tilbage

Land Rover Forum  

Index
161343: ventilklapren & motorflush (10-06-2019 11:43:43)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.155.16)
Min kones 2007 Disco 3 Diesel har kørt alle sine 91.000km i København, og kun korte ture.
Der er ingen problemer med den, men jeg har overvejet om et "engineflush" vil være en god idé.
Er der gørdetselv produkter på markedet som er bedre end andre, og er processen sund og risikofri for motoren ?

Jeg købte i januar en ombygget 90"er som er monteret med en 6 cyllindret benzin stødstangsmotor der har kørt ca. 250.000 km.
Den havde lige fået service med en letflydende motorolie og køre godt, men for et par uger siden hvor det var blevet varmere begyndte motoren at klapre meget fra ventilerne/løfterne ved opstart, eller 15 sekunder efter opstart, hvorefter lyden forvandt efter ca. 30 sekunders kørsel.
Vores nabo mener at det er slidte eller beskidte hydrauliske ventilløftere som er problemet, og har foreslået en indvendig motorrens/flush og tilsætning af fx. Rislone engine treatment, eller andet tilsvarende produkt samt en tykkere olie.
Er det en rimelig løsning (pt. er jeg ikke klar til at adskille motoren) ?
:-)
Index
161344: sv: ventilklapren & motorflush (12-06-2019 06:15:24) (svar på 161343)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.101)
Hvilken motor?
Index
161345: sv: ventilklapren & motorflush (12-06-2019 09:20:01) (svar på 161343)
Nils (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 94.18.217.6)
Hej Henrik

Jeg har haft lignende problem på en opel 1,2 ecotec.
Den tikkede voldsomt fra ventilløfterne i så høj en grad at det var direkte generende for personer i kabinen, hvis ikke radioen var tændt.

Jeg forsøgte med noget let flydende motorolie men uden nævneværdig effekt.
Jeg endte med at tilføje Lindemann Worn Engine Treatment, som jeg har erfaring med fra tidligere.
Det er et PTFE basseret additiv til motorolien. Men det kan du læse mere om:
http://www.lindemann.dk/portfolio/worn-engine-treatment/
Kan bl.a købes hos Thansen.

Umiddelbart efter tilsætning kunne jeg ikke konstatere nogen forskel. Indtil pludselig en dag efter nogle hundre kms kørsel kom jeg pludselig til at tænke på hvor var støjen dog blevet af??
(skal siges det var min kærestes bil, så jeg kørte ikke så tit i den)

Jeg kunne konstateret at den mekaniske tikken ikke helt var forsvundet men reduceret kraftigt til et ganske acceptabelt leje.
Nu her et par år efter den første tilsætning er bilen stadig kørende og dog stadig med en lille tikken men ikke noget generende. Efterfølgende har bilen fået tilsat additivet ved hvert olieskift.

I dit tilfælde ville jeg forsøge en kombination af først Lindemann Oil System Cleaner inden olieskift
http://www.lindemann.dk/portfolio/olierens/
og derefter frisk olie tilsat Worn Engine Treament også ellers se tiden an.

Det er jo noget vidunder mixtur der kan fikse en motor men jeg har i flere tilfælde set at man har kunne "købe" sig tid inden en evt. renovering.

Mvh Nils
Index
161352: sv: ventilklapren & motorflush (13-06-2019 14:08:52) (svar på 161343)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.49.146.43)
Bare for at tilfredsstille min nysgerrighed; du skriver at din 90'er er udstyret med en 6cyl benzinmotor. Hvilken motor er det? Det er vel næppe den klassiske halvtoppede Rover 6'er som bla lå i one-ton og 2a FC110"?

Og nu er jeg ikke mekanikker, men en stødstangsmotor har vel ikke hydrauliske løftere?

Mvh Niels
Index
161353: sv: sv: ventilklapren & motorflush (13-06-2019 16:42:22) (svar på 161352)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.189)
Deltager gerne i din nysgerrighed vedr, seksbenet i ninety, der var vist noget sydafrikansk noget, BMW motor vistnok.
Men jo, en motor kan godt være med stødstang og vippearm og hydraulic-element, V8, den gamle Buickmotor som anvendt i Land/Rangerover classic.
Kører ikke mindst en dieselmotor, kun korte ture i moderat tempo, er det en god ide at mindske olieskift intervaller, kilometermæssigt, og selvfølgelig anvende en anerkendt syntetisk olie rettet mod dieselmotorer.
Håber ikke motoren er offer for Td5syndromet, at diesel lækker og opblander motorolie.
Hertil iblande dieselrens ved optank, eks Bell-ad.
Index
161354: sv: sv: sv: ventilklapren & motorflush (13-06-2019 21:59:59) (svar på 161353)
Henrik Duus Nørgaard #6005, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 62.198.155.16)
Jeg ved desværre ikke hvilket motorfabrikat der er monteret, men det ligner en ældre amerikansk eller engelsk motor.
Den har hydrauliske ventilløftere, stødstænger samt benzininsprøjtning.

Jeg har hørt/læst at motorflush kan frigøre "koks", som efterfølgende (efter olie/filterskift) kan tilstoppe oliekanalerne og resultere i meget bekostelige reparationer.
Index
161355: sv: sv: sv: sv: ventilklapren & motorflush (14-06-2019 15:57:23) (svar på 161354)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.17.81)
Selvom hydraulic-element, så er der i hovedregel justerskruer, kan være ventiler er gået ud af grundjustering. Måske en idé at måle olietryk på klikkeren, kan være oliepumpe er slidt. Hertil som naboen mener, en tykkere motorolie, da problemet jo er varmerelateret. Ville afholde mig fra flush-forsøg, af grunde du selv er inde på, men prøv at fjerne oliepåfyldningddæksel, hvis det sidder på vippearmsdæksel og kik ned, evt lys med pencillygte, om der er flager og skjolder af slam og koks eller som der skal være, rent metal.