tilbage

Land Rover Forum  

Index
159309: DÆK til P38 (01-05-2018 22:50:03)
Svend Olaf Vestergaard #9740, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.162.40.55)
Nyt mdlem søger råd/vejledning/erfaringer ift. valg af dæk. Jeg har gennemsøgt forum, og er ikke støt på så meget.

Jeg har en fin og god P38 4.0 V8 fra 1997. Den har monteret nogle ældre dæk (michelin Latitude 255/60/18 helårs), som jeg vil skifte til nyere helårsdæk, da de udover at være gamle også var påfaldende ringe i vinter med glatte veje. Jeg kører kun i meget begrænset omfang i terræn, hvorfor jeg bl.a. har fravalgt General Grabber AT.

Jeg overvejer følgende:
A) BF Goodrich Urban Terrain T/A 255/55 R18 109V XL
B) Bridgestone Dueler A/T 001 255/55 R18 109H XL
C) Pirelli Scorpion Zero Asimmetrico P255/55 R18 109H XL AO

Nogle betragtninger i den henseende, der kan kvalificere/afgøre, hvad jeg skal vælge?

Prisen er stort set den samme.

På forhånd mange tak.

Svend Olaf
Index
159315: sv: DÆK til P38 (02-05-2018 09:47:56) (svar på 159309)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej Svend Olaf

Nu har jeg ikke tjekket de 3 modeller du har her.

Men hvis du vil køre hele året på samme dæk - så vær opmærksom på om der er de symboler på dækket der skal være for at det eks. er lovligt at køre med dem i vinter perioden, hvis du vil udenlands.

Selv kører jeg normalt på vinterdæk hele året - og ja ja det kan der sagtens være masser af holdning til. Det er dog, i min verden, langt fra så slemt som at kører på sommer dæk hele året :-) Nogen vil mene at sliddet er større om sommeren på vinter dæk - men hvis jeg kan køre op til ca. 100.000 km. på et sæt dæk - så er det helt fint med mig(og det har jeg gjort).

mvh
Index
159322: sv: sv: DÆK til P38 (02-05-2018 13:40:36) (svar på 159315)
Svend Olaf Vestergaard #9740, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.11.22)
Hej Eddie,

Tak for svar. Ja, jeg glemte at skrive, at de dæk, som jeg kigger på alle er "godekendte helårsdæk" med M+S markering.

Det er de dæk jeg har på også, men de er som sagt gamle og ringe.

100.000 km på sæt er ikke dårligt!

Mvh.
Index
159329: sv: sv: sv: DÆK til P38 (03-05-2018 09:49:49) (svar på 159322)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Hej igen

Som jeg lige husker det er der ikke nogle regler for hvad der er 'godkendte helårsdæk' Det er dæk producenten selv der angiver om de vil lægge navn til at kalde et dæk for helårsdæk.

Bemærk i øvrigt at det ikke nødvendigvis er nok at dækkene er 'M og S' mærket. I sverige skal dækkene åbenbart fremgår af en 'STRO-liste' og i Tyskland skal der være 'snefnug' symboler på for at være lovlige i 'vintervejr'.

mvh
Index
159338: sv: sv: sv: sv: DÆK til P38 (05-05-2018 00:37:08) (svar på 159329)
Peter Bull Vang (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 192.38.131.11)
Jeg er ikke ekspert, men jeg vil lede dig i denne rettning:
Nokian Hakkapeliitta 8 SUV 255/55 R18
255/55 18 V > Nokian WR SUV 3

Hakkapeliitta er vel den finske måde at sige stå fast hurtigt.

Nokian er vel en finsk måde at sige Hakkapeliitta.

Søg selv nærmere, det er noget med temperaturer versus holbarhed.

Jeg er virkelig glad for mine, og kørt km er mindre vigtig end bremselængde.

Venligst Peter
Index
159339: sv: DÆK til P38 (05-05-2018 08:34:40) (svar på 159309)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 131.164.217.246)
Alle de nævnte dæk er gode dæk. Men i min bog er helårsdæk en lorteløsning ( beklager sproget ) du vil opleve et fint dæk om sommeren, forår og efterår, men så snart der kommer sne eller is, så er egenskaberne elendige. Hvis du kun vil have et sæt hjul, så ville jeg vælge et rigtigt vinterdæk. Frem skal du nok komme, men når du skal bremse sådan en kasse på 2,5 ton, så er det ret afgørende at dækket står fast, og det gør et helårsdæk ikke. Merudgiften ved at have et sæt ekstra hjul er minimal, og dine dæk holder jo bare det længere hvis du skifter.
Index
159340: sv: DÆK til P38 (05-05-2018 09:42:50) (svar på 159309)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.220.228)
Hej Svend
Jeg kan godt forstå du ikke er tilfreds med Latitude dækkene. Har selv haft dem og de er ikke noget at prale af.
Nokia vinterdækket, som Peter nævner er et formidabelt dæk. Dog skal du passe på ikke at få dem, der er produceret i Rusland. De er ikke altid helt lige.
Om man vil have to sæt dæk er jo en smagssag, men vinterdæk om sommeren er helt sikkert bedre end omvendt.
Held med P38`eren
Michael, 1048
Index
159360: sv: sv: DÆK til P38 (07-05-2018 15:41:33) (svar på 159340)
Svend Olaf Vestergaard #9740, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.54.11.22)
Hej Michael, Jacob, Eddie og Peter,

Tak! Interessant perspektiv med vinterdæk hele året. Den løsning havde jeg ikke overvejet. På baggrund af ovenstående, vil jeg også genbesøge muligheden for to sæt dæk, omend jeg synes de (og vognen) er noget store og tumle med, når jeg nu selv plejer at skifte dæk på mine biler.

Tak for gode input!
Index
159361: sv: sv: sv: DÆK til P38 (07-05-2018 19:44:40) (svar på 159360)
Jacob Rosby Løwenstein #8777, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 131.164.217.246)
Jeg skifter også selv mellem mine 19” all terrain dæk 255/55-19 og mine vinterhjul i samme str. Det tager under 30 min. På min D3 og så er de spændt moment osv. Det er klart “bøvlet” værd og det er fedt at køre i vintervejr på rigtige vinterdæk.