tilbage

Land Rover Forum  

Index
154700: Glatførekørsel (21-08-2016 22:20:19)
Andreas Mosegaard #9502, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.93.121)
Hejsa

Glatførekørsel: Ja, måske lidt tidligt, men da jeg har hørt lidt om at Defender 90" har en tendens til at slå ud med bagenden og snurre rundt i glatføre, tænker jeg på at tage et glatførekursus i egen bil inden vintertide, da jeg kun har haft den siden marts, hvor føret jo var fint, og gerne vil være forberedt, hvis der overhovet kommer noget der ligner glatte veje til vinter.

Jeg ved ikke om der tidligere har været arrangeret glatførekursus i klubregi, og om der er andre der kunne have interesse for det, og hvordan noget sådan i givet fald skulle arrangeres ?

Er der ellers nogen der har gode råd og vejledning om kørsel i sne, is og generelt vintervejr i Defender 90", så tager jeg gladeligt imod.


- Andreas Mosegaard
Defender 90" TD5
Index
154701: sv: Glatførekørsel (22-08-2016 00:40:50) (svar på 154700)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.116.36)
Det er uhyre vigtigt at du spærrer centerdifferentialet når det er glat.
Og en instruktionbog kan købes i klubbutikken.
Og så er rigtige vinterdæk det mest optimale valg om .......vinteren.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154702: sv: Glatførekørsel (22-08-2016 06:02:04) (svar på 154700)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Hold øje med de enkelte regioners program. Nogle udbyder glatførekursus, hvor du evt. kan deltage selvom du er fra en anden region.

Med en 4X4 skal du være mere forsigtig i glat føre end med en 2 hjuls trækker.

Men få fat i en instruktionsbog og gode vinterdæk.
Index
154703: sv: sv: Glatførekørsel (22-08-2016 11:55:43) (svar på 154702)
David Bjerregaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.161.137.64)
Keneth og Paul har sagt det hele. En bil uanset skal helst slippe bagenden først, gerne med tydelig (tidligt) varsling, ellers blir det for mange grøfte ture. Så din Defender opfører sig som den skal, i forhold til meget andet som man ser i grøfterne herop om vinteren.
En "legetime" på en sne/isglat p plads, med egen bil giver mere end adskillige kurser, og pengene er bedre brugt på ski ferie her i Tuddal!
Hilsen fra Norge:- David Bjerregaard.
Index
154704: sv: sv: sv: Glatførekørsel (22-08-2016 13:09:39) (svar på 154703)
Andreas Mosegaard #9502, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 212.10.93.121)
Tak for svar! Jeg holder øje med kalenderne og ser om der kommer noget på programmet. Og finder en P-plads hvor jeg kan lærer min bil lidt at kende, når der kommer noget sne/isglat vejr.
Index
154712: sv: sv: sv: Glatførekørsel (23-08-2016 22:12:05) (svar på 154703)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.183.233.96)
Helt uenig i udsagnet at bagenden skal slippe først (hvilket den nok gør) I min verden, skal de bedste dæk altid på baghjulene, sådan at bagenden slipper sidst (teori) Da alle biler er bygget til at ramme en forhindring med fronten og ikke sidelæns. Kroppen har også større chance hvis en evt. påkørsel sker lige på, fremfor at bilen kurrer sidelæns ind i eks. et træ.

Index
154713: sv: sv: sv: sv: Glatførekørsel (23-08-2016 22:38:03) (svar på 154712)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.55.59.129)
Personligt og på min bil, vil jeg have de gode dæk på forakslen, så er mulighederne for at styre og bremse bedre.

Og så kan jeg personligt, i min bil, bedre lide en baghjulsudskridning, end at bilen bare forsætter lige ud i et sving.

Men som altid, kør efter forholdene og kører du i grøften med 25km/t så har du kørt for stærkt.

Og selvom man har muligheden for at trække sig bedre i gennem sne/sjap føret, så bremser en gammel 88/109/90/110 bare meget dårligere end en moderne menneskebil, alene bare pga. vægten.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
154720: sv: Glatførekørsel (24-08-2016 15:33:54) (svar på 154700)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.192.96)
For nogle år tilbage deltog jeg i et glatførekursus arrangeret af reg. Sønderjylland, PauSe kom i dagens anledning på flottenheimer maner i en Discovery, jeg har desperat ledt efter film jeg optog dernede, for det var ret overraskende og meget spændende, der var andre der filmede også, det kan være de har lidt film fra den dag?

Stort set alle der ikke havde ABS blokerede på bagenden først, sjovt nok gerne venstre baghjul, og jeg skal da lige hilse og sige at sådan en 88/90" kommer rundt som en gammel bobbel i snevejr, selv om folk var klar over der ville ske noget, og var klar, var der en del der kom ud og køre lidt greenlaning på de omkringliggende grønne områder.

Jeg deltog i min 110" og var overrasket over både glatføre delen, men også hvordan bilen artede sig ved bremse undvige, og det hele foregår jo ved ret lave hastigheder, jeg ville ikke have en chance for at bibeholde kontrollen over situationen ved 80+

Jeg ville også meget gerne deltage i sådan et arrangement igen.

Og med hensyn til dæks placering er det jo sådan, at vidende sætter nye dæk bagerst, og bedre vidende sætter dem forrest ;-)

Og sidst, en af de ting jeg fejler mest på, jeg mærker ikke helt hvor glat det egentligt er når jeg sætter i gang, det er jo sjældent at hjulene fedter rundt, når så jeg kommer hen for enden af vejen og skal have hold på de 2½ tons igen, så opdager jeg hvis det er glat, så det er altid en god idé lige at "føle" lidt på vejen når man har fået sat i gang.

-
Jan