tilbage

Land Rover Forum  

Index
155504: Generator i defender (15-11-2016 19:04:48)
Kasper Højberg #9091, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.15.164)
Er der nogen der kan oplyse mig, hvor meget en generator i en 110 fra 1989 ( turbo diesel ) skal lade med ? Min lader med 13,8 volt.
Jeg havde lidt start problemer i sidste uge da det var koldt. Mit batteri er ikke 100%. Men enden jeg køber et nyt, vil jeg lige være sikker på at generatoren er ok.
Kasper
Index
155505: sv: Generator i defender (15-11-2016 19:33:03) (svar på 155504)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Ladespænding skal ligge mellem 13,6 og 14,7 v....

Her er noget læsestof om emnet:


http://horsevad.dk/landrover/Fejlfinding_paa_generator_batterier_og_ladesystem.pdf
Index
155506: sv: sv: Generator i defender (15-11-2016 20:29:59) (svar på 155505)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.84)
Spændingen i elanlægget skulle helst ligge på 14.2-14.5V. med motor i tomgang og minimal belastning og ok batteri. Du kan teste generator ved at tænde alt forbrug- lygter- blæser - katastrofeblink- viskere - evt. varme i bagrude- osv og her skulle spændingen ikke falde nævneværdigt ved let forhøjet tomgang. Stop så motor og se om spænding i anlæg, batteri falder under 12-13V efter nogle minutter, stadig med alt tændt og tænding sat til. Evt aftag strøm til indsprøjtningspumpe, den hvide ledning med sort stribe, kør så med starter og se om spænding falder under 10V. i så fald ret opmærksomhed mod batteri.
Index
155518: sv: sv: sv: Generator i defender (16-11-2016 13:09:42) (svar på 155506)
Kasper Højberg #9091, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.125.32)
Mange tak for jeres svar. Det bliver nok til en generator og batteri. Er der en generator i kan anfalde med hensyn til ydelse og mærke
Index
155519: sv: sv: sv: sv: Generator i defender (16-11-2016 13:53:32) (svar på 155518)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Jeg skiftede min OneTens standard generator ud med en 120 A, som jeg købte hos Meldgaard i Herning. DA1195 er r-dels#
Index
155528: sv: sv: sv: sv: sv: Generator i defender (16-11-2016 21:07:07) (svar på 155519)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.255)
Aehh. mindre (end 120amp) kan nu nok gøre det, prøv at høre hos en lokal maskinhandler, om han ikke har en 65Amp. der passer eller evt P-Lindberg eller Williams eller 4WD. Mht. batteri har jeg, indtil videre i altfald, god erfaring med et 95amp. stop-startbatteri fra Biltema, der er hurtig til at lade sig oplade, da jeg oftest kører korte ture. Lader dog gerne på det en gang hver/hver anden måned, så holder det længere. Bilen er en Td5.
Index
155531: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator i defender (16-11-2016 21:24:35) (svar på 155528)
Kasper Højberg #9091, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.125.32)
Endnu en gang tak for jeres svar. Jeg er ved at lære min nye bil at kende,jeg har haft den i en måneds tid. Jeg havde en LW før, selv om at bussen er lidt mere moderne så er el problemer olielæk osv da velkendt 😄🤔 Jeg køre også mest små ture, så den skulle gerne have den optimale løsning til det
Index
155534: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator i defender (16-11-2016 21:46:36) (svar på 155531)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.255)
Ups, glemte lige at nævne Bertelsen i Sjelle som generator-leverandør. Bor i din region, hos Bertelsen går man "Sjellent" galt i byen C);O)
Index
155535: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator i defender (17-11-2016 05:38:27) (svar på 155531)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
For mange små ture kan tage livet af en dieselmaskine. De skal helst blive gennemvarme før de standses igen. Her i den kolde tid er det tilrådeligt, med en kølerkappe, så motoren bliver varm hurtigt! Nogen flotter sig med et oliefyr! Det bruger strøm og derfor er en kraftig generator lige sagen for hurtig batteriopladning!
Index
155545: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Generator i defender (17-11-2016 23:26:57) (svar på 155535)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.187.17)
Jowist Bedste HB-medlem, der er som bekendt noget ved alting, uden det nødvendigvis er alting der er noget ved; det med kølerkappe regner jeg som et levn fra da biler havde thermosiphon-køling uden pumpe og termostat, har i stedet fjernet blæsermølle for vinterhalvåret på egen Td5, så bruges der ikke power på at drive den rundt. Hertil er oliefyr nærmest et must på Td5, min er ingen undtagelse, bruges året rundt. Har en tommelfingerregel mht. størrelse af generator- 1 til max. 2 målt i amp. eks. generator på 65Amp. til max. 130amp. batteri, gerne mindre- 1 til 1 på nyere biler med meget elektronik og eks. elektrisk fødepumpe. Og nuvel, et oliefyr bruger strøm, ca. 40Watt plus xx hvis bilens kabineblæser er tilkoblet, men til gengæld er motoren jo varmet op, så starter bruger mindre strøm på at drive den rundt, hertil spares strøm til gløderør på diesel, så no panic hvad det angår.