tilbage

Land Rover Forum  

Index
159515: Motorhistorisk Samråd om genopbygninger/restaureringer (08-06-2018 19:01:15)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Nu har Motorhistorisk sammen med andre organisationer, Hot-Rod grupper og DASU endelig fået øjnene op for de vanvittige regler der er forbundet med restaureringer og genop og ombygninger. Ikke mindst når man skifter chassis og karosseri.

Det værste er nok ikke reglerne i sig selv men at de bliver fortolket vidt forskelligt af de forskellige offentlige instanser og at reglerne er så uigennemskuelige at det er svært at nå til enighed og klarhed.

-----
Som MHS Skriver:
En fælles holdning var at der er rigtig mange ejere af den slags specielle køretøjer, der befinder sig i et gråt område, måske uden at vide det. Vi måtte også konstatere at der er bygget et stort og uigennemskueligt bureaukrati op omkring registreringsafgifter. Og efterhånden som vi har fået nye regler, der bliver Skattelovgivningen helt fortolket forskelligt af ejerne, og de forskellige myndigheder på området.

Et naturligt fokuspunkt er afgiftsproblematikkerne, hvor der kan være meget stor forskel i opfattelsen af ombyggede kontra originale køretøjer, men også alene det at afgøre om et køretøj er ombygget eller vedligeholdt er en svær øvelse for myndighederne. Der mangler tydeligvis klarhed over retningslinjer, eller måske nærmere nogle mere rummelige rammer hvor mange flere kan være indenfor, uden at myndighederne skal håndtere og særbehandle i detaljer.

Efter mødet har dialogen siden primært drejet sig om SKATs konklusion omkring brændstofforbrugsafgiften ved import, hvor myndigheden fastholder at pålægge denne nye høje sats på ombyggede køretøjer, på trods af at vores folkevalgte politikere ville noget andet med de seneste ændringer til lovgivningen.

------

Derudover bringer MHS et eksempel, ikke på en Land Rover men en Citroen Mehari, hvis karosseri heller ikke ruster. Det er så i modsætning til en klassisk Land Rover ikke i Alu men i glasfiber. Rammen derimod ruster fint, men nye kan fåes i Frankrig til billige penge. Ejeren af Meharien forhørte sig hos Skat for at få en afgift på en sådan ombygning inden han gik i gang med at slagte sparegrisen. Skat nåede frem til at det skulle koste 27.000,- !!! Langt mere end de originalt meget billige Meharier koster i veteranafgift. Argumentet var at vognen med en ny ramme ikke længere var en veteranbil men en ny bil!
MHS fik så igennem kontakter i Skats julridske afdeling overbevist den pågældende medarbejder om at vedkommende var galt afmarcheret og ombygningen af Meharien kunne begynde.

Det glædelige ved denne historie er at MHS nu har opmærksomhed på problemet, det havde de ikke rigtig ved årsmødet i November da Veteranformand Hartley fremlagde problemet med rammeskift og afgifter.
Index
159517: sv: Motorhistorisk Samråd om genopbygninger/restaureringer (10-06-2018 18:30:58) (svar på 159515)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.220.228)
Hej Niels
Meget fint indlæg omk et problem flere og flere løber ind i.
Det er altid godt at få en tilladelse inden man går i gang end en masse problemer bag efter.
DOG: Karosseriet på en Mehari er ikke glasfiber, men ABS plast. ( har selv en )
Mvh
Michael, 1048