tilbage

Land Rover Forum  

Index
160007: Knækket tandrem (02-10-2018 15:58:58)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.64.156.192)
Tandremmen er knækket på min Freelander 1.8 benzin fra 1998. Det er ikke så godt, tænker jeg...

Det er sket ret udramatisk ved igangsættelse med trailer på.
Jeg kan forstå, at det kan betyde, at der er en eller flere ventiler, der er bøjede. Mit første spørgsmål er, om en kompressions test vil kunne afgøre, om der er ventiler, som skal skiftes?

mvh

Allan
Index
160008: sv: Knækket tandrem (02-10-2018 16:27:34) (svar på 160007)
claus Vegener #9245, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 188.180.245.37)
På en benziner kan man lave en lækage test uden at starte motoren. Det er trykluft gennem tændrørhul eet ad gangen med et manometer for indgående tryk og et sekundært manometer efter en restriktor som f.eks et 10 mm hul. Mn måler så hvor meget den pågældende cylinder lækker luft. egentlig en flowmåling.
Index
160009: sv: sv: Knækket tandrem (02-10-2018 17:32:46) (svar på 160008)
2749 Verner Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.45.9)
På benzinere plejer det sjældent at gå ud over ventiler ved tandremsknæk, for at teste som Claus anviser skal ventiler jo være lukkede, aftag vippearmsdæksel for kontrol, alternativt, drej på knastaksel for at konstatere om noget går på, eller monter ny rem og drej på krumtap for kontrol. For kompressionstest med motortørn, skal ny rem jo monteres. Der bør investigeres i årsag til remknæk eller remmen bare er udslidt.
Index
160015: sv: Knækket tandrem (04-10-2018 23:13:00) (svar på 160007)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.220.228)
Hej Allan
Det er forholdsvis nemt at kontrollere om en ventil eller to er bøjede.
Afmonter begge knastaksler og sæt trykluft på ved tændrørene. Biltema har en fin adaptor til samme. Husk at motoren vil forsøge at dreje, hvis ikke stemplet står i bund og hvis ikke ventilere er bøjede.
Jeg har før set skader på ventiler på 1,8 bensin motoren, men ventilerne er ikke dyre.
Husk endelig at forny boltene til topstykket hvis du vælger at demontere samme. De bør ikke genanvendes.
Mvh
Michael, 1048
Index
160021: sv: sv: Knækket tandrem (05-10-2018 13:24:23) (svar på 160015)
Allan Snitker #9310, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 188.64.156.192)
Tak for svarene i denne tråd.
Jeg vil forsøge mig med at tage knastaklserne ud og sætte trykluft på, som du beskriver. Jeg håber ved Gud ikke, at jeg skal have topstykket af - men igen, når tandremmen alligevel af af, så går det nok.

Jeg har set Biltemas adaptor...

Til andre, der skal lege med tandremme på freelandere, så har jeg (forhåbentlig) snart de værktøjer der skal til, for at låse aksler
(lrt-12-134 og lrt-12-145)

Allan
Index
160027: sv: Knækket tandrem (05-10-2018 20:53:29) (svar på 160007)
Søren Pedersen #5488, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 94.145.64.128)
Hvis du skal skifte pakning på en K-series skal du luge sætte dig ind i valg af pakning.
“Peen” topstykket inden planslibning og brug en SAIC N-series pakning, nye topbolte og evt den opgraderede Oil ladder, hvis du ikke allerede har den.

Der er masser af læsestof på nettet om denne motor, da den er anvendt i mange engelske biler, og specialister i UK har gjort et godt stykke arbejde med at få den lille fine motor gjort driftsikker.
Kig evt på DVA power og Sabreheads’ sider.

Mvh
Søren