tilbage

Land Rover Forum  

Index
162076: Transmissonsproblemer (09-12-2019 19:22:34)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.1.14)
Min Laro er en 90" 200 tdi med LT77 gearkasse.
Under en vending (først bakgear og dernæst frem) kom der et brag nede fra motor/gearkasse.
Derefter var der ingen træk. Motoren kører fint.
Hjem med Falck.
Der kommer en svag raslen ved udkobling, men intet sker.
Koblingstryk normalt.
Jeg satte ny kobling i for 30.000 km siden.
Har nogen lignende erfaringer?
kobling?
hovedgearkasse?
transfergearkasse?
kardaner er ok.

Steffen Holberg
Index
162077: sv: Transmissonsproblemer (09-12-2019 19:39:54) (svar på 162076)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.146.174)
Uha-uha-uha, kan være flere ting, måske knækket stikaksel, prøv at koble firehjulstræk til og se om nogen fremdrift. Kan være den klassiske gearaksel, der går ind i transen, som har fået slidt strålerne væk, eller koblingsnav der er gået løs på selve navet.
Index
162078: sv: sv: Transmissonsproblemer (09-12-2019 20:01:06) (svar på 162077)
Kaj Juel Hansen #1942, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.62.116.21)
Jeg vil næsten sige 95% sikker på et koblingsnav der er revet i stykker.
Du skriver selv der er en raslen fra koblingen.
Index
162080: sv: sv: sv: Transmissonsproblemer (10-12-2019 07:31:03) (svar på 162078)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.93.72.29)
Nu kan det jo også være et CV joint, som er gået..

Eller at transfer gearkassen er hoppet ud af indgreb, fordi at gear linket er dårligt/sidder i spænd.
Index
162083: sv: sv: sv: sv: Transmissonsproblemer (10-12-2019 17:54:32) (svar på 162080)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.1.14)
Hej Alle og tak for svar.

Jeg regner med at få motoren ud i morgen.
jeg har løsnet alle dele og har fjernet pladerne inde i kabinen.
Så nu er det a piece of cake at få motoren skilt fra gearkassen.
Jeg håber meget at det koblingen, der er problemet, da der jo så bare skal ny kobling i.

to be continued….
Steffen
Index
162091: sv: sv: sv: sv: sv: Transmissonsproblemer (12-12-2019 16:51:49) (svar på 162083)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.1.14)
Hej alle som har tænkt med.

Status:
Motoren er ude og koblingen ok.
Fejlen er derfor i gearkassen.
Alt tyder på, at det er strålerne i overgangen mellem hovedgearkassen og transfergearkassen, som er slidt af.
Problemet er beskrevet her:
https://www.youtube.com/watch?v=7vFPc5ZSRKg

Jeg vender tilbage når jeg været nede og se efter.

Steffen
Index
162094: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transmissonsproblemer (13-12-2019 13:19:15) (svar på 162091)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.1.14)
Til jer, der følger med i denne historie...
Jeg har nu haft det runde dæksel af i transfergearkassen.
Det viste sig, at alt var ok mht. stråler og kraftoverførsel !
Fejlen må derfor ligge et sted i hovedgearkassen.
Jeg lukker den op, når den er ude.
Nu VIL jeg vide hvad der er sket, selv om jeg skaffet en anden.
Index
162095: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transmissonsproblemer (13-12-2019 14:01:30) (svar på 162094)
Kenneth Poulsen #435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 80.62.116.190)
Og det er ikke en drivflange i et af navene?
Kunne den køre hvis du spærrede centerdiffen?
Mvh
Kenneth Poulsen
Index
162097: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transmissonsproblemer (13-12-2019 17:26:55) (svar på 162095)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.1.14)
Det havde ingen virkning at spærre 'centerdiffen'...
Når jeg drejer højgearsakslen med hånden kan jeg høre at noget 'kammer over'.
Det lyder som om det kommer lige inden for pakdåsen/lejet.
nest step er at få højgearsakslen ud og se nærmere på den.
Index
162152: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Transmissonsproblemer (24-12-2019 11:57:13) (svar på 162097)
Steffen Holberg #6758, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 188.183.1.14)
Til dem som har fulgt med i sagaen om mine transmissionsproblemer:
Det VAR strålerne som var slidt af på akslen mellem de to gearkasser.
Alt tyder på at dette er en klassikker.
Begge gearkasser har dog kørt 400.000, så det må vel siges at være pænt.
Tak til alle der har bidraget.

Steffen.