tilbage

Land Rover Forum  

161451: serie 3 startproblemer (28-07-2019 08:00:45)
Morten Nielsen #8847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 185.45.148.1)
min 88" med en 21/4 l motor fra 67 er gået i stå og kan ikke starte.
jeg har haft problemer med den et stykke tid. det begyndte med at den afladede og ikke gav tænding. der er elektronisk tænding på, og jeg havde den på værksted hvor de fandt en slidt ledning, og dette blev skiftet. Derefter brugte den mere benzin end normalt og jag fandt en lille utæthed i tanken som jeg så skiftede(det var ikke det).jeg kom så i tanke om en Lada jeg engang havde, hvor akselerationspumpen havde sat sig,hvorfor den brugte en hel tank benzin over fyn. Jeg skiftede derfor karburatoren på land roveren, hvorefter den faktisk gik som en drøm de næste ca 700 km. PÅ en længere tur da jeg var på vej op ad en afkørsel gik den i stå, jeg fik den i gang og kørte videre, og et par km senere stoppede den igen og ville slet ikke starte.
Motoren tørner fint rundt, der er gnist på tændrør, den pumper benzin frem til carburatoren, den suger godt gennem carburatoren , der er fugtigt af benzin i indsugningen og på tændrørene. Hvad kan der være galt?
161452: sv: serie 3 startproblemer (28-07-2019 08:50:52) (svar på 161451)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.124.255)
Skidt i benzinen? Det er ikke ualmindeligt at fint ruststøv fra en gammel tank eller en gammel Jerrycan har blandet sig med benzinen, og slamfilteret i benzinpumpen kan ikke nå at fange så fint støv. Har oplevet noget lignende på fruens 88'er fra 63 Et lille gennemstrømnings papirfilter på benzinslangen mellem pumpen og karburatoren kan muligvis være løsningen. Uanset så er det altid en god ide med sådan et papirfilter. Koster en 20-30 kr hos Thansen

Du skal lige være opmærksom på at der er fri gennemstrømning i sugerøret. Der kan ligge nogen små klumper der sætter sig, hvis filteret på røret har givet op efter mange års tro tjeneste, Skal også være opmærksom på at slangen fra tanken til pumpen ikke er suget eller klemt sammen

Mvh Niels
161457: sv: sv: serie 3 startproblemer (28-07-2019 12:26:55) (svar på 161452)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.128.77)
Prøv evt at aktivere chokeren, kan give benzin, hvis dyser er blokeret af snavs.
161460: sv: sv: serie 3 startproblemer (28-07-2019 16:02:57) (svar på 161452)
Morten Nielsen #8847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 185.45.148.1)
tanken er helt ny, benzinpumpen skilt ad og nye pakninger, derefter har jeg en elektrisk benzinpumpe der også har et helt rent filter (den sad i bilen da jeg fik den, og den kan normalt udmærket køre uden, den er bare lidt død i aksalerationen når motoren er kold)da den kørte i stå var den ikke i,da den var stået af. Jeg har prøvet med både manuel pumpe og elektrisk uden om den manuelle. da jeg købte ny carburator (Weber) var der også et filterglas med. det sidder der også. Men der burde heller ikke være noget problem da den fint pumper benzin op til carburatoren.
161461: sv: serie 3 startproblemer (28-07-2019 17:22:16) (svar på 161451)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
er det både ved kold start og ved varm motor?
prøv evt med 1/2 chokker ...
Jeg monterede et varmeskjold under karburator på min tidligere 109``....det hjalp...
God sommer,vh Jens
161462: sv: sv: serie 3 startproblemer (28-07-2019 18:05:03) (svar på 161461)
Frimodt Petersen #1064, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 77.213.103.141)
Det kan også være rotorhuset ikke er sat ordentligt på, så kan det løsne sig og derved
hoppe en halv omgang på kærven som trækkes af knastakslen, derved vil den tande på forkert tidspunkt. Og så er der ingen liv i motoren
161463: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (28-07-2019 22:53:05) (svar på 161462)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.124.255)
tændningen skal selvfølgelig være iorden. Men er den det, så ville jeg lige rense carburatoren en gang og se hvad der sker.

Jeg tænker at det Frimodt kalder rotorhuset er det jeg kalder strømfordeleren. Hvis den sidder forkert så er der ingenting der virker. Det prøvede jeg også med fruens 88'er. Der ligge en skive under strømfordeleren med den omtalte kærv. Den skal ligge rigtig. Og så skal strømfordeleren sidde rigtigt i den. Prøvede det med fruens 88'er. Der var det Dr. Urban der fandt fejlen.

Alligevel ville jeg ikke blive forbløffet hvis det var karburatioren trods alle modforhold er gnattet til i dysserne. At det er nyt er ikke altid en garanti.

Mvh Niels
161464: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (28-07-2019 22:53:26) (svar på 161463)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.124.255)
Og et billede
161466: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (29-07-2019 09:45:15) (svar på 161464)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.158)
Kan også være def tændspole, har før oplevet tændspole blev for varm og forbindelsen gik- passer tændspole til den elektroniske strømfordeler?
161468: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (29-07-2019 14:17:00) (svar på 161463)
Morten Nielsen #8847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 185.45.148.1)
carburatoren har jeg haft af og skilt af for at rense evt skidt, der var absolut intet, men da jeg havde den af prøvede jeg lige at sætte den gamle på od det virkede stadig ikke.
strømfordeleren lyder som et godt bud da der foresvæver mig at jeg på et eller andet tidspunkt strammede de tre skruer i trekanten over skiven, da de var lidt løse.
Hvordan finder jeg ud af om den omtalte skive sidder rigtigt.
161471: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (29-07-2019 18:03:54) (svar på 161468)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.158)
Som jeg lige erindrer, kan omtalte hak- skive kun sidde på en måde, sidder den forkert, kan strømfordeler ikke komme ned på plads, men jo, prøv at montere den oprindelige strømfordeler, hvis den ellers duer, evt lån en, har aldrig haft fidus til de eftermonterede elektroniske strømfordelere, har dårlig erfaring.
161472: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (29-07-2019 18:38:29) (svar på 161468)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
bare lige til tjeklisten....
er det god benzin du har i tanken...?
sidder tændrørskabler i rigtig rækkefølge...?
Håber du får startet den...
vh Jens
161473: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (29-07-2019 19:45:32) (svar på 161472)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.124.255)
Virker bare underligt at den kan køre 700km og så står den af. Kan selvfølgelig være tændning. Spolen måske. Har du prøvet at skrue et tændrør af og med lidt forsigtighed tjekket at der er gnist?

Mvh Niels
161474: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (29-07-2019 22:23:00) (svar på 161473)
Morten Nielsen #8847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 185.45.148.1)
jeg har haft tændrør ude og der var gnist ved alle 4 (et af gangen). m.h.t. den elektroniske tænding, så har den haft det fra jeg købte bilen, og den har virket upåklageligt. der blev dog skiftet indmad i den fordi bilen afladede når den var slukket,og mekanikeren havde fundet et sted hvor isoleringen var slidt igennem (det var ikke det der var problemet, men en kortslutning i stikket fra generatoren.)
161475: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (29-07-2019 22:59:47) (svar på 161474)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.158)
Kan det være noget så banalt som tankdæksel slutter for tæt, så ikke luft kommer ind når benzin forbruges?
Eller benzinpumpe giver for højt tryk, tændrør bør ikke være fugtige ved normal brug.
161476: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (30-07-2019 09:49:08) (svar på 161474)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
har du tjekket tændrørshætter og hætter/muffer på kabler i begge ender...hvis de er utætte så springer strømmen ud til alle sider... tjekkes bedst i mørke...
vh Jens
161479: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (30-07-2019 21:55:20) (svar på 161476)
Morten Nielsen #8847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 185.45.148.1)
tændrørsledninger er skiftet til nye for ca ½ år siden
161478: sv: serie 3 startproblemer (30-07-2019 21:04:11) (svar på 161451)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.220.228)
Hej Morten
Jeg ved det lyder fuldstændig skørt, men hvis du har skiftet til en Weber, så prøv lige at skift tilbage igen.
Jeg købte en brugt Weber, der kun havde kørt 500 km. Monterede den på min 109”er og vognen ville bare ikke køre ordentlig. Prøvede karburatorsprit. Ny bensin. Stillede tænding og skiftede tændspole. Til sidst skiftede jeg tilbage og alle problemer var løst. År senere solgte jeg karburatoren til en der ultralydsrensede den, men 500 km senere var det status quo.
Jeg har haft andre Land Rovere med Weber uden problemer, men denne duede bare ikke. Måske det er den samme?
Kørerne med en ældre Zenith.
God sommer. Michael 1048
161480: sv: sv: serie 3 startproblemer (30-07-2019 22:11:39) (svar på 161478)
Morten Nielsen #8847, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 185.45.148.1)
jeg har prøvet at sætte den gamle carburator på uden at det hjalp. Men jeg købte en ny i stedet for et pakningssæt, da jeg var usikker på hvad jeg skulle bruge, da det var en solex 36 carburator, men efter billeder lignede det en zenith 36
161481: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (31-07-2019 09:21:23) (svar på 161480)
jens kjøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.162.202.137)
Du nævner i dit første indlæg noget med generator...har du udskiftet den ?... eller er der på anden vis kommet slup/løshed omkring generator eller kilerem, så den ikke trække ordentligt rundt på knastaksel ?..
Håber du snart får startet den...
vh Jens
161486: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (01-08-2019 20:25:28) (svar på 161481)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.44.89)
Prøv at undersøge rotoren i strømfordeler, er før set revner kan lede tændingsstrøm på afveje.
161505: sv: sv: sv: sv: sv: serie 3 startproblemer (07-08-2019 20:25:32) (svar på 161486)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.126.205)
Fik du nogensinde liv i den, og i så fald, hvad var løsningen?

Mvh Niels