tilbage

Land Rover Forum  

Index
162298: Ny 4x4: Ineos Grenadir (15-01-2020 18:24:18)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 84.17.52.54)
Jeg faldt lige over dette her projekt:
Ved ikke mere end hvad der står på websiden.
Udfra websiden lyder det mere som "den nye Defender" end "den nye Defender" gør.
Er der nogen her som ved mere om projektet?

Ineos Grenadir

reduktionsgearkasse
permanent 4-hjulstræk med låsbare differentialer
chassisramme
stive aksler
designet til at være simpel og robust
plads til en euro palle i varerummet
kan trække 3,5 tons trailer

https://ineosgrenadier.com/the-vehicle
Index
162300: sv: Ny 4x4: Ineos Grenadir (15-01-2020 19:39:41) (svar på 162298)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.127.90)
INEOS er en britisk kemikalie-virksomhed der ifølge Wikipedia beskæftiger ca. 22.000 medarbejdere. Grundlæggeren hedder James (Jim) Arthur Ratcliffe, og er om ikke den rigeste, så en af de allerrigeste englændere. Han er den ældre herre der præsenterer projektet på pubben "Grenadier" som man ser i en af videoerne.

Jim Ratcliffe gav for et par år siden gav udtryk for at han ville fortsætte produktionen af den klassiske Land Rover, i en eller anden form, evt som "replika-modeller" under et andet navn. Det endte så vidt jeg kan finde ud af med en sag om patent-rettigheder mellem Jaguar-Land Rover og INEOS, da JLR mener at have ophavsrettigheder på faconen af den klassiske Land Rover. Man kan læse sagen her. 70 siders pdf https://www.ipo.gov.uk/t-challenge-decision-results/o58919.pdf
Så vidt jeg kan tyde det juridiske engelske så fik JLG i det store hele medhold, så ingen "replikaer"

Ikke desto mindre kan man læse på https://www.bbc.com/news/uk-wales-49733291 at Ratcliffe vil delvis overtage en Ford-fabrik og delvis bygge en ny fabrik i Wales og vil begynde produktionen der, og forventer at sælge op mod 25.000 firehjulstrækkere om året.

Den hjemmeside du linker til med masser af aktive overskrifter, flimmer og film, og nogle høje herrer der i luftige vendinger taler om den ultimative off-roader, virker som et mediestunt der skal tiltrække opmærksomhed og mulige investorer. Det kan godt være at INEOS og Jim Ratcliffe har mange penge, men det kræver usandsynligt mange penge at udvikle en ny bil og sætte den i produktion. Og når JLG ikke havde det store salg i Defenderen, så tvivler jeg lidt på at INEOS skulle få det. Kunne de have bygget den klassiske Land Rover som replika og få den godkendt som replika på gamle typegodkendelser, så måske. Men 25.000 om året? Måske satser Brexit-tilhængeren Jim Ratcliffe på at han ikke skal overholde EU-standarder, men i så fald kommer den så ikke til salg i EU. Uanset så vil jeg gerne se denne Grenadier inden jeg tror på at det er andet end en lidt fugtig drøm i hovedet på en gammel iværksætter-ånd. Også selvom han har råd til at drømme stort.

Mvh Niels
Index
162301: sv: Ny 4x4: Ineos Grenadir (15-01-2020 21:06:33) (svar på 162298)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.202.18)
Jeg har hørt, men ikke undersøgt, at både Pinzgauer og BMW er involveret i projektet.
Index
162303: sv: sv: Ny 4x4: Ineos Grenadir (16-01-2020 07:58:11) (svar på 162301)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.186.127.90)
Jep BMW skal levere motore. Det er dog ikke Pinzgauer der er med til at udvikle Grenadieren. Pinzgauer bygges ikke mere og mærket er gennem opkøb og sammenlægninger en del af verdens største våbenproducent BAE

Men du er ikke helt gal på den alligevel. Magna Steyr, der er en tidligere del af Steyr-Daimler-Puch-koncernen, som producerede Pinzgauer i sin tid er, ifølge denne side, i gang med at teste og udvikle en prototyper
https://www.carmagazine.co.uk/car-news/first-official-pictures/ineos-projekt-grenadier-an-old-school-4x4-off-roader-for-2020/

Mvh Niels