Motorstyrelsen, som er den del af skatteforvaltningen der har til opgave at udføre en fair og ensartet afgiftberegning af motorkøretøjer har udsendt en "indformation og vejledningstiltag overfor veterankøretøjsejere"
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2292670Jeg bemærker her at de organisationer, altså FDM, Motorhistorisk Samråd og Forenede Danske Amerikanerbilklubber, Motorstyrelsen har haft dialog med, betegnes som "Repræsentanter for veterankøretøjsejere" Så har man vel ikke sagt for meget.
En anden ting jeg bider mærke i er at "...det vigtigt at være opmærksom på, at flere små ændringer tilsammen kan betyde, at køretøjet ikke længere opfylder originalitetskravet." Citat slut. Så andre sæder, anden lakering, andre fælge etc, er ikke hver for sig nødvendigvis i sig selv nok til at bilen ikke længere fremstår "som ved 1. registrering" Men tilsammen kan de betyde at vognen ikke længere kan betragtes som original.
Lur mig om det ikke er det der er sket for den uheldige ejer af en US-van i Øster Hurup. Ud over at det var en gul-plade bil, med tvivlsom indretning i ladet, der gjorde at den ikke kunne accepteres som "varevogn indrettet til godstransport" så var bemalingen, flystolene, side-pipes og brede fælge tilsammen nok til at den ikke kunne afgiftberegnes som "original" veteranbil.
Moralen er at ønsker man at konvertere sin gul-plade Land Rover til hvide plader eller importere en gammel Land Rover og i den forbindelse få den afgiftberegnet som veteranbil, så skal man lige være opmærksom på graden af ombygning. Der heldigvis mulighed for hjælp hos Motorstyrelsen, og et bindende svar, så man ved hvor man står koster 400,-kr. Det kan vise sig at være godt givet ud.
Glædelig Jul
Mvh Niels