tilbage

Land Rover Forum  

Index
157966: Ekstra Kølertermometer TD5 (04-10-2017 21:26:10)
Jan Jensen #9145, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 85.191.189.202)
Hej derude,
Er lige kommet hjem efter en tur til Italien med Campingvogn. Trækkende køretøj har været min Defender 90" TD5
fra 2003 med 260.000 km på klokken. Mit spørgsmål går på der skulle være nogen der har monteret et ekstra termometer
til at måle køletemperaturen på motoren. Jeg har ikke kunnet registrere nogen forskel i viser instrumentets placering
af den bevægelige pil som indikerer tempetaturen. Så snart at motoren har nået driftstemperatur bliver den stående samme sted uanset
om der køres over bjergene i Svejtz eller med 85-90 km/time på motorveje. Jeg trækker en Hymer Feeling som vejer total 1200 kg. Jeg har ikke på denne tur på ca. 4.400 km efterfyldt hverken vand eller olie pga. at ingen forbrug har der været, har tjekket ved hver anden tankning.

Er der nogen der har monteret sådan et termometer ville gerne have nogle fif. Jeg kunne godt tænke mig et digitalt udstyr
så jeg kan følge med for der må være en forskel i temperaturen. Jeg har kørt adskillige kilometer med 8-10% stigninger i Svejtz hvor der blev kørt i 3-4 gear og motoren arbejdede da virkeligt kunne man høre.

Giv lyd hvis i ved noget: Hvad skal jeg købe og hvor, hvor har i monteret det og hvordan ?

Har ellers været meget tilfreds med at trække campingvognen på så lang en tur med en Defender 90" TD5 det har kørt rigtig
godt og rimeligt økonomisk 10,2 km/liter diesel ikke dårligt med et samlet træk på 3.000 kg.

mvh Jan Jensen
m9145
Index
157967: sv: Ekstra Kølertermometer TD5 (05-10-2017 17:34:16) (svar på 157966)
Nicolai Schunck #8244, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.57.229.251)
Hej selv

Har selv en TD5 fra 2000 og har trukket rundt med 2800kg bådtrailer, både til og fra og rundt på bornholm uden at måleren kom højere end normalt. lige nøjagtigt her med trailer er TD5 alle de andre LR overtruffen.

køre normalt 11 km/ og holder faktisk 10 km/l med båden på slæb.

glæde dig over din bil det er som det skal være.

mv
Index
157968: sv: sv: Ekstra Kølertermometer TD5 (05-10-2017 20:42:27) (svar på 157967)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
En Td5 er bare rigtigt god til at komme af med varmen, og derfor holder den normalt temperaturen meget konstant stort set uanset hvad med gør ved den. Jeg kører f.eks. oftest helt uden kølervinge både sommer og vinter, og den eneste situation, hvor jeg kan opleve udfordringer er ved 'hard core terræn', hvor der skal bruges en masse kræfter og ingen fartvind - samt naturligvis, hvis hele køleren er lukket til af mudder

Sådan en bette campingvogn bør ikke få termometret til at flytte sig nævneværdig, hvis bilen ellers er fit for fight.

/Jens
Defender" Td5
Index
157969: sv: Ekstra Kølertermometer TD5 (06-10-2017 12:31:24) (svar på 157966)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Efter en del problemer med vandspild/forbrug på vores TD5, eftermonterede jeg et eksternt digitalt termometer, der måler på blokken. Den måler samtidig vandstand, olietryk, og kan styre en elblæser.

Dette har gjort, at jeg har kunne konstatere at man ikke altid kan regne med det originale instrument, så jeg fortryder ikke investeringen :-)

1270
Paw
Index
157971: sv: sv: Ekstra Kølertermometer TD5 (06-10-2017 19:01:33) (svar på 157969)
henrik hartmann petersen #6491, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.191.13.148)
Det her er måske lidt et sidespring for det handler om en TD 4 fra 2008 i en Puma. Da jeg købte bilen kørte den elektriske køler nogle gange. Den hedder vist nok også intercooler køleren og bruges også til air condition som jeg aldrig har brugt fordi den mangler væske. I foråret var jeg i en voldsom gang mudder som det ses i det sidste nummer af oasen, og det meste af aluminium folien i den forreste køler blev trykket ud af vand trykket. Efter mudderet vaskede jeg den rigtige køler godt igennem og siden har jeg ikke hørt den elektriske køler køre. Enten kører el køleren ikke fordi den rigtige køler er blevet tilstrækkelig efter den er vasket eller også er styringen gået kold. Jeg har haft strøm direkte på blæseren og den virker. Mit spørgsmål er: Hvornår kan skal den forreste elektriske køler køre?
Index
157975: sv: sv: sv: Ekstra Kølertermometer TD5 (08-10-2017 09:56:56) (svar på 157971)
claus Vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.5)
På vor D1 sidder der en ekstra thermoswitch i toppen af motoren - mærket 102 grader .
Den starter el-blæseren som nødkøling. Er i parallel med air-con - der altid starter den hvis
der er køl på.
Jeg monterede en parallelkontakt hertil i instrumentbordet for køling af automatgearolien
da denne på et tidspunkt havde fået sin egen seperate køler ved siden af den ellers 3-i-1 køler for vand, olie og gearolie.

Et billigt ind/ude thermometer påklæbet køleren viser temperaturen. Disse kan dog ikke vise mere end 60 grader
så de er ikke egnede til kølevandstemperatur.
Index
157985: sv: sv: sv: sv: Ekstra Kølertermometer TD5 (08-10-2017 22:10:23) (svar på 157975)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.233.34)
Ekstra kølevandstermometer er en god ide jo. Selv tilslutter jeg diagnosetester, hvis jeg tror det kommer til at gå hårdt for sig, som eks. blødt terræn. Kører i hovedregel uden viscosemølle monteret. Har lige købt en Autel Maxidiag MD802, som jeg dog synes er for svær at aflæse grundet tynde bogstaver, så det bliver som regel min gamle Hawk-Eye. Altid en god ide at rense køler udvendig med jævne mellemrum med eks. en blød vandstråle og aldrig højtrykspuler.