tilbage

Land Rover Forum  

Index
158077: M/T dæk (23-10-2017 15:53:01)
lars qvist (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 176.20.250.38)
Hej alle

Vil gerne høre lidt om erfaringer med M/T dæk..

Sagen er den at jeg bruger bilen i terræn næsten dagligt - mest i marker, og de er jo noget mudrede i år...

Jeg har i mange år klaret mig fint med BF Goodrich AT 263/75, Men i dag var jeg ved at sidde fast, og det må jo ikke ske ;-)

Overvejelserne går nu på at montere BF Goodrich M/T - evt i 285 bilen er hævet noget, så de kan godt være der - giver det bedre terrænegenskaber, eller skal jeg holde mig til 265? Og hvordan er de på vejen mht støj, komfort og brændstof. Og den tøsede; vil de svine bilen endnu mere end AT´erne fordi de tager mere materiale med op?

Mvh Lars Qvist
4177 110" 300 bus
Index
158079: sv: M/T dæk (23-10-2017 16:30:14) (svar på 158077)
Bjarne Hermansen #8436, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.27.2.149)
Hej,
Kører på 285 BF M/T dæk og de står rigtigt fint fast i terræn men er noget glatte på våd asfalt ved hård opbremsning det støjer lidt mere end de BF A/T der er på fruens LR men ikke så galt endda. som svar på den "tøsede" del sviner de selvfølgelig mere end AT hvis de bare spinner rundt men det sagt sviner de ikke så meget når de ikke spinner som et AT der spinner

mvh
/bjarne
Index
158080: sv: M/T dæk (23-10-2017 17:08:59) (svar på 158077)
Peter Bull #6136, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.37)
Hej Lars.
Jeg har selv kørt med Goodrich AT 235, også til Trial konkurrence i klubben.
Jeg vil anbefale at du er meget varsom med at øge bredden på dine hjul.
Du skriver at du dagligt bruger bilen i terræn, netop herfor anbefaler jeg dig "smalle" dæk. Hvis du ønsker vildt meget pløre på viduerne kan du sagtens bruge en skovl, mudder på spray findes i rigelige mængder. https://www.betootaadvocate.com/uncategorized/spray-on-mud-now-available-to-urban-four-wheel-drive-owners-2/
Venligst Peter
Index
158082: sv: sv: M/T dæk (23-10-2017 20:30:14) (svar på 158080)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.250.38)
Hej Peter

Grunden til at jeg gerne vil have bredere dæk er at jeg så ødelægger mindre der hvor jeg kører. I forvejen har jeg problemer med at 265érne laver dybe spor, så de skal i hvert fald ikke være smallere.

Og ja; det er et problem med mudder op af siden - især når bilen også bruges til at køre børn i skole - det sker de er beskidte inden vi kommer hjemme fra, men det er der ikke rigtig noget at gøre ved - har i en periode kørt med stænklapper, det bliver bare for tit rykket af hvis de skal sidde tæt på hjulet..

Mvh Lars Q
Index
158081: sv: M/T dæk (23-10-2017 19:29:49) (svar på 158077)
Henrik Higgings Sanderhus #5343, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.124.169)
Jeg brugte i mange år min 90" 300tdi på job som også indebar terræn dagligt.
Nu har jeg en 88" serie3 der også jævnligt kommer i terrænet ifm. brænde mv.
Jeg havde førhen de der regummieret Bronco dæk som var fine til mig, men de blev slidt for hurtigt.
Fik så fat i nogle BF Goodrich MT KM2 i 235/85R16.
Det har været en fornøjelse at få dæk der ikke larmer på vejen før de er ved at være slidt og så har et godt greb i terræn.
Jeg har haft bredere dæk, men det skal jeg ikke have, for det var ingen fordel og de blev slidt for hurtigt på vej.

Nu her har jeg haft mine KM2´ere i omkring 4år, køre omkring 15-20000km hvert år og der er stadigt godt med mønster på.
10-12km/l, så det syntes jeg faktisk er ret godt, især i en gammel Serie karet.

Higgings.
Index
158091: sv: sv: M/T dæk (24-10-2017 22:17:45) (svar på 158081)
Peter Bull (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.37)
Jeg bruger også BF Goodrich MT KM2 på min RR Classic. Jeg er ovenud begejstret for dets evner i terræn og faktisk også for dækket evner på vej både tørt og vådt, som Henrik også skriver er støjniveauet lavt. Jeg tænker ikke over at det er et MT dæk.
Venligst Peter
Index
158085: sv: M/T dæk (24-10-2017 19:10:25) (svar på 158077)
Christian Sølvhøj Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.135.62.162)
Hej Lars.
Hvis du kører meget i marken, så er MT dæk altså bare sagen. Jeg har selv en del får gående på noget engjord, og yes det er bare våd jord i år. Jeg kører ned til dem i min 110er med MT dæk. Dækkene er 35x12,5 så de er selvfølgelig temmelig store, og brede, med på våd jord giver det sgu super egenskaber, og mine spor bliver ikke så dybe som med smalle dæk. Dækkene rumler lidt på landevejen, men er afbalanceringen god, så giver det en fin kørsel også på landevej. Den ekstra højde på bilen giver også bedre egenskaber, når du kører rundt i huller og over grøfter.
Med hensyn til børnekørsel i skole....så Tænk lige på , Hvilke andre børn kan blive kørt i skole af et breddækket muddermonster...se , det giver opmærksomhed... mine unger elsker i hvert fald at blive kørt i defenderen. Den tårner over alle de andre biler på skoleparkeringspladsen... jeg tror faktisk de andre biler er lidt bange. ;-)

Hilsen
Christian, med en mudret Defender og en fin serie 3...som dog ikke altid arter sig.:-(
Index
158086: sv: sv: M/T dæk (24-10-2017 21:09:15) (svar på 158085)
Lars Qvist Ibsen #4177, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.250.38)
Hej Christian

Det er faktisk nøjagtig sådan jeg tænker - hvad svarer 35x12,5 til i mm ? Hvor meget er der plads til?

Er efterfølgende kommet til at tænke på hvad styretøj og aksler siger til så brede dæk..

Ift børn i skole er det da allerede nu en fornøjelse at se en knægt stige ud af en sprit ny kæmpemercedes og pege du den gamle LR og sige til sin far at det er sådan en de skal have ;-). Må dog sige at samme ikke helt gør sig gældende for teenagepigen der kommer i gymnasiet med mudder på tøjet...

Mvh Lars Q
Index
158089: sv: sv: sv: M/T dæk (24-10-2017 22:01:39) (svar på 158086)
Christian Sølvhøj Frederiksen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 185.135.62.162)
Hej Lars.
Du kan prøve dette link. Her kan du omregne dækstørrelser og måske vigtigere, se en visuel sammenligning.
https://tiresize.com/comparison/

Men et 35x12,5 x15 dæk svarer til et 318/80/r15 dæk, så du kan jo nok se, at det er ret stort.

Men hensyn til aksler og andet, ja så skal bilen mindst hæves med et 2” hævningssæt. Jeg har hævet min med et emu 2” sæt og mine dæk går stadig på stræberarmene, når jeg drejer skarpt...så når jeg skal lave vendinger på skoleparkeringspladsen, ja så tager det lige en 5 punkts vending..men, I dont Care, for den ser bare fed ud, og er et monster i terræn.

Nogle sætter også styretøjsdæmper på, da nogle biler bliver lidt levende på vejen, eller måske ryster lidt, men min har altid været stabil og uden rysten. Jeg skiftede bare dæmpere og fjedre. Og det var faktisk nemt nok..med hjælp fra youtube og en mekanikker ven på telefonen. Du kan også få nye bøsninger til stræberarmene eller sågar nye stræberarmene...altsammen til Mange penge, men dem har jeg heller ikke på, og jeg har som skrevet ikke haft skyggen af problemer med undervognen.

Lige en ting vil jeg dog nævne...min synsmand brokkede sig sidste gang over både hjul og hævning..han, bla bla bla, noget om at man ikke bare måtte hæve bilen og sætte store dæk på uden diverse papirer og andet, som staten kræver. Især dækkene var han ikke begejstrerede for...så næste gang sætter jeg de alm dæk på inden syn... han godkendte dog bilen....meeen det var muligvis mere pga af mine anti stat udbrud og trusler om at løsrive min gård fra samfundet og starte en militsgruppe. ;-);-);-) men skal du købe hævningssæt så hør lige forhandler om tilladelser og lignende....eller spørg herinde på forum... der er nogle orakler hist og her.:-)