tilbage

Land Rover Forum  

Index
157751: Manualer/Reperations håndbog (05-09-2017 09:31:55)
Jan Andersen #8716, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.120.49)
Hvilken bog er bedst illustrer, mest forståligt når man skal starte en restaurering en 88´ 2,25 D sIII med et nærmeste ikke eksisterende mekaniker gen.
Index
157757: sv: Manualer/Reperations håndbog (05-09-2017 20:42:39) (svar på 157751)
Bo Hansen #2763, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.99.199)
Har en masse repmanualer og meget på seriebil det meste er kopier du kan kontakte mig 42404250
Index
157758: sv: Manualer/Reperations håndbog (05-09-2017 21:28:30) (svar på 157751)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 176.23.252.69)
Jeg kan anbefale en del viden på denne side og helt sikkert på www.serielandrover.dk der er 80-90% også medlem af klubben, men vi samler og deler viden på forumet, der er bla. en del renoveringstråde hvor man kan se hvordan og hvor forskelligt man gør.

Dit problem vil være at der er så ufatteligt mange måder at gøre tingene på og der er ikke nogen af den er der den rigtige eller forkerte, det er dig der må træffe beslutningen om hvordan du vil gøre det.
Nogen begynder helt fra bunden med en ny galvaniseret ramme og så er alt nyt derfra og professionel autolak på karossen, nye sæder og indretning osv.
I sidste ende er det et spørgsmål om økonomi, der skal prioriteres.

Du må simpelthen spørge ind til hvordan andre har gjordt og så vælge det der er bedst for dig.

I dette link er der et reservedelskatalog og en workshopmanual - det er den vi kalder "den grønne bibel" Land Rovers egne bøger, så kan du da i hvert tilfælde skille den ad. ;-)
http://smithies.co.nz/land_rover/

Mv
Kenneth Poulsen - med totalt istandsat 109" STW 1971
Index
157760: sv: Manualer/Reperations håndbog (06-09-2017 08:10:31) (svar på 157751)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.75.13.94)
Med dig eget udsagn om evner, burde du muligvis tænke tanken forfra.
Een ting er evner. De kan læres. Noget andet er tid, plads og ikke mindst ca dobbelt så mange kr til projektet, end budgetteret. Mindst!
Så drømmen og "the itch" skal være meget stærk, hvis ikke det skal ende i endnu et havareret "restaureringsprojekt".
Det var så malurten.
HAR du modet og kontoen, så frygt ikke, for der er hjælp at hente overalt.
Seriebroderskabet er et stærkt bånd!
Index
157771: sv: sv: Manualer/Reperations håndbog (10-09-2017 09:01:00) (svar på 157760)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Storm P. havde engang lille dialog hvor den ene spørger den anden: "Hvad er en akademiker?" hvortil hans kammerat svarede: "Det er en der har læst sig til det vi andre ved"

Sådan er vi nogen der er udfordrede. Nogen er heldige og er vokset op med et naturligt anlæg for værktøj og andre ligesom mig, er nødt til først at have en teoretisk forståelse for praktiske opgaver inden man giver sig i kast med dem, og selv der kan det være en udfordring, for håndelag er ikke noget alle har. For et er viden, noget andet er kunnen. Og ligesom det er ok at have svært ved at læse, så er det faktisk også ok at mangle håndelag.

Nu spørger den gode mand jo efter litteratur, der kan give ham en teoretisk forståelse, og her ville jeg tage imod Bo's tilbud.
Værkstedsmanualer og reservedelskataloger er fremragende til at give en indgående forståelse for hvordan en given vogn er skruet sammen. Man kunne evt supplere med Haynes servicebogen, den er ganske rigtig lige simpel nok, og ind i mellem mangler den lidt forklaring, men den er skrevet for "dummies" og de forskellige opgaver er klassificeret efter sværhedsgrad.

Så viden først, så kommer kundskaberne, måske. ;) ellers må han som jeg jo støtte sig til gode venner, der har bedre håndelag end jeg. Og har man drømmen, så gå efter den. Det er da efterhånden lykkedes mig at få skruet en serie IIa sammen. Også selvom jeg mestendels har læst mig til det. ;)

Mvh Niels