tilbage

Land Rover Forum  

158099: Overvejer dette køb til en islandsrejse (25-10-2017 22:28:30)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Hej DLRK,

Jeg er ved at kigge på denne bil (link længere nede) Jeg har aldrig har ejet en firhjulstrækker før, så håber, der kunne være nogle, der kunne hjælpe mig. Jeg rejser til Island næste år i 6 måneder og det kunne være fedt at få denne bil med derop. Men jeg er blevet så forvirret efter at have snakket med lidt forskellige mennesker. Nogle siger ok og andre ville ikke røre den med en ildtang og siger jeg vil have mange reperationer til flere tusinder kroner.

Jeg kommer fra Odense og tænker at tage til Århus og se på bilen fredag aften, jeg har ikke så meget forstand på biler, så er der noget, jeg skal holde øje med. Nogle gode råd? Alt er velkommen.

Venligst Anja

Bil: https://www.dba.dk/land-rover-freelander-20/id-1038354292/
158101: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (25-10-2017 23:07:15) (svar på 158099)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.129.90)
Som udgangspunkt, så er omtalte Freelander ikke en Td4, men en TDCI, altså en tdi med elektronisk styret indsprøjtning. Ikke nogen dårlig motor, dog kan det høje km. være et minus. Bedst er en Td4, kom i 2001. Prøvekør bilen og foretag max styreudsving, føles det som håndbremse er trukket betyder det dyre reparationer. Hvis ikke, så kik efter om kardan til bagaksel er afmonteret. Ellers er elektronik "Die Sorges-kind" Vær også opmærksom på om du må køre i en på Island udenlandsk indregistreret bil i længere tid..
158103: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 08:54:00) (svar på 158101)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Okay. Det har jeg ikke forstand på. Jeg har faktisk fundet en Td4 her på fyn fra 2001:
https://www.dba.dk/land-rover-freelander-20/id-1038458083/

Jeg kan have bilen med unden den skal registreres deroppe op til et år, så det bliver ikke noget problem.

Jeg er blevet rådgivet til at køre den ind på FDM og få den tjekket.

Du har givet mig nogle gode ting, jeg vil skrive i en note og tage med til FDM og forhåbelig finde en, der kan tage med, der ved lidt mere end mig :-)

Tak!
158102: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 06:32:01) (svar på 158099)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.179)
En bil til 17500kr indebærer altid en vis risiko.
Skal du off Road på øen, eller bare tusse rundt på landeveje. Hvis det er det første, ville jeg nok kikke efter en Discovery istedet.
158104: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 08:57:56) (svar på 158102)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Ja, det ved jeg godt. Mit budget er 20.000 kr. men ville ønske der var et ekstra 0 på ;-)

Man må ikke køre off road på Island, men jeg vil meet gerne in at køre i Highland, besøge Landmannalaugar og køre rundt i westfjords også, hvor der ikke er asfalt. Har lige været der oppe i 2 måneder, men i en lille alm bil og det begrænser det lidt nogle steder :-)

Mener du ikke denne bil vil kunne køre ind i highland over over floderne?
158106: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 09:19:29) (svar på 158104)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.53.115.116)
Prøv at tage kontakt med Ib Hammer, der kender alt til en Freelander 1 terrænegenskaber. Han ved også, om bilen kan forcere floder og hvilket beskyttelsesudstyr der skal til, for at undervognen ikke bliver ødelagt og intet vand kommer ind i motoren. Jeg har kun een eller to gange set Freelander 1 i mere alvorligt terræn. ibh@lrexperience.dk
158108: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 10:10:30) (svar på 158106)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Ham vil jeg prøve at skrive til - mange tak :-)
158107: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 09:41:01) (svar på 158104)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.179)
Jeg har ikke været der så jeg kender ikke forholdene.
Bare sådan en generel betragtning, at en Disco er bedre end en Freelander i terræn.
Måske er den rigelig fin til dit behov.
Om ikke andet, så få den gået grundigt efter. Feks ved Bertelsen i Sjelle.
158109: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 10:14:23) (svar på 158107)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Her er en tilfældig video fra YouTube med en tur, som jeg gerne vil køre.
https://youtu.be/nC_UMTra3n4
Man skal igennem nogle floder undervejs. Du behøver ikke at se det hele, men bare scrolle igennem for at danne et indtryk :-)

Jeg har fundet denne på Fyn:
https://www.dba.dk/land-rover-freelander-20/id-1038458083/
Er der nogen steder du/ kan anbefale at få den tjekket på Fyn?

Tak :)
158122: sv: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 22:22:07) (svar på 158109)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 195.53.115.116)
Jeg har gennemset videoen og vil mene, at du kan klare turen i en Freelander. Jeg så bl.a. en Volvo XC70 i klippet og kan den komme så langt, kan en Freelander det også!
158127: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (27-10-2017 08:33:51) (svar på 158122)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Det er fedt at høre. Jeg synes også jeg høre flere sige, den kan meget mere end mange folk lige tror :)
Tak :)
158110: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 10:18:25) (svar på 158104)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 86.58.248.156)
Hej Anja

Indledningsvis skal jeg nævne at jeg ikke har været på Island, men jeg kan forstå at du selv kender noget til forholdene og behovene deroppe. Til gengæld har jeg ejet adskillige Freelandere - og Discovery'er - så jeg har en del erfaring om bilernes formåen. Freelanderens terrænegenskaber er stærkt undervurderet af andre LR kørere. Den kan langt mere end de forventer, hvilket jeg selv har oplevet med egne biler, og senest så ved Landsarrangementet i sommer. Der er 2 udfordringer mht til terræn og Freelander. Den har ikke noget lavgear og den mangler noget i frihøjden. Til gengæld har den en velfungerende tractionkontrol, som kan hjælpe den igennem meget og kun meget små udhæng, så den klarer selv ganske store huller. Jeg ville til det brug, du ønsker dog nok montere en hævekit på den, så den fik lidt større frihøjde, samt nogle gode terrændæk i en lidt større dimension end standard.

Desværre tror jeg bare der er et helt andet problem. Med en Freelander til mellem 15- og 20.000 kr. køber du dig et reparationsbehov. Det er gamle biler, som har kørt rigtig mange kilometer. Du kan sagtens være heldig, at der ikke sker noget, men der er alvorlige risici både mht motor, gearkasse og alt muligt andet, eksempelvis elektronik, som der er meget af i en Freelander. Jeg ville egentlig ikke være så bekymret for den gamle dieselmotor, som ofte bare kører, når man sørger for olie. TD4'eren kører på mange måder bedre med lidt flere kræfter, men er også sårbar og dyrere at reparere på. Generelt kan man om Freelanderen også sige at jo nyere en model det er, jo bedre er den generelle kvalitet, herunder også mht bagtøj. Men du får nok svært ved at finde en 2004-05 til under 20000 kr. Som der også er skrevet skal du sikre dig at VCU'en er i orden på den beskrevne måde, herunder også at bagkardanen ikke er demonteret, som mange har gjort. VCU'en eller viscosekoblingen, sikrer fordelingen mellem for og baghjul, og den skal virke ellers kan det blive dyrt.

Jeg ville ikke køre den til FDM. FDM's testcentre har grundlæggende ikke forstand på Land Rover'e , men behandler den som en almindelig bil. Selvfølgelig kan de sagtens finde en masse ligegyldige fejl, som man altid vil finde på en bil i den alder og prisklasse, men de kommer ikke i dybden mht en Land Rovers specielle færdigheder og særheder. Du vil være bedre tjent med at få den tjekket hos en LR specielist, som f.eks. Bertelsen i Sjelle. De ved også noget om hvad en Freelander kan og kan holde til.

Jeg vil med ovenstående ikke sige, at du ikke skal kaste dig ud i en Freelander til formålet. Den kan som model sagtens klare det, men opmærksomheden skal være på den konkrete bil, og i den forbindelse ville jeg bestemt ikke kigge på den sidste, som har problemer med automatgearkassen. Det koster bare.

Held og lykke med projektet.

Mvh
Lars E.
3926 Nsj.

158111: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 11:32:33) (svar på 158104)
Jens Kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.221.218)
Hej Anja,lyder spændende med din rejseplaner.
Jeg har været på den smukke ø Island flere gange.
På første tur for snart 20 år siden var det en bekostelig del at have egen bil med, så vi lejede en discovery 2...
Den kunne klare lidt vandløb....vil ikke anbefale dig at færdes alene og krydse floder i ukendt område uden anden bil til assistance....samt undersøge bundforhold ved diverse vadesteder....strømforhold, især understrøm og huller skifter hele tiden, men det er vildt og smukt at nyde naturen.
Samt have aftaler med lokale om at du er i området og kontakt tidspunkter...
Jeg har været rundt om Hekla og også besøgt den smukke dal, Landmannalaugur....

Har du regnet på rejseudgifter og økonomi ved at tage egen bil/forsikring...holdt op imod at leje en 4x4 på Island?
Samt vil du have egen bil med hjem til DK igen og afskrivning på den...

Dette er ikke for at afskrække dig,men ment i den bedste rejseglæde for Land Rover ture, den bedste nydelse af turen kommer når man er vel hjemme igen....Discoveryen klarede det ikke helt så godt...
Håber det giver mening, ellers skriv...vh Jens

158112: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (26-10-2017 11:50:27) (svar på 158111)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Hej Lars Ellegaard og Jens Kjøller,

Tak for jeres indlæg. Det giver noget godt og noget mere at tænke på.
Jeg ringede til Bertelsen i Sjelle og fik en god snak med en. Jeg skal dog snakke med Jan og ham har jeg ikke fået fat i endnu. Vil helt sikkert gå igennem der og få det tjekket og dropper FDM.

Der er mange Land Rover på Island og derved også reservedele. Og vejene er ret fine deroppe, så jeg frygter egentlig ikke bilen ikke kan komme frem. Hører flere sige den kan mere end man lige tror.

Jeg kender mange deroppe og jeg vil aldrig køre ind i Highland uden vi er to. så der føler jeg mig tryg nok. Og desuden så er der mange der kører derinde :-)

Jeg skal lære lidt mere om floder, når jeg kommer derop. men har siddet som passager i 2 måneder i sommers, så har en ide om hvad det er jeg skal.

Jeg vil ikke kunne leje en bil for de 20.000 kr på en uge, så der er helt udelukket. Det er meget dyrt på Island. Desværre.Jeg ved ikke endnu om jeg tager dem med hjem igen. For de savler efter biler deroppe, så måske jeg kunne lave en god handel, men jeg kunne også blive glad for den og ikke vil af med den ;-)

Tak for alles gode råd, tips og erfaringer. Det hjælper meget til at skabe et billede af det for mig i en ukendt bilverden :-)
158125: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (27-10-2017 05:55:30) (svar på 158099)
Sven-Åge Friis #4443, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 212.98.97.34)
Hejsa..

din tur til Island lyder spændende.. har selv kørt rundt deroppe i 14 i godt 3 uger i en 3,3 tons tung 110'er... dejlig ø, vil gerne derop igen....

Men den vej jeg fik kørt op til Landmannalaugar ville jeg nok være lidt ked af i en Freelander, hvis der er noget vand i vandløbene..jeg var i 40 til 60 cm vand.. så flere der var ude tjekke dybte for at køre over i deres Duster 4x4, en bil jeg vil sætte i samme "bås" hvad angår vand som freelanderen.. men ud over vand, vil du da kunne komme rigtigt lang i en freelander...
Den du har fundet på DBA, vil jeg mene skal have noget opmærksomhed uanset Island eller ej.. det er ikke nemt med de der penge.. men Jan hos Sjelle vil være en god sparing..

mvh
Sven-Åge Friis
4443..
Ejer og bruger, samt mekaniker af en 110 fra 1990 og Freelander TD4 2001..
158128: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (27-10-2017 08:40:38) (svar på 158125)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Hej Sven-Åge

Tak for dit indlæg. Og fedt du også har oplevet Island. Jeg er blevet helt forelsket i det land og har været der 3 gange på et år og her i sommers var jeg der i 2 måneder :-)

Der er flere veje derud og jeg var der i sommers. Og efter nogle snakke, så tror jeg faktisk godt den kan komme derud. Men jeg skal stadig have min sunde fornuft med mig. har set alt for mange biler hænge fast.

Den jeg fandt på DBA er ude at billedet. Jeg skulle have været oppe ved Jan i dag og have den undersøgt, men ejer skrev til mig i går aftes, at den var blevet "solgt". Men så dukker der nok noget andet op. Jeg har heldigvis noget tid at løbe på. Rejser nok ikke før 1. marts :-)

Og har fået et tilbud i går om at en familie, jeg har mødt deroppe, kan købe en bil i deres navn, hvis det går helt øv at finde en 4x4 bil til mig herhjemme :-)

Tak alle sammen for alle jeres tips, råd og erfaringer. Jeg håber det bliver en Land Rover, så jeg kan komme med i klubben ;-)

Hilsner Anja
www.robanke.dk
158131: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (27-10-2017 11:50:32) (svar på 158128)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.75)
Hej,

Der bliver skrevet en del om kørsel gennem vand og så vidt min hukommelse siger mig så må en std. Defender kun vade 50cm hvor imod en std. Freelander, som jeg husker det må vade 80cm, så det burde ikke være et problem med selve vanddybden hvis den er 40-60 cm.

MLRH
Kenneth
158132: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (27-10-2017 12:15:33) (svar på 158131)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.189.15.74)
Hej igen,
lidt research på området halverede vadedybden til 40 cm for en Freelander 1. Jeg ved ikke hvorfor jeg har fået 80 cm ind i hoved.

God dag,

/Kenneth
158133: sv: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (27-10-2017 12:18:49) (svar på 158132)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Hej Kenneth,

Ja, det har jeg lige fået af vide også, så løsningen skulle nok være at putte en snorkel på, så burde den kunne alt :-)
Hold op jeg bliver klogere og klogere hele tiden :-)

Go' dag :-)

Hilsen Anja
158134: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (27-10-2017 16:47:08) (svar på 158133)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.123.179)
Hvis du skal ud i så dybt vand, at der skal snorkel til - så vil jeg på det kraftigste anbefale dig et seriøst off-road kursus først.
Evt deltage i nogle terrænarrangementer i denne klub. Skal du på dybere vand end bilens officielle vadedybde, så skal der noget knowhow og penge til.
158137: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (28-10-2017 09:18:47) (svar på 158134)
Jens Eggertsen #8005, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.146.59)
Hejsa Anja
Jeg har dælme en disco 1, der matcher dit behov, til salg... jeg har også en freelander, ( dem har jeg haft nogle stykker af)der er stor forskel på hvilke model man kører i. En med en td4 er sublim fed at køre i og har et godt overskud af HK, men desværre ikke et mindre gear, den er sjov at køre i med et lille hæve kit. Jeg har kørt i udlandet i GD, Laro og herunder disco 1 jeg ville klart foretrække en disco 1, den kan med lethed bestykkes til offroad. jeg vil dog mene at på island kan man sagtens bruge en lettere ombygget disco 1, snorkel ja spil ja store hjul ja en god motor ja, kendskab til sin bil ja, udstyr til fritrækning og kendskab til at bruge det ja, masser af mod og udholdenhed, et kamera.
Selv i en serie bil kan man forcere alt muligt, men det er en anden historie, så god tur, og min disco er til salg.
Med rejse hilsen Jens Eggertsen
158147: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (29-10-2017 08:53:41) (svar på 158137)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Hej Jens,

Du er meet velkommen til at skrive en mail eller sende et link til dem, så jeg kan se om det er noget, jeg kan betale ;-)

Og ja et kamera er derfor jeg tager derop! Elsker den natur der.

Og husk man må ikke køre offroad på Island. De kører en masse kampagner, da de har store problemer med turisterne ikke sætter sig ind i hvad man må og ikke må. MEN vejene i highland kræver en 4x4.

Spændt på at høre fra dig.

Venligst Anja
www.robanke.dk
158146: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (29-10-2017 08:49:15) (svar på 158134)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Hej Ole,

Ja, jeg er også kommet frem til, det nok er bedst at få en snorkel på, så er jeg ikke begrænset :-)

Ja, tænker også det er godt med noget kursus af en art eller få lidt privat undervisning af nogle lokale deroppe. Noget skal der i hvert fald til. For jeg sad kun med som passager på alle de ture, jeg har været på i mine to måneder deroppe i sommeres :-)

Hilsen Anja
www.robanke.dk
158144: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (28-10-2017 23:17:12) (svar på 158128)
Jens Schönemann-Paul #8485, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 188.176.250.54)
Hej Anja,

1. marts er godt nok meget tidligt, hvis ønsket er besøg i højlandet! Du må nok regne med 2-3 måske 4 måneders ventetid før der rigtigt bliver tilgængeligt pga. sne og ikke mindst smeltevand. Men det kan dine lokale kontakter samt www.road.is sikkert fortælle mere om ,-)

/Jens
(Som næsten ikke er misundelig - men drømmer om igen at besøge den store, kolde ø)
158148: sv: sv: sv: sv: Overvejer dette køb til en islandsrejse (29-10-2017 08:57:17) (svar på 158144)
Anja Robanke (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 145.255.60.193)
Hej Jens,

Ja det ved jeg godt. Det er typisk omkring 1. juni siger det. Men sneen skal være væk ellers skal man have en monster-truck og dét tænker jeg ikke lige budgettet kan holde til :-)

Jeg skal derop og fotografere, og jeg vil gerne have noget af vinteren med, derfor har jeg valgt fra 1. marts, for så har jeg begge dele - vinter og sommer på et halvt år :-)

Venligst Anja
www.robanke.dk
(som næsten ikke glæder sig)