tilbage

Land Rover Forum  

Index
161261: Defender TD5 fra 1998 eller før (15-05-2019 17:59:58)
Heine Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.116.2.138)
Hej
Hvis man gerne vil ind under den lave afgift (ingen misundelsesafgift) men samtidig gerne vil have en TD5 motor, kan det så overhovedet lade sig gøre?
Som jeg forstår skal bilen være indregistreret første gang inden juni 1998, men alle jeg har fundet er med 300tdi.
Index
161266: sv: Defender TD5 fra 1998 eller før (16-05-2019 09:51:44) (svar på 161261)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
ikke umiddelbart, td5'eren kom først på markedet efter afgiften, så hvis man vil ha en td5 på lav afgift må man nok bygge den selv ud fra et ældre køretøj
Index
161269: sv: sv: Defender TD5 fra 1998 eller før (16-05-2019 17:46:22) (svar på 161266)
Ole Knudsen #9568, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 5.186.116.126)
Hej

Jeg har en købt en TD5 er fra 1999 som bus. (Den er ikke til salg) Og som bus er vægtafgift og udligningsafgift til sammen på 2040 kr. pr. år. Dertil kommer at den skal synes hvert år. Og ved forsikring igennem klubben er der et tillæg på forsikringen på busser.

Men det som for alvor koster ekstra er kørekortet til turistbus. Og evt. trailerkort til bus.
Med alene et nyt kørekort til bus må man kun køre med 750 kr. på krogen. Jeg brugte ca. 30.000 kr. på de to kørekort alt i alt. Det kan muligvis gøres billiger men jeg tog begge dele med en 50 personeres bus. Det kan også tages i en 16 personers bus som D1 kørekort.

Og så skal man have en ny lægeattest hvert 5. år i forbindelse med fornyelse af kørekortet hvert 5. år.

Der er også nogle begrænsninger i forhold til hvem men må køre med. Bus/privat kørekort er tilstrækkeligt for personer der ønsker at køre udelukkende privat kørsel, dvs. kørsel med den nærmeste familie og nære venner både nær og fjern.

Sæderne må ikke pilles ud af en bus, den skal altid kunne gøres klart til kørsel med det antal personer den er indregistreret til. Hvilket betyder at i 110 tommer er der ikke plads til at lave sovepladser bag i. Med bagsædet slået op tager det for meget af længden til at det er smart at sove i bussen. Så er løsningen tag telt.

Så der er både plusser og minusser ved en bus. Men hvis du går efter en TD5 og lav afgift, vil jeg tro at det er den mest realistiske vej for dig at gå. Altså hvis det er en 110 tommer du går efter og ikke en 90 tommer.