidt frigang, ellers er der fare for du ikke få koblet helt ud under kørsel med ødelagt kobling til følge.
Der er også den mulighed at udrykkerarmen er blevet deformeret. Er denne skiftet?
Eller at koblingspedalen ikke har fuld vandring.
Index
154439: sv: sv: sv: sv: freelander kobling (14-07-2016 21:32:16) (svar på 154438)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Der er ingen justeringsmuligheder, da pinden fra mastercylinderen, er klikket direkte på koblingspedalen. Udrykkerarmen er skiftet.
Index
154441: sv: sv: sv: sv: sv: freelander kobling (14-07-2016 22:49:30) (svar på 154439)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.91)
Helt så "sealed" kan koblingssystemet ikke være, da vores ven på vedlagte strip tapper forurenet koblingsvæske af via bund-/luftskrue; dog er system sikkert selvudluftende. Koblingsvæske skal jo skiftes med jævne mellemrum, ligesom bremsevæske skal.
Hvordan er koblingspedal at nedtræde? Kan den nedpresses med en finger et langt stykke? I så fald tyder det på luft i systemet. Eller der er anvendt forkerte dele.
Index
154445: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander kobling (15-07-2016 11:34:19) (svar på 154441)
randi jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.112.150.59)
Verner ; Jeg kan ikke se nogen vedlagt strip. Koblingen er meget blød det første lange stykke, vil give dig ret i det føles som luft. Men der er ingen udluftningsskrue på systemet.Nej til forkerte dele.
Index
154446: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander kobling (15-07-2016 12:43:43) (svar på 154445)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.188.62)
At koblingspedal går langt ned uden videre modstand, er det typiske tegn på luft i system jo, eller for lidt væske påfyldt. Kan tænkes låg på bremsecylinder slutter for tæt, så væske ikke kan løbe til, går ud fra det er aftageligt.
Prøv at udtage koblingscylinder og pres stempel helt i bund og på den måde få evt. luft ud.
Index
154447: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: freelander kobling (15-07-2016 12:54:00) (svar på 154446)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.188.62)
Ups, jeg mente selvfølgelig låg på koblings/hovedcylinder. (Det er tidligt på morgenen her på Sydsjælland)