tilbage

Land Rover Forum  

Index
161596: Freelander centrallås (21-08-2019 18:37:23)
Michael Reiler (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.44.29)
Hej
Jeg er den glade ejer af en Freelander 1 fra 1999, der desværre har det problem at når jeg trykker på låseknappen på remoten kan låse alle døre, men når jeg trykker på låsop knappen er det kun bagdøren der låser op.
Da det jo er lidt upraktisk at skulle kravle ind af bagdøren vil jeg gerne fixe det problem.

Inden jeg køber en ny låsemekanisme, vil jeg høre om det kan være noget andet en selve låsene der er problemet, altså når ingen af de fire almindelige døre kan låse op, men kun bagdøren?

Og så må jeg indrømme at jeg er middelsvært forvirret når jeg prøver at finde ud af hvilken af låsemekanismerne jeg skal have hvis jeg vil skifte den i førerdøren.

Jeg har fundet låsemekanismer til rimelige penge på www.lrdirect.com, men jeg bliver forvirret over hvilken en der er den rigtige. Er det rigtigt at min bil er Right Hand Drive (RHD), og at jeg skal bruge denne her?
https://www.lrdirect.com/ALR9782-Door-Latch-Freelander-Front-Rh/
Problemet er at de skriver at det er til drivers door, men samtidig at den er til RH Right hand door

Er der nogen der kan kaste lys over hvad jeg skal bruge?

Index
161597: sv: Freelander centrallås (21-08-2019 19:47:22) (svar på 161596)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.116.233)
Har du prøvet at trykke 2 gange på remoten?
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
161599: sv: sv: Freelander centrallås (22-08-2019 09:10:22) (svar på 161597)
Michael Reiler (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.44.29)
Ja, når jeg trykker 2 gange kan jeg åbne bagdøren
Index
161598: sv: Freelander centrallås (21-08-2019 22:19:06) (svar på 161596)
Mats Sellner #4391, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.45.16)
Du har nok en almindelig venstrestyret bil dvs. LHD. Men jo, det kan være svært at vide sig sikker når der skiftes mellem LHD og RHD og "Drivers side" betegnelser. Når engelske firmaer skriver drivers door/side så tænker de nok på engelske biler/kunder, dvs. højre dør/side.

Jeg havde ventet med at skifte låsemekanisme indtil jeg var sikker på at det er problemet. Det er vel usandsynligt at fire låsemekanismer giver op samtidigt, og på en måde så de virker den ene vej (låse), men ikke den anden vej (låse op).

Hvis låsemekanismerne arbejder begge veje når du bruger "lås/lås op" knappen på instrumentbrættet inde i bilen. Den som betjener alle døre på en gang indefra. Ja så er der jo ikke noget galt med låsemekanismerne ;)

Hvis låsemekanismerne virker så prøv:

- Nyt batteri i remoten

- Tjek relevante sikringer

- Reset hele systemet.
Koble batteriet fra i en 15 minutter og ha' en dør åben når du kobler det til igen for en sikkerheds skyld. (Bagruden kører altid ned af sig selv når der kommer strøm på efter et afbrud)
Slå tændingen til og brug "lås/lås op" knappen på instrumentbrættet et par gange.

Skriv hvis det ikke hjælper

Mvh Mats
Index
161600: sv: sv: Freelander centrallås (22-08-2019 09:40:15) (svar på 161598)
Michael Reiler (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.44.29)
Nu har jeg testet lidt mere:

På remoten kan jeg låse, alle døre låser, og låsepalen går ned.
Hvis jeg trykker lås op, kommer der en fin lyd (samme som når man låser, altså noget der bevæger sig i dørene), men de bliver ikke låst op, og palen kommer ikke op.
Kort sagt, det lyder som om motorerne i dørene kører, men de bliver ikke låst op.

Knappen i bilen kan ikke låse, der kommer bare et klik fra noget der lyder som et relæ omkring rattet, man kan godt låse op med knappen i bilen. (Altså bortset fra at det ikke virker, men den lyder lige som når man trykker på remoten)

Muligvis er det "bare" noget smøring af låsemekanismen, spørgsmålet er hvad det er der skal smøres?

Du skriver om et reset, ville det hjælpe noget her?
Index
161601: sv: sv: sv: Freelander centrallås (22-08-2019 19:45:12) (svar på 161600)
Allan Wiil-Andersen #9803, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 87.59.69.3)
Hej har også en Freelander 1 fra 1999 der virker på samme måde som din og har også søgt efter en løsning men ikke fundet den
Hilsen
Allan
Index
161602: sv: sv: sv: Freelander centrallås (22-08-2019 21:12:02) (svar på 161600)
Mats Sellner #4391, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 87.49.45.16)
Nej jeg tror ikke at reset vil gøre nogen forskel sådan som du beskriver symptomerne.

Det lyder meget som en elektrisk fejl et centralt sted, og desværre en dyr og besværlig en...

Jeg har kikket på et kredsløbs skema, og der er ikke noget separat relæ involveret, og der ser heller ikke ud til at være nogen af stelforbindelses punkterne som kan give de symptomer hvis nogen af dem var dårlig.

Det er nok selve CCU'en (Central Control Unit) som er stået af, og som du hører klikke hvis den har et internt relæ. Den sidder på bagsiden af sikringspladen skråt nedenfor rattet. I en Haynes manual står der hvordan man piller CCU'en ud.

Måske kan en fejlkode aflæsning afsløre om CCU'en har problemer, og ellers er den billigste måde at teste CCU'en på, at finde nogen med samme bil og fungerende centrallås og bytte CCU og se om fejlen følger CCU'en eller bliver i din bil.

Husk bare at remoten er kodet til CCU'en, så det er ikke noget man "bare" skifter permanent, og det er en ret dyr stump hvis man køber en ny.

Hvis det er CCU'en der fejler, ville jeg prøve at finde en brugt sammen med tilhørende remote fra nogen der sælger dele fra en donor Freelander op til 2001.

Ellers kan man finde nogle beskrivelser på nettet, af hvordan man koder sin gamle remote om til den nye CCU gennem nogle mere eller mindre mærkelige trin som skal udfører indenfor kort tid. Lidt afhængigt hvilken type remote man har.

Der er vist også noget om at man skal sikre sig at det er den helt rigtige model CCU, men jeg har aldrig skiftet en selv, så jeg ved ikke hvor nemt eller svært det er at finde den rigtige reservedel.

/Mats
Index
161605: sv: sv: sv: sv: Freelander centrallås (22-08-2019 23:51:23) (svar på 161602)
Michael Reiler (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.49.44.29)
Æv, jeg havde håbet på noget nemmere, men tak for svaret
Index
161606: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander centrallås (23-08-2019 09:50:08) (svar på 161605)
Jens Eggertsen #8005, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.23.180.139)
Prøv lige at skifte dit batterii din remote dims, jeg havde det problem på den første frelandsgris og det hjalp, els så er det en reset af med batteriet som mats har beskrevet, husk der er korrespondance mellem remoten og bilen.
god jagt. MVH Jens
Index
161610: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander centrallås (24-08-2019 15:17:17) (svar på 161606)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.17.208)
Jow-jow, Joseph Lucas, Mørkets Fyrste har slået til igen, elektronikbøvl præger ikke mindst de tidlige Freelandere, irrede forbindelser---ud over fjernbetjening, hvordan har bilens batteri det?