tilbage

Land Rover Forum  

156122: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 17:39:22)
Daniel H.B. Jørgensen #9604, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.23.226.31)
Hej ærede klubkammerater

Jeg har længe drømt om end LR Defender, og har nu besluttet mig for at jeg må have en:) Jeg har været ude at prøvekøre en, og jeg er nu håbløst forelsket.

Jeg har dog på ingen måde særligt meget forstand på Defendere, og den viden jeg har bygger udelukkende på hvad jeg læser på nettet (som jeg dog har brugt MANGE timer på).

Jeg har i et stykke tid kigget i Danmark og i Tyskland, men udvalget synes begrænset herhjemme, så jeg har nu affundet mig med, at jeg nok skal i gang med at importere. Det jeg har kigger efter er en 110'er fra før 1998, og med 300TDI motor. Jeg skal selv lave den, så jeg vil ikke i gang med for meget elektronik (TD5), og hvad jeg kan læse mig frem til så er det nemmere/billigere at skaffe reservedele til 300TDI'eren end 200TDI'eren.

Bilen skal indregistreres på gule plader (privat anvendelse). Ud fra hvad jeg har kunne læse mig frem til, skal jeg regne med 20-25.000 i registreringsafgift. Kan det passe eller er jeg helt galt på den?

Jeg har fundet en Defender som står hos en forhandler i Hamborg (http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=236033494&isSearchRequest=true&scopeId=C&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&sortOption.sortBy=creationTime&sortOption.sortOrder=DESCENDING&maxFirstRegistrationDate=1998-12-31&makeModelVariant1.makeId=14800&makeModelVariant1.modelId=2&pageNumber=3). Jeg har været i kontakt med forhandleren, men han kunne ikke oplyse mig om hvilken motor der lå i (200/300). Ud fra billedet af motorrummet, mener jeg dog at det er en 300TDI, på grund af placeringen af oliepinden. Er dette korretkt, er det en 300TDI?

Jeg har også fået tilsendt nogle billeder af undervogne, for at få en idé om hvor meget rust der er (se vedhæftede billeder). Er der nogen sagkyndige som har lyst til at give deres umiddelbare indtryk? Jeg ved godt at man er nød til at se bilen i virkeligheden før man kan sige hvor slemt det står til.

Til slut vil jeg spørge om der er nogen Land rover kyndige jyder i det sydlige jylland, som jeg kunne lokke med til Tyskland (Hamborg), hvis jeg belsutter mig for at tage derned og kigge på bilen. Jeg står selvfølgelig for transport, og jeg vil meget gerne give en skilling for ulejligheden:)

Mvh
Daniel J
156124: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 19:16:27) (svar på 156122)
Ole Christiansen #8995, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 93.166.21.146)
Det er en 300 TDi motor.
https://www.landroverexpedition.com/engines/300tdi/

Nok den vigtigste ting at checke på motoren er, hvornår der er skiftet tandrem. Vides det ikke, så få skiftet den.

mvh
Ole
156125: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 19:19:57) (svar på 156122)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.93.55.178)
Hej Daniel,

Når du nu spørger til et umiddelbar vurdering er det jo rimelig riskikofrit at give sit besyv med.

Først og fremmest vil jeg give dig ret i at det er en 300tdi. Motorummet ligner til forveksling mit eget - bare rent :). Bl.a. sidder luftindtaget i højre skærm på en 300 og i venstre på en 200. Desuden har den skivebremser bag på (som jeg mener blev indført på 300tdi'en)

Min umiddelbare vurdering af stand er at det ser rigtig pænt ud for en 23 år gammel Defender. Det ser ud som om den er blevet passet på (undervognsbehandlet, ingen buler osv., ), om end undervognsbehandlingen ikke er helt ny længere.

Hvis du kan få den på gule plader til ca. 100k får du dig fantastisk bil til hverdag og fest - men nok lidt dyrere end hvad man kan være heldig at finde herhjemme fra tid til anden. Men som du selv skriver er det ikke fordi markedet ligefrem svømmer i pæne 300tdi 110 STW...
156129: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 20:03:58) (svar på 156122)
Ture Schönberg-Hemme #6040, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 84.209.168.63)
Hej Daniel - og velkomme til klubben af håbløst forelskede

300TDI er en glimrende model og nu ved jeg jo ikke hvor du har planer om at skrue i din bil. Jeg har i flere omgange kørt Defender TD5 og ville ikke vælge anden motor. At den har elektronik betyder kun, at den har teoretisk bedre brændstof økonomi, men også at den på de fleste er leveret med ABS og ETC (specielt i tyskland) - Så er alt der indeholder elektronik vist nævnt (bortset fra Walkien som er standard i enhver ordentlig Defender). Der er intet der forhindre dig i at skrue og regerer nøjagtig som i enhver anden Defender og ikke mindst - de kan skaffet helt ned til 11 år gamle ;-)

Ture (6040)
156130: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 21:02:35) (svar på 156122)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.229.157)
Mit ydmyge input:

Dine tanker omkring årgang og motor giver fint mening. Jeg ville dog personligt ikke være så bange for TD5'eren, men der er jo stadig spørgsmålet om ejerafgift herhjemme, som du sikkert har tænkt på.

Mht. bilen du linker til, så er det, der ville optage mig mest være standen på lakken. Ud fra hvad jeg skal se på billederne, så bobler den en del. Det vil begynde at skalle, og det ser ikke så pænt ud. En fuld omlakering er bekostelig eller tidskrævende.

Unvervognen ser fin ud alderen taget i betragtning. Jeg ville lige give de rustrøde områder noget opmærksomhed som det første, for at bremse det og så undervognsbehandle den.

God ide at tage en med, der har kendskab til den slags.

Hvis du ender med at stå og pille bagsæder ud af en 110'er på at tidspunkt, så må du da gerne skrive til mig. Jeg mangler nogle beslag og evt. også sæder afhængig af stand og farve.

MVH Rasmus
P.s. Jeg har stadig min første bil (på 8. år) - Land Rover 110.
156131: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 21:09:35) (svar på 156130)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.229.157)
..om jeg begriber hvorfor billedet vender på hovedet. Har prøvet at vende det før upload..
156132: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 21:25:11) (svar på 156122)
Claus Johansen #5542, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.245.127)
Hej Daniel

Jeg vil give Ture ret. 300TDI er en glimrende motor. TD5 er nok bare lidt bedre. (Det er ikke min mening at starte en religionskrig. Har haft både 2.5TD og 300TDI)

Jeg havde i 2012/13 de samme overvejelser og ville også helst have en 300TDI da den er mere simpel. Det endte dog med en TD5'er. Hvilket jeg ikke på noget tidspunkt har fortrudt.
Det blev en TD5'er da jeg syntes at jeg fik mere for pengene, nyere, bedre stand, kørt færre kilometer osv.
Jeg valgte at lede efter en lidt længerer nede i Tyskland (Frankfurt - H & N Automobile GbR) da jeg ikke mener at de ikke bruger den samme mængde salt = mindre rust.

Held og lykke med jagten

Mvh Claus
156134: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 22:12:20) (svar på 156122)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.149.70)
Iflg. billederne ser bilens undervogn ret fornuftig ud.
Kan godt tage med til Hamburg for at kigge på den!
156135: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 22:20:18) (svar på 156134)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 212.112.149.70)
Den har endda allerede en N1 godkendelse, dvs. at du blot skal fjerne sæderne, blokkere sideruderne i varerummet og få sat et gitter/ en afskærmning bag føreren.
156136: sv: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 23:10:20) (svar på 156135)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.190.65)
--og vægttavler. Hertil har DLRK en fordelagtig forsikring, når den tid kommer, se meget mere i det nye nummer af Oasen.
156137: sv: sv: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (10-01-2017 23:22:10) (svar på 156136)
Benny Hansen #5774, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 87.54.196.145)
Godt nytår til LR- vennerne
Vægttavler er historie efter nyeste 2017 synsbekendtgørelse.
De bedste hilsner, BENNY
156140: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (11-01-2017 00:23:50) (svar på 156137)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Det er nemlig rigtigt Benny og sådan ser teksten ud i ændringerne i "Vejledning om syn af køretøjer":

>>>
2.02 (side 69) Fjernede punkter bevirker, at krav om påskrifter er fjernet for varebiler og
små påhængsvogne (op til 3.500 kg).
<<<

Mvh
Kenneth Poulsen
156141: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (11-01-2017 14:17:17) (svar på 156140)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 89.239.221.117)
Fedt, jeg har aldrig fået mig taget sammen til at sætte mærker på min exmod trailer, så der kan man tale om tiden arbejder for en :D

Higgings.
156165: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (11-01-2017 23:42:13) (svar på 156137)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.29.8)
Takker- at vægttavler ikke er obligatoriske mere; så er min samvittighed (næsten) ren igen- at jeg ikke behøver at investere i en vægttavle til højre side på den trailer jeg købte---- for 14 år siden C);O) Gå dog ud fra registreringsattester stadig skal medbringes ved trailer-slæb og forevises på forlangende.
156153: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (11-01-2017 19:44:40) (svar på 156122)
carsten rohwedder #9597, reg. (medlem) (ip-adr: 195.41.191.13)
Hej Daniel,

Jeg har selv lige importeret en Defender (skal hente plader om en uge :-) :-) ), dog en 90'er og har haft nøjagtig de samme overvejelser omkring motor-valg.
Jeg kan ikke sige så meget om motorens kvalitet ifht TD5'reren, men jeg blev i sin tid frarådet at vælge den, da den tilsyneladende har andre skavanker (dog unavngivet??? - måske kan andre i dette forum benævne dem, hvis det er korrekt) og så det faktum at 300TDI er 100% mekanisk motor-styring og generelt meget nem at gå til.

Jeg har været i Italien og hente min, en 90' fra 95 og den står meget fine i chassis og karosse. Motoren er sjovt nok en 21L som kommer fra Discovery, så den er formodentlig blevet skiftet på et tidspunkt. Sælger havde ikke KM historik, men jeg har holdningen, at når den kunne klare 2,000 KM så er den sgu nok i orden. Man kan jo bare gå i gang med at renovere og udskifte, enten som hobby eller af nødvendighed.

Du skal ikke regne med at bilen er lige så pæn i virkeligheden, som på de billeder du har sendt og olie pletter osv, er blot en del af det at have en LR.
Det jeg egentlig prøvert at sige er, at hvis man køber en 20 år gammel landrover, skal man være klar til noget (sjovt og hyggeligt) arbejde, så du bør ikke være alt for kræsen. Bare spring ud i det

Hvis du går så langt som til Italien, kan det nok betale sig at finde noget tæt på Milano, Bologna eller Rom, da du kan flyve derned for 300 kr retur, med lavpris flyselskaber.
Mht plader, papir-arbejde og hjemtransport kan du køre på nationale plader til den danske grænse, hvis sælger er OK med det. Du kan evt tegne en midlertidig ansvars forsikring igennem DFIM.
Kommunikationen kan være lidt træg, men som sagt, så er det bare at springe ud i det.

Jeg havde ihvertfald den mest fantastiske tur hjem fra Rom i min nyerhvervet Defender...
156154: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (11-01-2017 20:32:59) (svar på 156153)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.80.229.157)
Hvad angår TD5'eren så kender jeg i hvert fald til to svagheder. Der er noget med et ledningsnet, der kommer olie i, hvilket gør at motoren går helt mærkeligt og ledningsnettet skal skiftes. Det vist ikke så stor en operation. Så er der, i hvert fald på en 110", en elektrisk brændstofpumpe omme i tanken, som er dyr (3.000 kr. på Paddock) og svær at komme til.
156159: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (11-01-2017 21:08:39) (svar på 156153)
Daniel H.B. Jørgensen #9604, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.23.226.31)
Tillykke med bilen Carsten

Det er selvfølgelig en lang tur til Italien, men jeg kan godt følge dig i forhold til rust. Hvad for en side brugte du til at søge efter bil i Italien/syd europa?
156172: sv: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (12-01-2017 16:09:16) (svar på 156159)
carsten rohwedder #9597, reg. (medlem) (ip-adr: 195.41.191.13)
Prøv www.Autouncle.com og vælg Italien.

Men hav rigeligt med tålmodighed - der bliver ikke svaret fra alle annoncører og sproget er i den grad en barriere. Hvis du kender en som kan oversætte vil det hjælpe meget.
162907: sv: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (26-03-2020 12:39:14) (svar på 156153)
Jan Vinnergaard #8610, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 2.107.217.159)
Hej

Hvor meget papir arbejdet er der i Italien inden man kan tage af sted?

Hilsen
Jan
156157: sv: Køb af LR - Kyndig jyde? (11-01-2017 21:06:09) (svar på 156122)
Daniel H.B. Jørgensen #9604, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 89.23.226.31)
Hold da op, mange tak for alle svarene og de gode råd:) Fedt at der er så mange som vil give deres besyv med!

Godt så har jeg i hvert fald fået bekræftet at det er en 300TDI!

Jeg regner også med at der bliver noget rustarbejde som skal laves. Som nogen nævner så er det en 23 år gammel bil, så rust er altid noget man skal forholde sig til. Jeg skal i hvert fald bare have sikret mig at der ikke er gennemtæring i nogen bærende konstruktioner. Men jeg bliver nok nød til at se den i virkeligheden før jeg kan se hvor "slemt" det står til.

Med hensyn til TD5, så er det i høj grad også et spørgsmål om vægtafgift/grøn afgift. Jeg arbejder af til med dieselmotorer i kraft af mit arbejde, og her er det hovedsagligt "mekaniske" motorer, så det er nok også derfor at jeg er interesseret i en 300TDI. Den har mange ligheder med noget jeg kender:)

Godt råd med tandrem. Jeg havde tænkt at den skulle skiftes, sammen med kølervæske, alle olier, luftfilter osv.

Jeg skal nok kontakte dig Rasmus, hvis jeg ender med sæder/beslag i overskud:) Flot 110'er for øvrigt!

Jeg har undersøgt klubforsikring, og det er også her bilen skal forsikres hvis det bliver den:)