tilbage

Land Rover Forum  

Index
157888: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (26-09-2017 18:23:25)
Ole Knudsen #9568, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.125.222)
Jeg har en Defender 110 fra 1999 med en TD5 motor. Jeg har haft den siden februar i år. Den har gået ca. 250.000 km.

Her for nogle måneder siden begyndt den gule advarselslampe for motorstyringen at lyse en gang imellem hvis jeg kørte i et hul i vejen eller drejede og bremsede samtidig. F.eks i en rundkørsel. Det var kun nogle få gange
Jeg havde den lige forbi værkstedet men der var ikke lageret fejlkoder der kunne fortællemere noget om hvad fejlen var. Og dengang kunne jeg ikke provokere fejlen.
Det er nu gradvist taget til og hvis jeg f.eks kører lidt hurtigt på brosten ender den med at motoren går helt ud.

Jeg har et par gange renset det røde stik til motorstyringen. Jeg kan se at der tidligere har været olie i ledningsnettet. Men det ser ud til at det er stoppet af den tidligere ejer og der ser ikke ud til at komme mere.
Jeg har også prøvet at taget stikket til speeder pedalen ud. Det ser helt rent og tørt ud.Og det er også lige renset.

Selve motoren kører og tækker rigtig fint, så jeg tænker det må være noget med styringen.

Er der nogen der har en ide om hvad fejlen kan være?
Index
157890: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (26-09-2017 19:01:46) (svar på 157888)
Rasmus Schneidereit #7937, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.194.237)
Et forsigtig bud, der sidder en vælte sikring ude i motor rummet tæt på torpedo vægen. Ved ikke om den kan lave fejlen men prøv da lige og kigge ...
Index
157891: sv: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (26-09-2017 20:08:41) (svar på 157890)
Ole Knudsen #9568, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.125.222)
Mange tak det vil jeg prøve en af dagene.
Ved du om man kan tage stikket af føleren og så kortslutte med en ledning og dermed teste om fejlen så forsvinder.
Prismæssigt vil det være dejligt billigt, hvis det bare er at skifte inerti switch sikkerhedsafbryderen som jeg har googlet mig til at den vist hedder i reservedels sprog.
Index
157895: sv: sv: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (26-09-2017 23:40:09) (svar på 157891)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.11)
Drilsk inertia switch, most likely; har kun en opgave- hvis bilen vælter, så at afbryde strømmen til brændstofpumpen. Kører pumpen upåagtet, er det næppe switchen, men jo, kan "luses" dvs. forbindes uden om. Undersøg evt. sikring til pumpen. Kan også være en ugod stelforbindelse til ECUen, kik i bunden af højre sædekasse.
Index
157897: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (27-09-2017 05:19:14) (svar på 157888)
Morten Brendstrup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.172)
Hvis den har lyst i motorlampen så er der også gemt en fejlkode, den forsvinder ikke af sig selv. Måske forkert tester valg.
Index
157905: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (27-09-2017 20:15:25) (svar på 157888)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.239.193)
Tester på og du ved hvor du skal lede efter fejlen
Index
157910: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (28-09-2017 17:32:10) (svar på 157888)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 78.111.164.19)
Jeg bøvlede en del med min '99 td5 som jeg havde købt 'defekt', med en motor der også somme tider kørte ujævnt/ gik ud, sammen med at den gule motorlampe lyste.

I den forbindelse afsøgte jeg nettet for at finde en løsning på mit problem, og stødte på lidt forskellige mulige syndere.

- Sm andre har været inde på kan væltesikringen/ interti switchen være synderen
- Det kan også være fejl på ledningsnettet - jeg ville prøve at undersøge om der kan være skader/gennemslid på dysse-ledningerne evt. cranksensor ledningen. Der var flok der havde halv-gennemgnavede ledninger, og det ville jo passe meget godt med 'ujævnhederne'

På min bil skyldtes fejlen en død kondensator i ECU'en - så hvis det vitterligt er sammenhæng mellem bump/sving og problemet tror jeg ikke det er det din fejler, men man ved aldrig (min havde også kørt 250k da jeg havde problemet). Hvis du har mulighed for at låne en anden ECU og en Nanocom til parre med, ville jeg prøve dette i fejlsøgningen...

Mvh
Index
157911: sv: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (28-09-2017 22:07:50) (svar på 157910)
Ole Knudsen #9568, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.125.222)
Der er en klar sammenhæng i mellem ujævnheder, opbremsning eller sving og så at den gule motorsyrings fejl lampe lyser. Den kører hvis det kun er et enkelt hul i vejen videre men lampen tændt i kortere eller længere tid. Motorkraften er dog let nedsat. Hvis jeg slukker motoren og tænder den igen er fejlen væk igen.
Men hvis der kommer flere ujævnheder i træk kan den gå motoren helt ud eller ved en kraftig opbremsning. Gløde lampen tænder og motor temperaturmåleren går på nul.
Så det virker ikke som om at brændstofpumpen er afbrudt. Så ud fra beskrivelserne er det nok ikke væltesikringen.
Jeg synes ikke der er noget fysisk at se på stelforbindelsen fra ECU-en.

Fejlen er blevet blevet hyppigere og hyppigere her over den seneste 1 - 2 måneder. Og der skal minde og minde til for at fejlen opstår.

Jeg har også fået det råd at se på krumtap Positions Sensoren. Nu er jeg jo ny Land Rover ejer, så i dag lykkedes det desværre ikke at finde sensoren nede i motorrummet. På trods af at jeg studerede min Haynes manual. Sidder den gemt neden under luftfilteret i det forholdsvis snævre rum imellem motoren og torpedopladen. (På bagsiden af motorblokken)?

Der er nok ikke andet at gøre end at få værkstedet til at sætte fejlkode læseren på igen. Nu kan jeg imodsætning til tidligere uden problemer provokere fejlen frem.






Index
157915: sv: sv: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (29-09-2017 01:11:46) (svar på 157911)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.22.42)
Krumtapsensoren sidder i svinghjulshuset ved starteren. Kan se på mit eldiagram at der ikke er nogen inertia switch på Defender Td5 fra før 2002, så hvis din er en sårn, kan det ikke være den der er årsag. At instrumenter går i nul og gløderørskontrol kommer på, tyder på dårlig stelforbindelse et sted; evt. mellem motor og ramme, sidder under højre fodbrønd. Men jo, det kan også være en ugod ECM/ECU, da den styrer termometer og timing af gløderør. Tag evt. låget af ECMen og se om der er noget løst eller lodninger, der har sluppet eller olieforurening.
Index
157919: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (29-09-2017 15:08:15) (svar på 157888)
Per Brunsgaard #536, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 93.160.245.63)
Et lille dumt spørgsmål, er der det vand/kølervæske på kølesystemet, der skal være?
Var selv ude i en situation men motorfejl visning, med deraf nedsat motorfunktion (kun tomgang mulig) på grund af for lidt kølervæske.
Omkring de 50.000 km var det galt med det ene stik i soklen til brændstofpumpe relæet, som lige skulle have en lille klemmer, der var samme fejl, men vi kunne høre pumpen ikke kørte, når vi fik fejlen.

For lidt gennemstrømning i brændstoffilteret giver samme fejlvisning, men er permanent, til filteret udskiftes, så det er jo udelukket her.
Index
158007: sv: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (11-10-2017 09:08:25) (svar på 157919)
Ole Knudsen #9568, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.125.84)
Mange tak for alle de gode ideer og bemærkninger. Jeg vil lige give en tilbagemelding på hvad der løste problemt.
Jeg havde låget af motorstyringen og den så heldigvis helt fin ud, der ingen synlige løse forbindelser. (Jeg har så igen tætnet låget med en gang flydende pakning.) Der er det vand der skal være på motoren.
Jeg kunne ikke selv se nogle dårlige forbindelser andre steder ved en visuel inspektion.

Jeg har ikke en tester, så jeg har fået værkstedet til at sætte testeren på. Og det viste sig at motorstyringen mistede strømmen et øjeblik i forbindelse med at jeg kørte i et hul eller bremsede kraftigt op. Så derfor blev der ikke lageret en fejlkode i motorstyringen. Der var ingen fejl på nogle af følerne.
Minus polen på batteriet sad lidt løst men det var nu ikke det der gav fejlen. Hvor værkstedet også lige prøvede om fejlen kunne være motorstyringen, med en anden motorstyring. Men det var nu heldigvis ikke det, så jeg fik min gamle lagt i igen.
Efter næsten at have været det hele igennem fandt de en dårlig ledning. (De periodiske fejl kan nu også være ret svære at finde.)
Så efter at den ene ledning er fundet og ordnet, er det igen en fornøjelse at køre i min TD5. Vi ses derude.
Index
158008: sv: sv: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (11-10-2017 10:14:38) (svar på 158007)
Casper Kofoed (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.62.216.78)
Tak for at du melder tilbage med diagnosen. Men hvilken lednig var det som lavede bøvlet. (Farve / placering). ?
Index
158033: sv: sv: sv: sv: Defender TD5 - motorstyring sætter ud ved kørsel over ujævnheder. (15-10-2017 10:21:39) (svar på 158008)
Ole Knudsen #9568, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.27.176.154)

Jeg har desværre ikke en mere præcis beskrivelse end at det er et stik i eller på et relæ der er skiftet.