tilbage

Land Rover Forum  

Index
161219: Partikeludledningstillæg (03-05-2019 09:24:46)
Morten Rudkjær Jørgensen #7668, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.106.185.80)
Er der nogen som har fundet et partikel filter til de har fået godkendt på en Defender 300 TDI, så man kan slippe for dette straf tillæg på 1000kr årligt på en bil der holder stille 200dage om året.
Index
161220: sv: Partikeludledningstillæg (03-05-2019 09:48:54) (svar på 161219)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Den har været oppe her i forum flere gange.

Den billigste udgave kostede vist i omegnen af 12-13k

mlrh
Claus
Index
161222: sv: sv: Partikeludledningstillæg (03-05-2019 11:45:59) (svar på 161220)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.133.138)
Og jeg tvivler på at Trafikstyrelsen vil godkende det, så du får afgiften nedsat, da beregningen er årgangs bestemt.
Og som Claus skriver så koster selve filteret 12-13.000,-kr + montering + en sagsbehandling hos en af Motorstyrelsen godkendt prøvningsinstans, der får du så en hyldemeter mapper med dokumentation og en regning er er lige så lang - hvis det overhovet kan lade sig gøre jfr. øverste linje.

Men hør mere hos dem her, de ved det:
http://www.lavmands.dk/partikelfilter/

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
161223: sv: Partikeludledningstillæg (03-05-2019 22:45:54) (svar på 161219)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.201.92)
En 300 Tdi er for gammel for at kunne få gavn af et partikelfilter. De filtre, som f.eks. Lavmand tilbyder, er designet til motorer med en lav forbrændingstemperatur, dvs. at en LR med Puma-motor kunne få gavn af et partikelfilter. Der blev udviklet mange forskellige filtersystemer for at nedbringe NOx og partikler fra dieseludstødningsgasserne. De var dog beregnet til eftermontering på busser og lastbiler - og tilsvarende store - og prisen var dengang ret heftig: 48.000 DKK - De var seriegodkendte, dvs. at efter monteringen skulle køretøjet til syn, hvor monteringen blev kontrolleret og godkendt ved tilføjelse i reg.-attesten. Da krav om DPF på køretøjer under 3.500 kg først kom for nogle år siden, blev der heller ikke udviklet filtre til f.eks. en 300 Tdi. Partikelfilterafgiften eller afgiften for manglende DPF er ikke andet end lovligt tyveri begået af SKAT ved højlys dag. Hvis Lavmands har et filter, der evt. kan bruges (hvilket jeg ikke tror, de har), så følger der naturligvis den nødvendige godkendelse med og du skal ikke selv bøvle med det. Det er derfor, at produktet er seriegodkendt.