tilbage

Land Rover Forum  

Index
160789: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (07-02-2019 21:50:09)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.10.60)
Hej medlemmer.

Jeg er pt i købsfasen på en 2003/04 Land Rover Discovery V8, og har til min rædsel læst at 3.9, 4.0 & 4.6 V8 motorene er produceret i en kvalitet hvorved cyllinderforingerne løsner sig, og at oliepumpen svigter (der er givetvis også andre udfordringer).
Har nogen erfaring med ved hvilket kilometertal at foringerne og oliepumpen giver problemer, samt hvad prisen er på udbedring af problemerne ?

Hilsen Henrik
:-)
Index
160791: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (08-02-2019 08:18:54) (svar på 160789)
Kenneth Lystlund #4532, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.127.0.43)
Hej Henrik,
Jeg har ikke nogen erfaring i hvornår de fejler eller hvorfor. Jeg vil dog tro, at hvis det sker, så kan det være på grund af motoren har været overophedet. Så, hvis man sikrer sig at køle- og smøresystem er tiptop, er man sikkert også godt på vej til at undgå disse skader.
Men prisen på udbedring afhænger vel af hvor meget man kan selv. Nye foringer med flange kan købes for 500-700kr. pr. stk. Det er jo som med alt andet der bliver skilt ad, at der kommer noget ekstra oveni og når man nu har motoren ude og skilt ad kan man vel lige så godt skifte det ene og det andet og så løber det der ud af.
En renoveret "Short Block" koster ca. 33000 og hvis du skal have topstykker med så ender det på ca. 40000kr. (4,0V8). Dertil kommer der lidt pakninger til at samle motoren med topdæksler og bundkar, tændingsystem, kølesystem, udstødningssystem og sikkert et par andre ting.

MLRH
Kenneth
Index
160793: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (08-02-2019 11:06:32) (svar på 160789)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.191)
Min 3.9 blok flækkede ved kun 100.000 km... - og alt efter hvor meget du så skifter, når du nu er i gang, og om du gør det selv eller får et værksted til det, så kigger du nok på mellem 20K og 100K i udskiftningspris
Index
160794: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (08-02-2019 14:04:09) (svar på 160789)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.30.16)
det er nyt for mig at der skulle være løse cylinderforringer i 3,9 og 4,0 - og i så fald at de løsner sig - jeg har kun hørt og læst om at dette er en udfordring for 4,6 liter udgaven.

Man kan jo lære dagligt :-)
Index
160795: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (08-02-2019 15:03:04) (svar på 160789)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.113)
Hej Henrik!

Lidt oplysninger fra en bog: "HOW TO POWER TUNE ROVER V8" af DES HAMMILL. Kan anbefales, megen god læsning.

Problemerne er opstået p.g.a. at man har boret den oprindelige 3.5l (ingen problemer) op til 3.9, 4.0,.4.2 og 4.6. Herved bliver vægene mellem cylindrene for tynde og kan revne og kølevand trænge ind i cylinderen. Blokken er revnet.
3.9 og 4.0 revner mellem cylinder 6 og 8. 25% af motorerne.
4.0 "38A" motorer i HSE Range Rovere. 80% af motorerne.
4.6 revner 15%. af motorerne.
Tallene er ca. tal, men nok til eftertanke.
Du kan ikke selv skifte foringerne. Det kræver special maskiner. Foringer med flange, her skal der drejes en reces i blokken, hvor flangen kan ligge i.
Der anbefales også en max kølevandstemperatur på 80 grader.

Mvh
Kaj Tunlev
1643.
Index
160797: sv: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (08-02-2019 15:44:35) (svar på 160795)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.113)
Hej!

Rettelse til ovenstående.
Bogen hedder: "HOW TO POWER TUNE ROVER V8 ENGINES"

3.9 og 4.2 revner mellem cylinder 6 og 8.

Beklager.

Mvh

Kaj Tunlev
Index
160801: sv: sv: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (08-02-2019 22:41:00) (svar på 160797)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.104.7)
Jeg måske ikke helt enig i at det er boring alene er som problemet.... der er flere kombinerende faktor... manglende evne til styre casting af blokken til en mere ens tolerance... mangelfuld kontrolsystem...manglende selektering af motorblok.

Det var først efter årgang ´97 blokken blev ultrasonic tykkelse målt, og opdelt til tre kvalitets grupper til respektiv på opboring...

tilligemed et kølesystem på senere modeller som var lidt uheldig... manglende servicer af kølesystem efterfølgende .... og en uheldig lean fuel mix i mid-range programmeringen.

Tophat liner er ikke en permanent løsningsmodel til en cracked block... heller ikke selvom det evt. er modellen med o-ring -(top/bottom) - kig omkring på nettet der masser af eks. - der er også masser misforståelser og misinformation

https://youtu.be/8zLGbESGYRU

gør din research...før du køber
Index
160804: sv: sv: sv: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (09-02-2019 10:41:54) (svar på 160801)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.165)
Rimeligt skræmmende mangel på kvalitet i blokken som vises på dit link Ole - jeg betalte kassen for en top hat motor hos Turner - håber sgu de har gjort deres arbejde ordentligt :)
Index
160807: sv: sv: sv: sv: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (09-02-2019 15:55:46) (svar på 160804)
Kaj Tunlev #1643, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 176.23.193.113)
Hej Michael!

I ovennævnte bog, "HOW TO o.s.v.), står der, at top hat liners skal have en siliconeforsegling (en slags o`ring) nederst. Så hvis du får en lækage, vil vandet ikke løbe ned i bunden (olien). Øverst vil flangen standse evt. vand.

Mvh

Kaj
Index
160820: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 3.9, 4.0 & 4.6 V8 problemer (10-02-2019 23:27:07) (svar på 160807)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.104.7)
@Michael... ved ikke om linket ligefrem er skræmmende...det tjener jo blot som et illustrativt pædagogisk eksempel. Det smarte ved det faktuel eksemplet, er så at det fint illustrer de tre forskelle tolerancer (i samme blok..!) - og at man nemt kan opnå ulighed når man ikke er omhyggelig med at kasserer castforms i takt med vedvarende brug forringe dem. Casting er ret beset ikke en præcis teknik, meget kan gå galt i processen... så meget mere vigtigt med en selektiv kontrol. -

Mod ikke Turner Engineering ved hvad de gør...ikke ligefrem nybegynder i faget - lidt bekymrende er så at de netop har Darton sleeves i sortimentet (O-ring top/bottom) https://www.turnerengineering.co.uk/ductile-iron-flanged-liner-c2x20634989 -

Det er ikke uden grund at en seriøs tuner som John Eales udelukkende brugte "red marked blocks to big bore"... hvorfor risikere sit omdømme og levebrød på useriøst håndværk, når man kan gøre det ordenligt og samtidig tag sig betalt.

@Kaj - beklager jeg udtrykker mig lige udad posen... ikke et personangreb på dig..! mere et udtryk for min personlige holdning...

Genbruge af en revnet blok er simpelthed en "hillbilly solution"...

Selvom man skulle prøve sig med opvarmning (blok) og TIG-svejsning af revnen efterfulgt med ovn behandlingen af blokken samt flap peening af området efter machining... så vil området ved siden af svejsningen stadig være svagt - når man har konstateret man fat i en af de uheldige motorblokke...skal man ikke kaste flere mønter efter den

- a cracked block is a toast block -

En løsning med tophat/flange liner/sleeve alene som cure mod en cracked block - er useriøst...