tilbage

Land Rover Forum  

155643: 109 Slll bremser dårligt. (26-11-2016 23:10:11)
Thyge Hvas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.249.157)
Hej.

Min 109 Slll bremser meget dårligt. Den har nye tromler, stempler, bakker og rørføring. Jeg skal pumpe pedalen 2-3 gange før den kan bremse. Der er ikke luft i systemet. Pedalen ryger i bund første gang og bliver hård efter 2-3 pump.
Mvh.
155644: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 07:36:20) (svar på 155643)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
For det første, STOP al kørsel indtil problemet er fixet,
Hvor ved du fra at der ikke er luft i?
Er bakkerne justeret korrekt?
Slangerne iorden?
Hovedcylinderen iorden?
Har du erfaring med bremse reparation?
155647: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 07:57:48) (svar på 155644)
Thyge Hvas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.249.157)
Bremserne er udluftet ved at sende en ret stor mængde bremsevæske igennem hver luftskrue. Det er gjort flere gange da der var mistanke om luft. Slangerne er alle nye. Bremserne er udskiftet i samarbejde med en mekaniker/mekanikere. Jeg har ikke skiftet hovedcylinder så denne kender jeg ikke standen på. Jeg går ud fra alt er samlet og justeret korrekt.
155648: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 08:01:23) (svar på 155647)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.150.175)
Kan det være, at fjederne til bremsebakkerne er vendt forkert ?
155649: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 08:10:37) (svar på 155647)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Hvis du skal pumpe, så er der luft i, defekt(e) cylindre, slanger eller bakker der ikke er justeret korrekt ud.
Det kan også være mitch-match af dele der ikke passer sammen, men mit bud står i første sætning!
I må på den igen. Brug manualen. Den er frit tilgængelig på nettet hvis i ikke tilfældigvis har en Dansk værkstedsmanual i papir😜
155650: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 08:15:37) (svar på 155649)
Thyge Hvas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.249.157)
Mistanken ligger på hovedcylinderen. Alt andet er skiftet og justeret. Bilen har stået stille i 24 år og pedalen har været trådt helt i bund med gamle defekte bremser.
155651: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 08:36:53) (svar på 155650)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Slangeklemme på de 3 slanger - så skal pedalen være HÅRD!
155652: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 08:45:42) (svar på 155650)
Steen Hansen #7885, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 5.103.207.117)
Hvor står bilen, der er helt sikkert en serie mand i nærheden der har lyst til at kikke med
155653: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 08:54:15) (svar på 155652)
Thyge Hvas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.249.157)
Den står i Østjylland. Hammel-Hadsten-Hinnerup
Mvh.
155655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 10:06:10) (svar på 155653)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.164.62.144)
Hej, har selv haft samme problem ved min serie 3,

Kunne ikke få luften ud af systemet, men løste det ved at pumpe 4-6 gange med

pedalen,og når den så var hård, holde den der, og så sætte en tilpasset stok i

klemme mellem pedal og sædekasse, og lade bilen stå sådan til næste dag, så var p

problemet løst,og har ikke været der siden. Vh Gert
155656: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 10:21:38) (svar på 155653)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Et tip er, at alle 4 bakker på bagakslen er forskellige.

Det er justertappen i bakken der sidder forskelligt, så man ikke kan justere bakkerne ordentligt hvis de er monteret forkert.
Hvis du kigger på ankerpladen så kan du se justerskruerne sidder i forskellig højde, de skal selvfølgelig passe med tapperne på bakkerne.

Mvh
Kenneth Poulsen
155657: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 10:55:40) (svar på 155656)
Thyge Hvas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.249.157)
Det skal måske lige siges det er en årgang 81 med bremseforstærker koblet til indsugningen.
155658: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 12:22:38) (svar på 155657)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
4 hjulcylindre foran?
155659: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 13:58:33) (svar på 155658)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.117.251)
Hvis det er en 109" fra -80 hR den helt sikkert 4 cylindere foran.

Vacumsystemet har ikke noget at gøre med problemet, det kan dog anbefales at montere en remtrukket Pierburg vacumpumpe, så er der godt vacum hele tiden.
Mvh
Kenneth Poulsen
155661: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 16:30:30) (svar på 155659)
Thyge Hvas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.249.157)
Der er 2 dobbeltvirkende i hver tromle. Giver det mening?
155662: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (27-11-2016 16:45:04) (svar på 155661)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Det er nu enkeltvirkende, men vi er med på hvad du mener😂
Tjek tidligere nævnte forslag.
Maglendr Justering og udluftning plejer at være årsagen.
155666: sv: 109 Slll bremser dårligt. (28-11-2016 01:28:28) (svar på 155643)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.201)
Hej Thyge,

Havde lignende problem på en 109 for et par år siden. Jeg havde også prøvet at lufte ud efter jeg havde skiftet bakker og stempler, men lige lidt hjalp det.

Tricket var at stemplerne skulle være komprimerede ved udluftningen. Jeg brugte en skruetvinge til at presse stemplerne sammen mens jeg foretog udluftningsmanøvren hjul for hjul (startende med det 'fjerneste' hjul i systemet)

Håber det kan hjælpe

Mvh

155667: sv: 109 Slll bremser dårligt. (28-11-2016 08:58:19) (svar på 155643)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
1. Hvis den har stået stille i 24 år ville jeg i det mindste skifte gummidelene i hovedcylingeren, men ville nok sælge nogle tomme flasker og købe en ny i en ordenlig kvalitet.

2. Udluftning af bremser på en 109" kan få store stærke mænd til at græde som piskede børn.....
Tricket er, at afmontere tromlerne på de hjul der ikke er under udluftning, og presse bakkerne sammen med en skruetvinge. Nu kan du lufte de fjerde hjul ud. Start med højre bagerste da det er længst væk fra hovedcylinger og væskebeholder.

mlrh Claus
155668: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (28-11-2016 09:42:18) (svar på 155667)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Jeg vil nu sige til pkt 2 i Claus´ ellers fine beskrivelse, at hvis alle cylindre er blevet skiftet, så skal NETOP alle cylindre presses ind. Eller sagt på en anden måde, at på ALLE cylindre der er skiftet, skal stemplerne trykkes helt ind i cylindrene ved udluftning. Jeg ved godt at der står noget andet i værkstedsmanualen og at andre kan udlufte UDEN skruetvingetricket, men det virker nu fint for mig HVER gang. Herefter er det vigtigt at få justeret bakkerne HELT ud til tromlerne, så der bliver så lidt volume som muligt, der skal fyldes ud fra hovedcylinderen ved bremsning.
24års stilstand er skutte godt for noget, så som Claus siger - tjek lige hovedcylinderen også.
155669: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (28-11-2016 09:47:20) (svar på 155667)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Det kan ganske rigtigt være helvede på jord at udlufte serie-bremser. Og dog. Hvis det hele er i orden, så burde det faktisk ikke være så slemt. Men som den gode Kjøller er inde på, hvis den har stået stille i 24 år, så er gummiet nok blevet hårdt.

Af personlig dyrekøbt erfaring må jeg også give Kenneth Poulsen ret. Juster-sneglene bliver alt for ofte overset. For ikke at tale om de "anker-bolte" på bagbremserne hvor bakkerne hviler. De skal sidde fast! Er en af dem lidt løse, så har du samme effekt som ved luft i systemet.

Og så må jeg altså sige at med nye cylindre, både hoved og slave, og nye justersnegle, der passer og bakker der er monteret korrekt og anker-bolte der sidder fast, så er det altså ingen udfordring at udlufte bremserne. Også uden at slagte en gummihøne en måneløs nat, og alle de andre voodoo-tricks man ind i mellem hører om. :)

Mvh Niels
155672: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (28-11-2016 13:59:10) (svar på 155669)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.186.51)
æææeeehhh, hvad var det lige Blaise Pascal skrev for et par hundrede år siden? "Når et legeme nedsænkes i en væske, fortrænger det lige så meget som ---- ja, hvormeget er det lige det fortrænger? Når der kan pumpes op, kan det jo ikke have noget med manglende udluftning at gøre. Jeg ville nok koncentrere mig om bagakslen, går ud fra det er en Salisbury, som monteret ab werk. Som tidligere omtalt, en pind i passende længde mellem oppumpet og nedtrådt bremsepedal og sædekasse, bruger selv en gasstøddæmper, herefter strammes justerbolte i ankerplade på bagaksel ud til kontakt og så 1/8 omgang baglæns, kan blive nødvendigt med flere forsøg. Kan der ikke skabes kontakt mellem justerbolts snegl og post på bremsebakke, kan det skyldes bremsebakker er monteret forkert, har dog også oplevet det har været nødvendigt at presse en passende møtrik ind over post og give den en hæfteklat med et svejseværk, god fornøjelse.
155686: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (29-11-2016 18:48:08) (svar på 155672)
Thyge Hvas (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 178.157.249.157)
Forvirret.
155691: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (29-11-2016 23:14:34) (svar på 155686)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.199)
Godt, så start med pkt 1. Tjek hovedcylinderen som tidl beskrevet. Meld tilbage med svaret!
155696: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (30-11-2016 11:09:33) (svar på 155672)
Jens Eggertsen #8005, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 86.52.56.22)
Når et legme nedsænkes i en væske. modtager dette en opdrift der er lig med vægten af den fortrængte væskemængde.
Dette legme fortrænger samme volume som dettes egen volume.
Ovenstående fremsiges med et stort smil samtidig med man lige tager et antal englehop for lige at skærpe sanserne.
Bremser jo tak det er en sand videnskab, så god fornøjelse.
MVH Jens Med en Slll i depot.
155697: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (30-11-2016 13:52:41) (svar på 155696)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 91.195.58.208)
øh, Jens er det ikke Archimeds lov, og ikke Blaise Pascal? :)

Så er der Murphys lov: Når et legeme nedsænkes i vand, så ringer telefonen. :D

Anyway, kan godt forstå hvis Thyge er forvirret. Glem Archimedes, og Pascal og andre gamle åndsfyrster. Gør som Ole siger tjek hovedcylinderen og hvis den virker, så prøv at lufte ud, en kreds af gangen. Klem slangerne af. Løsne bagerste og luft først venstre så højre hjul ud. Klem af igen, og løsne klemmen på høkre forhjul, klem af og luft så venstre ud. På forhjulene kan det være en fordel at skrue hjul og tromler af og klemme cylindrene sammen med skruetvinger. Kan kræve lidt behændighed, med ved at mase cylindrene helt sammen minimerer man muligheden for luft-lommer.

Men altså, som sagt, efter jeg har skiftet en defekt ankerplade og montere nye snegle og forøvrigt både ny hoved og nye slavecylindre, så kan jeg lufte ud, uden at klemme af og klemme sammen. Måske jeg bare er heldig?

Mvh Niels
155698: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (30-11-2016 14:39:17) (svar på 155697)
David Bjerregaard-x-2217 (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 79.161.137.64)
På gammel Engelske biler, skal men lufte ud på gammel Engelske!
#1 Må have en assistent. #2 begynd med cylinderen tættest på master!
#3 Assistenten pumper tryk på stille og roligt, og HOLDER PEDALEN NEDE! Du åbner bleed nipple, og lukker vædske ude, til pedalen er i bund. assistenten holder pedalen stadigt nede. #4 Luk bleed nipple før assistenten slipper pedalen.
Har systemet været helt tom, eller fex, master udskiftet, så skru bleed nipple helt ude, og bruge fingeren som midlertidig bleed skrue, til systemet "begynder at lystre"
#5 Ta systemet "forfra og bagfra" et par gang,
#6 efter et prøvetur er det med garanti, galt igen, Bare gentage proceduren. #7 Ofte efter et par dage, kan en luftbobble være kommet "Tilveje", så bare ta en hurtig omgang.
I "gammel dage" så vist forhandlerne,ihvertfald i England, at bilerne skulle luftes ude, frisk fra fabrikken, før kunden fik lov at køre. Efter 8-10 dage kom kunden indenom, og fik justeret bremser, luftet ude, og afleveret klage skema på alt der skulle repareres på 1st service eller før! Og JA! Jeg voksede op i Wales! Min sidste LR var en Norsk Ex-Mil One-Ton Arctic Wolf, med Turner S3 Top, og Air-Locker Fullspære.
Hilsen fra Tuddal i Telemark, hvor vi er allerede i Vintermodus, og dyrker "skidt fri terræn kørsel"!
155699: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (30-11-2016 15:42:36) (svar på 155698)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 152.115.70.42)
Jeg har egentlig aldrig haft voldsomme problemer med at få udluftet bremsesystemet, de problemer jeg har haft har relateret sig til ringe tilpasning af bakker og tromler - ovalitet selv fra nyt. Der er mange værksteder som kan afdreje tromler og slibe bakker. Jeg har b.la. brugt Refako og http://kardancenter.dk/
Jeg er absolut ikke tilhænger af at klemme slanger sammen med svejsetænger eller andet.
Jeg har set dette produkt som kan spare hjælperen væk selvom det ellers er rart nok at have en hjælper på værkstedet.
https://www.topbrakes.com/c/car-series/13320/Brake+Accessories/SPEED+BLEEDER/Speed+Bleeder+Brake+Bleeder+screws/1998+LAND+ROVER+DISCOVERY+SERIES+I
Prøv at søge på Speed bleed.
Jeg har set i gamle værkstedsbøger at det accepteres at der først opnås bremseeffekt ved 2. pumpeslag, det er ikke en anbefaling herfra, men et fænomen som kommer ved dårlig justering og slid.

Venligst Peter
155700: sv: sv: sv: sv: sv: 109 Slll bremser dårligt. (30-11-2016 16:14:57) (svar på 155696)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.186.95)
He-he, skide godt Jens, jo, Blaise Pascal var ubestridt hydraulik-videnskabens fader. Dog er det 350 år siden han virkede. I trediverne fik bilerne hydrauliske bremser, Chrysler startede, men bilikonet Henry Ford Senior afviste det som et modefænomen og forbigående påhit, som man absolut ikke ville se i hans biler;
han har sikkert prøvet at udlufte Land Rover-bremser :o> Da Fords salgskurver begyndte at dykke, måtte han bide i det sure æble.
Hvor i Dronningeriget bor bilen? kan være en behjertet kyndig vil komme forbi med en 1/2"nøgle under armen.
Ellers er det bolten med nøglen på det, drejer sig om, som tidligere beskrevet, sæt en pind mellem oppumpet og nedtrådt pedal og til sædekasse, drej højre om, set indefra bilmidte, til kontakt og 1/8 omg. tilbage, der er en tilsvarende til venstre lidt længere nede; det er 110" på billedet, men samme set-up.