tilbage

Land Rover Forum  

Index
154637: Slør i differentiale (14-08-2016 12:10:59)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.151.156)
Hej alle!

Jeg har lokaliseret lidt slør på min bagaksel - og jeg tror jeg ved hvor "klonk" lyden kommer fra.
Differentialet er vist ved at være slidt, og det hakker ved indkobling i 1-2-3 gear...

Er det et alm. job man kan lave i garagen, eller er det noget man skal lade sin mekaniker gøre?

Jeg kan ikke finde nogen tutorial, vejledning, how-to-do eller youtube-video på skife af et sallisbury differentiale - findes dette?

Håber I kan komme med et godt indspark til løsningen på problemet.

Vh Bjørn.
Index
154638: sv: Slør i differentiale (14-08-2016 12:19:53) (svar på 154637)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.151.156)
Kan jeg evt. købe hele klumpen, og "bare" bytte differentialet ud med et renoveret et?

Kræver dette specialværktøj at gøre?
Index
154639: sv: sv: Slør i differentiale (14-08-2016 13:01:25) (svar på 154638)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.211)
Et Salisbury diff kræver i princippet et værktøj som kan "presse" huset så diff'et kan tages ud.
Index
154640: sv: sv: sv: Slør i differentiale (14-08-2016 13:48:25) (svar på 154639)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.151.156)
Det lyder som et job man skal gøre når akslen er afmonteret og fri af bilen...:-(

Og iøvrigt ikke som et en-mands-job?!

Er der andre ting der er nødvendige redskaber for at gøre det?
Index
154641: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (14-08-2016 15:21:58) (svar på 154640)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.129)
Det kunne være interessant at vide hvilken bil det drejer sig om?

Hvis det er en 110" kan det også være kuglen i A-rammen på akslen der er problemet.

Det kan også være drivflangerne ude i navene der er slidt.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154643: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (14-08-2016 20:26:54) (svar på 154641)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.151.156)
Det er en 02' 110" med et stelnummer ikke lang fra tidspunktet hvor der blev skiftet til P38...

Har haft dækslet af differentialet og afmonteret kardan - der er slør mellem kronhjul og kardankoblingen.
Stikaksler og drivflanger er nok heller ikke helt nye længere, men det ser jeg som en mindre opgave end af skifte selve differentialet på bilen.

Er det bedre at købe en reserveaksel - renoverer den og bytte rundt ved lejlighed?
Index
154644: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 10:49:49) (svar på 154641)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.205.127.20)
Jeg har kontroleret A-rammen og kugleledet, men det er desværre ikke her problemet er.

Jeg kan se man kan bytte en salisbury aksel ud med en P38 fra en TD4 - så er det bare at finde sådan en aksel...
Index
154645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 11:03:40) (svar på 154644)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.171)
Hey
Hvis du skifter aksel, så vil jeg mene at du også skal have en længere kardan, da p38 diffet er kortere end sallisbury.
Har du tjekket dine stikakseler for slør ?
Index
154646: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 12:56:03) (svar på 154644)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Hej Bjørn

Kan du ikke prøve at oversætte din tekst.

En aksel fra en td4 ?? Er det ikke en Freelander?

En P38 aksel ? Fra en Range Rover P38?


og... skift af klumpen i et Salisbury bagtøj kræver specialværktøj !!


Mlrh Claus
Index
154647: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 13:55:48) (svar på 154646)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.129)
TD4 er formentlig en Puma Ford fra efter 2007.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154649: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 15:21:37) (svar på 154646)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.205.127.20)
Ja, jeg har faktisk allerede en FTC4198 kardan liggende passende til TD4/Puma som er lidt længere end den til salisburydiffen.

P38 - er den betegnelse jeg fik ved henvendelse til Ashcroft...De havde ombytninger liggende - bare ikke til en salisbury bagaksel.

Jeg vil helst ikke pille akslen af, men jeg kan ikke finde vejledning i skift af differentialet mens den er monterert på bilen.

Hvis jeg købte en anden (TD4) bagaksel, kunne jeg renoverer denne, for så at bytte om i én arbejdsgang. Jeg kan nemlig godt finde vejledning i skift af differentiale på en nyere bagaksel end en salisbury.

Giver det mening?
Index
154650: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 15:35:19) (svar på 154649)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Har du værkstedshåndbogen der omfatter din bil ?
Ellers kan den købes i Klubbutikken!
Index
154651: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 15:49:48) (svar på 154649)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.75)
Hej,

Der er en beskrivelse af service på Salisbury diff. på dette link.

http://lrch.nl/sites/default/files/Differentieel%20Salisbury.pdf

MLRH.
Kenneth
Index
154652: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 15:54:46) (svar på 154651)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.75)
Index
154654: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (15-08-2016 19:00:15) (svar på 154649)
Ole Rasmussen #2919, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.164.98.2)
Hvis sløret mellem kron og spidshjul ikke er alarmerende og lejerne samtidig er OK, så ville jeg ikke røre selve differentialet. jeg ville se på stikaksler og medbringere.

Man kan ikke skifte fra salisburry til Rover/P38. Akslerne er bygget forskelligt. Hvis man studere forakselen og bagakselen, så kan man se at diff-klumpen er en del af akslen på Salisburry-typen, mens den er boltet på på en Rover-aksel (Det gælder også på en senere bagaksel på en 110 med P38 diff).

Man kan selvfølgelig godt købe en td4 aksel (som har P38 diff) og så renovere den. Man kan sandsynligvis også få en der bare kan sættes på.

Hilsen
Ole
Index
154658: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Slør i differentiale (16-08-2016 11:40:31) (svar på 154654)
Bjørn Bach Kristensen #8440, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 37.205.127.20)
Tak for links til renovering af salisbury diff!
Det gør stadig ikke operationen mindre, jeg skal stadig have justeret belastning på lejer med sims og det er ikke noget jeg synes er særligt sjovt.

Jeg fandt en vejledning i skift af bagaksel (kun!) på en 300tdi med salisbury til en TD5/Puma bagaksel, hvor man så skifer kardan til FTC4198 for at kompencerer for længdeforskellen.
https://www.landroverexpedition.com/technical/replacing-a-300tdi-salisbury-axle-with-a-td5puma-110-rear-axle/

Vh Bjørn.