tilbage

Land Rover Forum  

Index
155458: 130'er vs. 110'er (09-11-2016 21:52:01)
Martin Mark Rasmussen #9582, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.185.177)
Hej,

Jeg er ved at kigge på min første Defender og har egentlig forestillet mig, at det skulle være en 110 Crew Cab, som så skulle pimpes lidt op til brug i sommerhuset og lidt let offroad med tiden. Ikke konkurrencer eller noget meget vildt.

Jeg er ikke lige faldet over en 110'er endnu, men jeg har set en 130 Crew Cab til en fornuftig pris (En 2005'er til 120k., som har gået 250k km). Er der nogen, som har nogle erfaringer med forskellen på de to modeller og hvad man evt. skal overveje grundigt, inden køb af en 130'er? (ud over det indlysende, at 130'eren har et længere lad, selvfølgelig).

NB: Den skal bruges til ren privatkørsel og på gule plader

Venlig hilsen
Martin (Medlemsnr. 9582)
Index
155459: sv: 130´er vs. 110´er (09-11-2016 22:09:07) (svar på 155458)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
En 110" er nok lidt mere anvendelig i bykørsel end en 130", men sidstnævnte ligger bare godt til vejen. Kræver lidt tilvænning pga den længere akselafstand. Klarer sig ikke så godt i vanskeligt terræn som 110", men almindelig offroad tager den i stiv arm.
Find ud af, hvad en 130" koster i vægtafgift + privat anvendelses afgift før du køber. Læg også mærke til, om 130" er registreret som mandskabsvogn eller varevogn. Mandskabsvogn må ikke anvendes privat.

En 130" er lidt mere blæret... om jeg så må skrive...
Index
155460: sv: sv: 130´er vs. 110´er (09-11-2016 22:19:45) (svar på 155459)
Martin Mark Rasmussen #9582, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.185.177)
Hej Paul,

Tak for hurtig respons. Det er denne her, jeg har kig på: http://www.biltorvet.dk/bil/land-rover/defender/2-5-122hk-msk-vogn-lad/932917

Så hvis man afregner momsen, er man vel fri til at benytte den privat, på papegøjeplader?

Ud fra billederne, årgang etc. er der så noget jeg bør være særlig opmærksom på ved netop denne bil?

Ja, jeg synes faktisk også, at 130'eren ser lidt mere potent ud, især hvis den lige bliver opgraderet lidt de rigtige steder :-)

Mvh
Martin
Index
155461: sv: sv: sv: 130´er vs. 110´er (09-11-2016 22:26:41) (svar på 155460)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Det er en mandskabsvogn til afhentning og kun til cvr-nummer. Bare du er opmærksom på det. Der skal betales registreringsafgift før du må anvende bilen privat! Momsen naturligvis også.

Men klart, det er en harmonisk bil med god plads inde som ude.

285.000 km hmmmmmm. Det kan være kritisk. Findes der en historie på bilen = fuld servicebog ?

I annoncen står, at den kører på benzin, hvilket jeg ikke tror...
Index
155462: sv: sv: sv: sv: 130´er vs. 110´er (09-11-2016 22:30:43) (svar på 155461)
Martin Mark Rasmussen #9582, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.185.177)
Good point, jeg har fået en pris på 120k inklusive moms og afgift. Jeg forhører mig lige vedr. service. Jeg kommer ikke til, at køre mange km pr. år, da det er en "fritidsbil", men jeg troede faktisk ikke at 285.000 km var et problem, hvis motoren ellers er plejet korrekt.

Jeg forhører mig lige vedr. begge dele, tak :-)
Mvh
Martin
Index
155463: sv: sv: sv: sv: sv: 130´er vs. 110´er (10-11-2016 08:38:13) (svar på 155462)
Jan Jeppesen #9031, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 85.27.216.33)
Nu kan det jo være svært med stand og lignende, men der er en grøn til salg på DLRK´s side på Facebook, det er en 2005 som så har rundet 350.000 km men til 65.000,- det giver jo lidt råderum.

Nu der alligevel ikke er garanti fra den forhandler hvor du har kigget, så står man jo lige godt/skidt i det.

Men som Poul skriver, husk at checke årlige afgifter da de godt kan stikke lidt af.

-
Jan
Index
155464: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 130´er vs. 110´er (10-11-2016 16:39:39) (svar på 155463)
Martin Mark Rasmussen #9582, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.185.177)
Hej Jan,

Ja, det må man sige, det ville give noget luft i budgettet :-)

Jeg har kig på denne her: http://www.guloggratis.dk/biler/erhvervsbiler/land-rover/defender/annonce/34015959-land-rover-defender-110-td5-double-cab

Den er ret meget i stil med det, som jeg har drømt om og så er det en 110
Index
155465: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 130´er vs. 110´er (10-11-2016 17:07:32) (svar på 155464)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Bilen ser fornuftig ud, prisen er lidt høj. max. 120.000 DKK. En 2004 i gennemrepareret stand er lige blevet solgt /har været til salg for 130.000 og den var bare flot. Uden rust i rammen eller dørene.
Index
155466: sv: 130´er vs. 110´er (10-11-2016 18:41:22) (svar på 155458)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.125.155)
Du er med på at du ikke kan bruge bagsæderne?
Index
155467: sv: sv: 130´er vs. 110´er (10-11-2016 19:20:13) (svar på 155466)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Han kan, men han må ikke ;-))

Der findes 110" dbcap på hvide plader, dvs. indreg. som personbil. Det er nok ikke aktuelt i denne tråd.
Index
155469: sv: sv: sv: 130´er vs. 110´er (10-11-2016 22:36:51) (svar på 155467)
Martin Mark Rasmussen #9582, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.167.185.177)
Ja, jeg er helt med på, at det kun er forsæderne :-)

Jeg prøvekørte en 130'er i går, den bliver simpelthen for stor, længden er et problem ift. parkering, idet den skal holde i parkeringshus. Og så er der jo det dér med offroad-egenskaber, hvis man skulle gå hen og blive lidt bidt af det.

Så jeg må jagte en 110'er, jeg har allerede fået et par henvendelser her via DLRK, så det skal nok lykkes. Tak for input!

Mvh
Martin
Index
155470: sv: sv: sv: sv: 130´er vs. 110´er (10-11-2016 23:37:31) (svar på 155469)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.81)
"I dont make the rules" men for at en 130" kan indregistreres til privatanvendelse, skal sæder i "kassen" fjernes, ruder samme sted skal blokeres, så de ikke kan åbnes og der skal være varerumsadskillelse lige bag ved førersæde.
Som du sikkert har bemærket, så er koblingspedal stram på Td5, der er ikke meget at gøre ved det; har lige været en tråd desangående. Oliefyr ell. elektrisk motorvarmer er også en god ting at have i en Td5, da opvarmning af motor ellers tager en krig. Har du kik på en tidlig Td5, så kik på multistik til ECUen, den elektroniske styreboks, der sidder under passagerersæde, der kan være sivet olie langs ledninger og ind i ECUen og forstyrre denne. Hertil er Td5 meget rustudsat, et plus er, hvis den tidligere har været undervognsbehandlet.
Husk DLRK har en fordelagtig forsikring; kik på Hovedsiden under "Klubbens Forsikringsordning" Mht. vægtafgift, så kik på www.nysynet.dk og klik på vægtafgift mv. Held og lykke.