tilbage

Land Rover Forum  

Index
158974: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (30-03-2018 21:46:41)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.77)
Halløj!

Bilen: Defender 110" Td5 fra 2003

Problemet: en hylende tone, som stiger og falder i takt med hastigheden - lyder lidt som en slidt leje.

Diagnosticering: Når jeg accellererer eller motorbremser er tonen værst. Hvis jeg kobler ud under motorbremsning bliver det en lille smule bedre.Jeg har haft forreste kardan afmonteret, hvllket gjorde tonen værre. Jeg har haft bagerste kardan afmonteret hvilket reduceret støjet med 80 % (eller noget der rimer :-) ). Tonen var der stadigvæk, men var mere konstant i forhold til bilens hastighed.

Konklusion: Jeg tænker at det må være et leje i enten bagerste diff eller transfer gearkassen.

Spørgsmål: Hvordan finder jeg nemmest ud af om problemet er i den ene eller anden ende ??

God aften!

Hilsen Anders
Index
158976: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (31-03-2018 10:48:40) (svar på 158974)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.31)
Du kunne overveje at prøve at pille både kardan af bagpå og tage stikakslerne ud, og så køre en tur. Så ligger differentialet da ihvertfald helt stille, og du kan konkludere om lyden kom der fra...
Index
158977: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (31-03-2018 14:22:00) (svar på 158976)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.147.110)
Hej Christian.

God ide. Det prøver jeg.

Hilsen Anders
Index
158978: sv: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (31-03-2018 15:02:41) (svar på 158977)
claus Vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.134.48)
Du har vel også prøvet at slukke for blæseren til varmeapparatet ?
Min kører op og ned i takt med omdrejningerne selv om spændingen ser konstant ud og på lav hastighed ved lave omdrejningder lyder den som en snerrende gearkasse
Index
158982: sv: sv: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (31-03-2018 20:51:20) (svar på 158978)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.23.135)
Tap evt. olie af bagtøj og kik på sustansen, er der glimmer, er bagtøj en nærmere investigation værd. Prøv at tag fat i bagkardan ved bagtøj og mærk om der er slør eller kryds er def. Kan også være hovedgearkasse; ændre lyden sig; bliver svagere i 4. gear er det nok her den er gal, tap olie af og erstat det med gearolie og se om ændring.
Index
158997: sv: sv: sv: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (01-04-2018 17:01:42) (svar på 158982)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.77)
Hej Vegener og Verner !

Tak for input. Lyden er der både med og uden blæsermotor.

Jeg vender tilbage når jeg er kommet det nærmere.

God søndag derude!

Hilsen Anders
Index
159036: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (04-04-2018 21:05:38) (svar på 158974)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.49.128.77)
Ohøj igen.

I dag røg kardanakslen af igen sammen med stikakslerne. Nu er lyden væk og jeg er gået på jagt efter et nyt/brugt diff.

Tak for input!

Hilsen Anders
Index
159037: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (04-04-2018 21:37:24) (svar på 159036)
Christian Holten #2660, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.108.239.193)
lav det selv ca 1790 kr + moms for nye lejer og pakdåser
Index
159038: sv: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (04-04-2018 22:08:33) (svar på 159037)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.205)
Som Holten er inde på er det et rimelig taknemligt differentiale at renovere selv! Da din 110 er fra 2003 har du en bagaksel af typen p38/wolf, som basalt set er forbedret rover differentiale. Det korte og det lange er at du kan pille hele differentialet ud med kron/spidshjul, lejer osv. blot ved at bolte alle boltene af i kransen omkring differentialet. (stikakslerne ude selvfølgelig). Markant lettere at servicere end Salisbury differentialet som det afløste...

Anyways, jeg tror du har tre optioner herfra. Endten forsøge at fremskaffe et nyt, renoveret eller brugt erstatningsdifferentiale. Der findes P38 range rover som bliver hugget op, så det billigste er sikkert at finde en sådan at få lov at stjæle fra. Jeg er ret sikker på at gearingen er den samme - men jeg kan tage fejl. Der er knap så mange defender 110 fra efter 2002 der bliver hugget...

Et helt nyt er nok svinedyrt, men et renoveret diff er den blide mellemvej. Ashcroft er f.eks. leveringsdygtig.

Hvis du har mod på det kan du renovere selv, som Holten er inde på. Han eller Ashcroft kan levere stumperne i løs vægt.

Index
159039: sv: sv: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (04-04-2018 22:12:44) (svar på 159038)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.205)
... og hvis du alligevel har overvejet at forbedre køretøjets terrænegenskaber før eller siden er det jo naturligvis den oplagte mulighed til at udbytte differentialet til et med spær. Igen kan Ashcroft anbefales!

Mvh
Index
159043: sv: sv: sv: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (05-04-2018 10:15:53) (svar på 159039)
Anders Hollmann Garde #5972, reg. nsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.128.77)
Hej Christian og Christian.

Tak for jeres svar.

Bilen er husstandens eneste og den kører hver dag, så jeg er mest tilhænger af at finde et brugt hos en hugger, bytte om og så renovere det gamle.

Hilsen Anders
Index
159049: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Er det Differntialet eller tranfer gearkassen?? (05-04-2018 16:36:13) (svar på 159043)
Morten Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.4)
Hej Anders
Jeg mener at Martin Spang Spanggaard har haft sådan et diff. Tilsalg et par gange på DLRK's facebook gruppe.
Måske et forsøg værd at spørge ham ?
Morten