tilbage

Land Rover Forum  

Index
158602: motor (21-01-2018 18:46:46)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.190.190)
Hej Landrover forum, Jeg er den næsten lykkelige ejer af en 110 defender, med en 2,5 td,
jeg fik total renoveret for 2 år siden, har kørt ca 9000 km siden da, men efter ca 4000 er den alerede begyndt
at dryppe med olie igen :(, nu er mit spørgsmål så, hvad kan man købe af motor der ikke sådan
udmilbart sviner, og som man stadig selv kan skrue i, uden for meget elektronick, og div klim bim, som passer i en 110
har ikke behov for mere kraft, det skal bare virke og være tæt, er træt af at svigermor altid skælder ud efter besøg ved
hende, forde Landy har pisset sit teritorie af,, har i nogle bud, og evt hvor finder jeg en maskine evt ?


VH Gert
Index
158603: sv: motor (21-01-2018 19:04:10) (svar på 158602)
claus Vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.162)
Kan du ikke først prøve med lidt tykkere olie ? 15W40 for eks ? eller en 20W50
Index
158604: sv: sv: motor (21-01-2018 19:49:46) (svar på 158603)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Det er blevet noget kompliceret at skifte til en anden motor nu om dage, så jeg ville begynde med at lokalisere hvor det pisser ud.
Det kan jo også være din gearkasse der er blevet inkontinent.....
Du må i det grimmest tøj og ned under kareten med en klud.
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
158606: sv: sv: sv: motor (21-01-2018 20:53:33) (svar på 158604)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.190.190)
Hej Kenneth, jammen jeg har alerede haft mit grimmeste tøj på flere gange og været
under kareten, har skiftet bundkars pakning da jeg synes at kunne se at den lækkede der, har skiftet pakning
ved for pumpe, det hjalp en del, men mener at kunne lokalisere at det kommer ved den bagerste pakdåse
ved krumtap, men det burde ikke være så vidt igen efter de få km, derfor vil jeg gerne have en anden motor, er ellers
glad for landyen, gider bare ikke det olie svineri overalt, men kan være at jeg evt skulle gå det hele igemmen igen igen
Vh Gert
Index
158607: sv: sv: sv: sv: motor (21-01-2018 22:03:59) (svar på 158606)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.49.146.189)
Og pakdåsen bag ved svinghjulet på krumtappen, var selvfølgelig en original reservedel og blev monteret med det tilhørende føringsrør?
Samme pakdåse skftede jeg på min 200 motor, den holdt 3 år og 55.000km - original selvfølgelig.
Og nu pisser der 1 liter olie ud for tankfuld.
Brug kun originale reservedele - det er de mindst ringe. ;-)
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
158622: sv: sv: sv: motor (23-01-2018 23:48:35) (svar på 158604)
Leif Jensen #4521, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 5.186.121.80)
hvad er det der er blevet kompliceret, man har altid skulle dokumentere at den motor man ligger i ikke overskrider 20% effekt og ikke forurener mere end den originale.
Kan være der er noget jeg har overset
Index
158623: sv: sv: sv: sv: motor (24-01-2018 00:08:13) (svar på 158622)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
F.eks. er det ikke bare at komme med den masse papirer i synshallen, hvis der er mere end ét stykke papir, skal sagen omkring en af Trafikstyrelsen godkendt prøvningsinstans, de skal så gennemgå papirerne og dokumentere at det er de rigtige papirer.
Det koster minimum 1.500,- kr hvis alt er i orden og det hele er der.
Index
158608: sv: motor (21-01-2018 22:11:10) (svar på 158602)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.192.145)
Du kan med fordel montere en 200 Tdi... spørg Kenneth mht at få den tilpasset uden turbo. Maskinen kan du købte brugt f.eks ved CWS Colin White Service i England. God og robust maskine.
Index
158609: sv: motor (22-01-2018 08:38:25) (svar på 158602)
Steen Larsen #411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.252.57)
Hej Gert

for en del år siden havde jeg et lignede problem med en V8 motor, jeg selv havde pakket om. Der gik ikke ret lang tid , før at den begyndte at lække olie igen. Jeg blev rigtig ked af det og ærgerlig. Jeg tænkte faktisk på, at købe et andet mærke.
Så var der en klog mand, der spurgte, om jeg havde brugt originale reservedele. Det havde jeg ikke.
Jeg fik anskaffet nogle nye originale dele, og brugte godt med Hylomar flydende pakning og så holdt den rimelig tæt de næste 9 år inden metalormene fik spist køretøjets ramme.
Jeg mener i øvrigt at det stadig er sådan, at hvis man bruger originale reservedele, så er der garanti på incl. arbejdsløn for udskiftning.
Du kunne jo også tage kontakt med et autoriseret værksted og lave en aftale om, at du kom med motoren under armen, og så skiftede de pakdåsen.
I øvrigt må man aldrig placere den nye pakdåse på samme sted på krumtapakslen, som den gamle. Den gamle pakdåse har poleret sporet så fint, at der ikke kan hænge oliedråber fast på akslen. Når man sætte den ny pakdåse på, skal den slides til.
Den udvikler i denne periode ca. 80 Watt. Husk også at fylde pakdåsen op med smørefedt. Hvis man ikke kan undgå at placere pakdåsen på samme sted som før, kan man polere rillen med fint smergel lærred, for at gøre det muligt for olien at hænge fast i sporet og smøre pakdåsen. Når man starter motoren, skal den gå i tomgang et lille stykke tid, så pakdåsen får sig slidt til, inden der kommer høje omdrejninger.
Jeg håber, at du kan bruge lidt af det, jeg har skrevet til dig.

MVH

Steen Larsen 0411
Index
158610: sv: motor (22-01-2018 08:59:36) (svar på 158602)
Ole Pars (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.122.178)
Seriøst, en LR der ikke lækker er nærmest ikke eksisterende, nærmest.
Men når den nu gør, så er der kun een måde at få den til at lade være (for en stund).
Det er at pakke skidtet om. Det skal være med originale pakninger og pakdåser, MINDST. Alt andet er spild af kræfter og penge.
Er maskinen så slidt at det ikke kan pakke ordentligt eller evt med overtryk fra slidte stempler osv, så bliver det nok en kende dyrt.
Hyppigste årsager til oliedryp fra motor: PAKDÅSER. Selvfølgelig det mest besværlige at skifte, men det KAN altså sagtens lade sig gøre.
Ved renoveringen af din motor, blev der så monteret originale pakdåser? Hvad bestod renoveringen af?
Index
158611: sv: motor (22-01-2018 09:06:32) (svar på 158602)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.227)
Hvis den drypper ud af koblingshuset kan du montere sådan en her - og have den lukket når du holder hos svigermor :)
Index
158612: sv: sv: motor (22-01-2018 16:37:11) (svar på 158611)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.117.81)
Du skriver at det er en 2,5 TD som du har i vognen.
Du skal være opmærksom på at når du skifter pakdåse, så tag lige svinghjuls huset af, der er en
o-ring mellem blok og svinghjuls hus der har jeg oplevet at være utæt.
Jeg gør dette, undersøge slid på krumtap, hvis det er ok så ny pakdåse på, derefter ny o-ring på
svinghjuls huset, derefter på alle flager hvor motor og svinghjuls hus rør ved hinanden kommer
der flydene pakning eller bedst maling på, så skruges det sammen.
Det med maling eller grundmaling lærte jeg af en gammel motorcykel mekaniker og det har
jeg brugt lige siden og det virker.


DU skal først lige være sikker på at du ikke har undertryk i din motor, tag olie påfyldnings
af og holde en hånd over hullet, der må ikke komme meget luft op her.
Index
158614: sv: sv: sv: motor (22-01-2018 21:06:24) (svar på 158612)
claus Vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.162)
Der findes olietilsætningsmidler, der får tørre pakninger til at kvelle op og slutte bedre igen. Går under navnet leak stop eller tilsvarende. Jeg har foreløbig udskudt en udskiftning af forreste udgangsaksel pakdåse på reduktionsgearkassen på min D3.
Har ellers delene men det tager ca 8 timer da transfergearkassen skal af og skilles helt ad.
Index
158615: sv: sv: sv: sv: motor (22-01-2018 21:52:33) (svar på 158614)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.73.239.124)
Problemet på en LARO er næppe tørre pakninger :-)
Index
158616: sv: sv: sv: sv: sv: motor (23-01-2018 11:25:38) (svar på 158615)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Og dog. Gummiet kan blive hårdt, og der findes olie og additiver hvor det påståes at det bløder gummiet op. Hvor godt det virker ved jeg ikke, men Claus ser ud til at have gode erfaringer.

Ellers er Steen Larsen inde på noget af det rigtige. Originale pakninger sammen med hylomar el. lign og pakningerne skal sidde rigtigt. Jeg havde en 2.25 motor der aldrig kunne blive tæt i den bagerste krumptaps-pakning da der var slidt et spor i krumptappen. Der var også blevet slidt et spor fortil, men her kunne jeg nøjes med et nyt rem-hjul.

Men det kan være et døje at få en gammel englænder helt tæt. Er det fordi den holder et sted den ikke må dryppe så meget som en dråbe, skal man måske bare bide i det sure æble og lægge en bakke et stykke gammelt gulvtæppe under.

Mvh Niels
Index
158618: sv: motor (23-01-2018 13:54:45) (svar på 158602)
balder kjerulff #9401, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 188.176.6.43)
Turner har et godt ry og leverer også renoverede motorer, men det koster..

https://www.turnerengineering.co.uk/strippedengines
Index
158620: sv: sv: motor (23-01-2018 18:44:04) (svar på 158618)
Gert Madsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.190.190)
Hej alle sammen, tak for input og råd og forslag til hvordan jeg får landy tæt,
som skrevet er det kun 2 år og ca 9000 km siden den blev total renoveret ved cylinder service,
og alerede efter knap 4000 km gik det ene forkammer løst, nok forde de havde planet topstykke af med forkamre monteret :(
det er så en anden sag. men det kostede godt knap 30 tusind med alt incl ny turbo, og så burde motoren ikke svine med olie alerede. Men der er nok ikke andet at gøre end bruge et par wekender på at pille den ud og så sætte ny pakdåse i bag ved krumtap, og så ellers ny pakninger de andre steder hvor den evt lægger lidt, og så håbe på at den kan holde tæt en
rimelig tid fremover, jeg ved godt at Landrover motorer ikke har det bedste ry for at holde tæt, men hvad gør
man ikke alt, når man nu har engelsk syge, som åbenbart ikke kan kureres,
Hyg jer derude alle Landrover folk. Vh Gert