tilbage

Land Rover Forum  

155563: 14cux expert søges (20-11-2016 19:39:54)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.181.75.212)
hej med jer

jeg har et problem med min 3.9, nemlig at de har en tendens til gå i en slags selvsing i tomgang, hvor den står og jagter tomgangen for til sidst at gå ud.
problemet opstår KUN når motoren er varm. ligeledes kan den finde på at holde tomgangen meget højt omkring de 1500rpm når man stopper for rødt.

der er ingen problemer med koldstart og når motoren er kold står den også fint i tomgang. ved start går den op på ca 2000rpm og står der i et par sekunder inden den falder til ca 1000rpm.

motoren er nyrenoveret og tændingen står på 8 grader btdc, steppermotoren er helt ny og jeg har forgæves søgt efter vacuum lækager og fandt ingen.
throttle potmeteret står til 4% direct reading ved lukket spæld og motoren forsøger også at gå i idle mode, men når aldrig ned på sit mål på de 700rpm tomgang.

jeg har prøvet at indstille baseidle, men kan ikke få den til at gå jævnt under de ca 900rpm.

så jeg er lidt løbet tør for ideer, næste skridt ville være at prøve at eliminere lambda sensorere idet jeg synes de virker en smule mystiske.

men er der nogen her der har virkeligt meget forstand på 14cux eller kender en på sjælland der har?
155568: sv: 14cux expert søges (20-11-2016 23:55:58) (svar på 155563)
Ole Grønlund #9195, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.170.157)
Undskyld mig, men hvad i alverden betyder 14cux expert??????
ja, jeg er "kun" ejer og bruger af en Land Rover Discovery 3 tdv6 HSE med bagsæder.
Det er mit daglige arbejds køretøj.
Længere kunne det ikke række til for mit vedkommende.
Nu kan jeg så læse at Jacob Gelzer har et problem med en 3.9, hvad er en 3,9???---- Er det en Land Rover??
Undskyld mig Gelzer, men vil du ikke lige forklare os udenforstående, hvad det er for et problem du har. Er det noget med en bil???

Måske er dette her indlæg helt hen i hampen.
I såfald undskylder jeg mange gange min uvidenhed udi det interne Land Rover sprog. Men jeg er dybt forundret over hvorledes man kan skrive. Ja-- jeg kan udmærket godt se at jeg er koblet af her, hvis jeg er den eneste som ikke forstår et muk af det problem med den 3.9, det må da være en bil ikk???




155569: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 01:17:14) (svar på 155568)
Bill Jacobsen #7830, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.73.76.254)
Ja hvis du ikke ved hvad en 3.9 (3,9liters V8 motor) er, så kan du nok heller ikke svare på Jacobs spørgsmål. Skulle du alligevel være nysgerrig så kan du jo altid søge på nettet skriv ”14cux” i google så kommer denne side frem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lucas_14CUX
Så med eller uden bagsæder behøver du ikke at være ude i hampen.
Mvh. BIll 7830
155570: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 07:08:43) (svar på 155568)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.134)
Hvis man er 14cux expert så ved man hvad jeg snakker om.
14cux er insprøjtningssystemet på rover 3.9 og 4.2 liter motorer
155571: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 07:30:03) (svar på 155570)
Ole Grønlund #9195, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 188.176.170.157)
Hihi, Ok, regnede også med at det var en V8 men mailen var bare så kryptisk skrevet.
Hilsen Ole
155573: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 08:45:40) (svar på 155568)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Jeg kan udmærket følge din tanke, Ole - og jeg vil da også opfordre til, at der skrives lidt mere brugervenligt, så også dem, der ikke er fuld befaren ud i V8 kan følge lidt med.

Men V8-folket kan altid lidt mere end vi almindelige dødelige med vore små maskiner:


Du er nødt til at se med fingerne om slangen er faldet af.


155574: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 09:06:19) (svar på 155573)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.181.75.212)
den nævnte slange er desværre tjekket 20 gange og alle slanger sidder som de skal, det er ikke en vacuum lækage en sådan ville også give udtryk ved kold motor hvilket den ikke gør, så det er noget der kommer når den bliver varm og skal regulere mere magert,

mht brugervenlighed kan jeg kun henvise til at alle der ved noget om v8 insprøjtning er ikke i tivl om hvad jeg mener, så i må meget undskylde hvis hele klubben ikke er blevet indført i hvad et 14cux system er, men jeg er heller ikke ude på at skrive til hele klubben men derimod kun dem der rent faktisk har forstand på det her system.
155576: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 10:57:28) (svar på 155574)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.98)
Hej Jacob

Hvis det er nogen trøst, så var jeg ikke i tvivl om hvad du mente - og heller ikke i tvivl om din fortvivlelse :)

Har du prøver med en "ikke-lambda-korrigerende" modstand på din 14CUX ? Det kan også være selve 14CUX'en som er stået delvist af.

Har du prøvet med flere stepper motorer end én ? - jeg har været ude for at en helt ny ikke har virket efter hensigten.
155578: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 13:38:46) (svar på 155576)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.181.75.212)
ja jeg har 2 steppermotorer og de reagerer desværre 100% ens.
kølevandssensoren er egentlig meget troværdig den måler det samme som udenomstemperatur ved kold og stiger sideløbene med bilens eksterne instrument som jo har sin egen sensor.
fuel temperatur sensoren er jeg lidt mere usikker på, men ved ikke helt hvor meget den har at sige ved tomgang.
155579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 14:07:29) (svar på 155578)
Mads Bak Petersen #5391, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.179.235.60)
155581: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 14:39:36) (svar på 155579)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.181.75.212)
sådan en har jeg allerede ;)
155587: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 21:40:41) (svar på 155581)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.63.237.146)

Hej Jacob,
hvis du allerede har Rovergauge er du jo godt på vej. Jeg er ikke ekspert i 14cux, men har også kæmpet lidt med systemet (og har også Rovergauge).
Når jeg læser din beskrivelse, tænker jeg to muligheder:
1) Du skriver at du har prøvet to forskellige steppermotorer, og de virker éns (lige dårligt). Har du renset hullet, som stemplet går ind i - jeg havde samme problem, med at tomgangen "hang" ved varm motor, og at den andre gange staller. Gammel oliesnask i manifolden bliver klæbrigt, når motoren er varm. Vatpinde med bremserens ind i hullet kunne fjerne uhyggeligt meget snask på min motor. Hvad siger Rovergauge om steppermotoren, kan du se værdien ændre sig (at den prøver at regulere tomgangen ned?).
2) Du skriver at din tomgang er 2000 o/min ved start og falder så til 1000 o/min (ved kold motor). De 2000 ved start er lidt højt, men ok - derimod burde den falde til 7-800 ret hurtigt (under et minut ved de temperaturer vi har nu). Du skriver "jeg har prøvet at indstille baseidle, men kan ikke få den til at gå jævnt under de ca 900rpm"
og det er lidt underligt. Min godt slidte 3.9 går fint på ca 750 omdrejninger i tomgang. Hvis det er en nyrenoveret motor, har du så prøvet at stille base idle præcis efter bogen? 14cux´en har jo ligesom nogle justeringshåndtag, den kan trække i, så at sige, nemlig steppermotoren og benzinblandingen, men hvis grundindstillingen ikke er i orden, kommer man udover de grænser den har for justering.

RRC hilsen
Bo
155601: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (22-11-2016 22:05:00) (svar på 155587)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.59.173.253)
Har nu kørt en 30 km efter jeg stoppede en 470ohm modstand i tune-porten. (Svarende til Green tune).
Og den er stadig lidt forvirret mht niveauet for tomgang men det tilskriver jeg måske lidt Speed sensoren som pt mangler.
Og co er sikkert helt forkert (havde ikke lige en måler ved hånden).
Men umiddelbart er tomgangen blevet 10.000 gange bedre. Den idler nu stabilt ved 800rpm. Og går ikke længere ud ved stop. Den kan endda redde sig selv fra en dårlig udkobling.
Så lige nu er jeg tilbøjelig til at give lambda sensorerne skylden for den underlige tomgang.
Næste skridt er at stille tændingen lidt fem for at se om jeg ikke ka få den til at gå lidt mere kønt. Og så skal jeg ha fundet ud af noget med Speed sensor kontra mekanisk speedometer. Hvad har i andre gjort der?
155604: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (23-11-2016 15:59:51) (svar på 155601)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.58.248.154)
Hej Jacob,
Det er da et stort skridt fremad. Med den "grønne" modstand kører styringen "open loop" altså uden feedback fra lambdasensorer, så det kunne tyde på at de er slidt op. Med hensyn til CO tror jeg ikke du skal være bekymret, da open loop programmet er noget mere "magert" end kat-programmet (i kat-programmet regner styringen jo med, at der bliver brændt noget CO af i katalysatorerne). CO i open loop kan iøvrigt justeres med en unbraco-skrue på MAF´en, men tag nu hellere ét problem ad gangen...
Ang. speed sensor, så har du brug for et 12V puls signal "0-12V six times per revolution". Speed sensoren er drevet af et kabeltræk fra automatgearkassen, men det lyder som om du har manuel kasse?

RRC hilsen
Bo
155611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (24-11-2016 13:26:00) (svar på 155604)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
ja jeg har en manual kasse på, og der er indsat korrekt modstand, så motorstyringen også ved det.
såvidt jeg har forstået skal man justere maf'en ned fra 1.88 hvis mn kører uden lambda (lige nu kan jeg se at rovergauge siger at maf voltage er 1.88v som den jo også bør være på et cat system), men jeg må lige låne en co tester før jeg roder med det.

jeg har en speedsensor fra den discovery som motoren blev hentet fra, men den tillader jo ikke at jeg bruger mit originale defender speedometer, idet disco sensoren blokerer hullet i gearkassen. kabeltrækmodellen fra RRcer også en mulighed men der kommer jeg til at mangle kablet fra sensoren op til speedometret idet dette ikke passer fra en rrc.

måske man kunne "snyde" motorstyringen med en universal sensor på kardanen eller noget, et nyt digitalt speedometer er jo også lidt pebret i pris.
155681: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (28-11-2016 18:56:57) (svar på 155611)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.206.218)
Du behøver ikke at have en speed sensor. Når din ECU registrerer at den mangler, bruger den stilling på speeder sensor til at skifte tilstand til "idle". Den skifter til "idle=on" hvis signalet kommer under 5%, ved 5% eller derover skifter den til "idle=off".
155580: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 14:25:35) (svar på 155578)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.188.81)
Fuel- benzintemp-måler har samme karakteristik som kølevandssensor---- hvis de da ikke ligefrem er ens.
155582: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 17:30:37) (svar på 155578)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.98)
Jeg har måske en ekstra 14CUX du kan teste med - hvis det kunne være interessant ? Jeg bor ved Køge.
155583: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 18:14:57) (svar på 155582)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.181.75.212)
en ecu eller et komplet system?
ku godt mistænke at noget af det her bliver noget med at bytte komponenter ud og se hvad der sker
155588: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (22-11-2016 07:15:58) (svar på 155583)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.98)
Jeg mener jeg stadig har en ECU og måske en MAF eller to liggende, som jeg ved med sikkerhed virker - jeg anvender ikke længere selv 14CUX på min RRC :)
155589: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (22-11-2016 07:49:33) (svar på 155588)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
det ku godt blive interessant, ku godt tænke mig at verificere at min maf virker rigtigt, selvom det nu ikke ser helt skævt ud på data,
evt skriv til mig på 20607305 så finder vi ud af noget.
155670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 14cux expert søges (28-11-2016 11:21:05) (svar på 155589)
Allan Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.106.113.179)
Jeg følger lige med Jacob.
har lige lagt en 3.9 2000 disco i en 110, den kører fint, men synes også den bøvser lidt, går højt i tomgang, kan se der er flere herinde der har gode erfaringer med disse 3.9, og vil gerne byde ind med erfaringer som de kommer, har intet gjort på min andet end lagt den i med motor styrings ledningsnet, den starter og går meget lavt, indtil den hæver tomgangen, men ellers går den godt synes jeg. jeg har jo bare ingen ide om alle de fejl du beskriver med speedokabel osv også er gældende på min får dette har jeg overhovedet ikke taget hensyn til. jeg står gerne til rådighed hvis jeg kan bidrage med noget.

Mvh Allan
155572: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 08:24:40) (svar på 155563)
Peter Struntze #2005, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.98.103.160)
Hej Jacob

Har før oplevet at vacum slangen der sidder bag på indsugningsmanifolden har været faldet af - det giver nogle meget mærkelige symtomer.

Du er nødt til at se med fingerne om slangen er faldet af.

Håber det kan være et sådan lille quick fix

Hilsen
Struntze
155577: sv: sv: 14cux expert søges (21-11-2016 12:52:12) (svar på 155572)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.184.164)
Jow Ole, insider-viden, 14cux var navnet på styreboxen i 3.9 eller 3947ccm V8 i halvfemserne i Range Rover Classic og i Disco 1ere med benzinindsprøjtning. Systemet blev kaldt Hot-wire med reference til opspændt tynd platintråd i luftmassemåleren i indsugningen, der målte den indsugede lufts temperatur hvorefter styreboxen (blandt andet) justerede benzin/luftblanding. Statistisk set er det en def. kølevands-temperaturmåler, det er den oftest forekommende fejl; aftag stikket til denne og mål om der er ca. 5000ohm mellem polerne ved kold motor, ca. 6-10gr. Men def Lambda-sonde, eller ilt-sensor som englænderne mere korrekt kalder den, er også et bud.